Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank eller inte?  (läst 3490 gånger)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
Genbank eller inte?
« skrivet: 30 jan-11 kl 08:37 »
Jag och manna ska köpa åsenfår till våren, men mina funderingar går lite runt genbank eller inte. Vad är det för för- och nackdelar med genbank? Någon som kan hjälpa oss här?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Genbank eller inte?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 09:07 »
Klart du ska ha genbank, då hjälper du ju till att bevara rasen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Genbank eller inte?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 09:10 »
Klart du ska ha genbank, då hjälper du ju till att bevara rasen.

Jag tänker mest på pappersjobbet, avskyr sådant :P Men det kan jag iofs lasta över på manna >:D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Genbank eller inte?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-11 kl 12:45 »
Det är inte mycket till extra pappersjobb. Lite pappersjobb blir det ju ändå med får! Det är roligt att vara med i genbanken, det ger liksom en extra dimension till fårhållandet. Och ibland är det faktiskt en tröst när man går upp till fåren en tidig januarimorgon med vatten för att fodra dem, att man gör en rejäl kulturgärning just då!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Genbank eller inte?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 16:16 »
Håller med alla, bara fördelar. Pappersjobb är det som sagt ändå med får! Dessutom får man ett kontaktnät i föreningen och kan få visst stöd av genbanksansvarig när det gäller olika saker. Man kan samarbeta i olika frågor, när det gäller användning av ullen eller andra saker.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Genbank eller inte?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 16:44 »
Håller med alla andra. Som genbank har man ett ansvar och bidrar till rasens bevarande. Samtidigt är det mycket lättare att sälja livdjur som är genbanksanslutna (har vi märkt vad gäller får, getter, kaniner och höns) än sådan som inte är det och de betingar ett högre pris dessutom.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Genbank eller inte?
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 17:23 »
Tack för alla svar. Då blir det med genbank, alltså :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Genbank eller inte?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 17:26 »
Dettycker jag det skall bli, Anette  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

  • Inlägg: 11414
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Genbank eller inte?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-11 kl 17:35 »
Rätt tänkt AnetteK. Tänk på att försöka få tag på får med M3-status också. Det har ni igen ifall ni vill sälja livdjur framöver.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Genbank eller inte?
« Svar #9 skrivet: 30 jan-11 kl 17:39 »
MV3-status är självklar. Hade får utan MV-status alls och det blir det aldrig igen.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Genbank eller inte?
« Svar #10 skrivet: 30 jan-11 kl 17:39 »
Dettycker jag det skall bli, Anette  :D

Yes, ma'm ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Genbank eller inte?
« Svar #11 skrivet: 30 jan-11 kl 17:46 »
Altså genbanksdjur o MV3 såklart  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Bibbi, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser