Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?  (läst 3915 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?
« skrivet: 15 jun-18 kl 08:48 »
Hej! Är realtivt oerfaren vad gäller byggande men skulle gärna bygga med "bra" metoder, tänka lite bortom husfabrikernas standardlösningar. Har dock en make som inte alls bryr sig så det kommer att bli en del kompromisser är jag rädd. Kommentarer i stil med "varför alls involvera husfabrik/ bygga nytt" undanbedes alltså.

Jag funderar på lerklining. Finns det någon orsak till att det inte skulle finka att lerklina insidan av ytterväggarna i ett "modernt" stockhus (med limmade stockar)? Jag skulle gärna slippa det där modernt stockhus-utseendet, och kliningen borde väl komplettera stockarnas fuktbuffrande egenskaper? Plus funka att måla på med t.ex. äggoljetempera?

Vad skulle ni måla ytterväggarna med, falurött, linoljefärg eller annat?

Sen har jag också läst någonstans om att lerklining i trossbotten skulle hålla mössen ute. Stämmer det? Här tänker jag främst på vårt hönshus där jag just nu håller fällorna igång dagligen... Man borde väl klina väggarna i så fall också, men hur gör man med taket, hålls leran fast också där?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-18 kl 13:24 »
Hur fungerar ett modernt stockhus med limmade stockar? Har du någon länk eller bild?
Hur ser en vägg ut utifrån och in? konstruktionsmässigt.

Ang hönshuset. Tror du att lerklining av trossbotten skulle göra att du behöver tömma fällorna mer sällan? Lerkliningen gör väl det mest svårt för mössen att komma in där men de kommer kanske in någon annanstans, beroende på hur ditt hönshus ser ut.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-18 kl 16:42 »
Vi har inte bestämt oss för någon hustillverkare men här finns en sida att begrunda som exempel: https://www.kontio.com/sv-SE/woodhow/log-selection/. Konstruktionsmässigt är det alltså timmer, varken mer eller mindre. Jag är medveten om att det sjunker ihop de första åren och att det är en sak man säkert behöver beakta.

Angående hönshuset så tror jag ingenting, utan frågar vad ni tror/ har erfarenhet av. Jag är vet att de tar sig in i princip var som helst, men undrar ändå om de gnager sig igenom lerklining. Om inte skulle man ju slippa några av mushålen i alla fall.
« Senast ändrad: 15 jun-18 kl 16:52 av Johannele »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-18 kl 09:39 »
Borde gå väldigt bra att lerklina ett sådant stockhus, bättre än ett vanligt med tanke på att det inte sätter sig (mer än virkets torkning om det är fuktigt). Men du får ju gå lös med yxan eller fuska genom att fästa ett putsnät på den släta väggen.

Vet inte hur bra lerkliningen står sig i ett hönshus (fuktigt, kallt), och det känns som onödigt jobbigt att klina trossbotten. Men det lär bromsa mössen. De kan visserligen gnaga igenom en liten bit klining, men långt lär de inte komma.

Det finns någon på forumet som klinat ett innertak genom att först fästa upp tunna slanor så leran får fäste.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklina modernt timmerhus plus hönshus?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-18 kl 22:14 »
Ta reda på av hustillverkarna om huset kommer att sjunka ihop eller om det är så torrt från början att det inte gör det. Lerklina kan du göra på nästan alla ytor bara du har något de kan fästa på och att byggnaden inte rör sig för mycket, men det går att ha ex. lerull om det lätt skulle uppstår sprickbildningar. Sen som putsbärare kan du använda putsnät som "Själv är bäste dräng" skrev, eller använda träribbor, träplugg, vassmatta, montageskruv eller om du ska göra en helt ny vägg eller tak kan du fläta med sly/slanor, jag har gjort ett sådant tak.

I hönshuset kan du ha innergolvet i lera om du vill. Behandla det då med linolja i flera lager tills det är helt mättat och blanda lite linolja i sista lagret lera. Dom här i Järbo http://ekobyggmedlera.se/?page_id=491 dom har gjort ett hönshus med lerklinat golv.

Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser