Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hål i städet varför?  (läst 19392 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: hål i städet varför?
« Svar #40 skrivet: 02 okt-10 kl 20:45 »
Väldigt fin ässja där. Själv har jag bara lekt vid en grillplats med en handpump, rör, ved och en järnvägsspik utan någon produkt som resultat  :P. Fick ivf. lära mig något nytt när jag kollade upp fakta inför projektet, det är tydligt viktigt att man lägger järnet ovanpå den röda bädden och inte gräver ner det i den. Gräva över den med icke förbrukat kol gör dock ingen "skada".
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: hål i städet varför?
« Svar #41 skrivet: 24 okt-10 kl 09:25 »
Halaj!

Hallå här! Vänta nu! Vad händer då? Om man smider när det är för kallt? Ja, förutom att man bankar som fan och det händer ingenting, förutom att man blir trött i armen?

//T
Om man smider på för kallt järn så slår man sönder det och bygger in sprickor i godset.

Såg förresten att en ny upplaga av järnsmidesboken finns här i bokklubben.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Freda

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: hål i städet varför?
« Svar #42 skrivet: 04 nov-10 kl 08:43 »
Hålen i städets ovansida är främst för att hålla fast ett verktyg som heter faff.

Verktyget används bland annat till att driva plåt vilken innebär att man kan forma plåten genom att anlägga plåten mot faffens blanka yta och sedan hamra på det så att den formas efter faffen.
Faffen finns i lite olika utformningar beroende på hur man vill forma plåten

Viktigt är att faffen är avpassad för just ditt städ annars kan städet spricka, när man stoppar i faffen ska den vila mot kragen utan att kilas fast.


Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: hål i städet varför?
« Svar #43 skrivet: 04 nov-10 kl 21:52 »
Hålen i städets ovansida är främst för att hålla fast ett verktyg som heter faff.

Verktyget används bland annat till att driva plåt vilken innebär att man kan forma plåten genom att anlägga plåten mot faffens blanka yta och sedan hamra på det så att den formas efter faffen.
Faffen finns i lite olika utformningar beroende på hur man vill forma plåten

Viktigt är att faffen är avpassad för just ditt städ annars kan städet spricka, när man stoppar i faffen ska den vila mot kragen utan att kilas fast.
  Dom kan också hålla fast en uppsjö av olika verktyg. -Sänkverktyg, avskrot mm. samt vara bra att lägga nageljärn över, eller när man använder hålstamp.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Knasterkvaster

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #44 skrivet: 04 nov-10 kl 21:54 »
hålet i städet har jag sett att hovslagaren sätter skon i när han rikar hästskon  :)

pålle

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #45 skrivet: 04 nov-10 kl 22:05 »
hålet i städet har jag sett att hovslagaren sätter skon i när han rikar hästskon  :)
tror ja inte men böjer den gör han  :)

Knasterkvaster

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #46 skrivet: 04 nov-10 kl 22:16 »
tror ja inte men böjer den gör han  :)
nej han riktar den.

 

pålle

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #47 skrivet: 04 nov-10 kl 22:20 »
nej han riktar den.
nopp  riktar den gör han när ha planar skon fat vi kan ske inte använder samma ord

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hål i städet varför?
« Svar #48 skrivet: 05 nov-10 kl 06:45 »
Nu gällde ju frågan hålen på sidan av städet. De på ovansidan har diverse användningsområden, och de känner de flesta till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: hål i städet varför?
« Svar #49 skrivet: 07 nov-10 kl 14:17 »
Ser ut som en variant på "mushål", alltså ett el. två hål för tången/stängerna under tillverkningen. Jag har sett de där hålen användas till lite allt möjligt, men det är inget jag rekommenderar då städet vanligtvis inte består av härdat stål just där. Vill ni vrida på städet så finns det en uppsjö sänkverktyg för ändamålet. Järnsmidesboken som nämndes ovan anser jag att man klarar sig utan, inhandla istället "Konstsmide" av B.Hellner och S.Rooth eller "Artist blacksmith" av P.Parkinson.

RåBjarK

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
SV: hål i städet varför?
« Svar #50 skrivet: 21 mar-11 kl 00:01 »
...jag tycker alla hålen på städet är lika fina och tror man ska ha blommor i dom... i alla fall tycker jag det - särskilt det högra.

 :-* / RoB
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #51 skrivet: 21 mar-11 kl 10:55 »

Hahaha! Ja, med lite whiskey i kroppen hittar man riktigt sköna användningsområden  ;D ;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: hål i städet varför?
« Svar #52 skrivet: 25 mar-11 kl 11:55 »
Hej!

Jag var ute på en gammal åker och drog upp sly med rötter och allt.
och på ett område fanns det troligtvis stenkol i backen som varit begravt i säkert 50 år.
Vad jag hört så har det varit en smed där ikring.

Min fråga är om det går att använda sådan kol.
Jag kan naturligtvis pröva men jag har inte fixat någon smedja änn.
Men jag ska.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: hål i städet varför?
« Svar #53 skrivet: 14 maj-11 kl 23:38 »
Det har inget med ursprungsämnet att göra meeeen...

Det går utmärkt att använda det kolet. Det har legat "nedgrävt" i några miljoner år, 50 år gör ingen skillnad ;)
Dessutom brukar man förvara stenkol nedgrävt eller under vatten.
Själv är bäste dräng!

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: hål i städet varför?
« Svar #54 skrivet: 26 maj-11 kl 11:24 »
Tackar  för det svaret.
Jag visste det skulle finnas någon som visste.
Och att man helst ska förvara på detta viset det hade jag ingen aning om.
just nu ligger det i hinkar på en vind som kan bli väldigt varm på sommaren.
bör jag flytta kolet ?
Många skulle va fega om dom bara våga.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: hål i städet varför?
« Svar #55 skrivet: 26 maj-11 kl 12:02 »
Tackar  för det svaret.
Jag visste det skulle finnas någon som visste.
Och att man helst ska förvara på detta viset det hade jag ingen aning om.
just nu ligger det i hinkar på en vind som kan bli väldigt varm på sommaren.
bör jag flytta kolet ?
Ja
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: hål i städet varför?
« Svar #56 skrivet: 10 feb-12 kl 14:04 »
Tråden är gammal, men jag ska svara ändå, eftersom ingen svarat rätt  ;)
Hålen i sidan på städet (alltså SIDAN, inte ovanpå, förvånansvärt många som inte kan läsa, eller ens tittat på den föredömligt tydliga bilden) har använts när man tillverkat städet. Vid härdningen har man stuckit in en fyrkantig stång och så har två eller fyra gubbar lyft städet ur ässjan och burit det några meter till en STOR bytta med varmt vatten, där det kylts av, dvs härdats. Man har emellanåt lyft upp städet för att anlöpa på eftervärmen, så att städet inte blir för hårt. Den intresserade kan läsa mer om härdning i Handboken här på forumet. Hålen har alltså använts för att flytta det heta städet med en järnstång.
Dagens städ har inga hål under hornen, eftersom man inte flyttar dem eller bär på dem med handkraft idag.
Det är trevligt att du är så intresserad av smide, Tapio, men du skall absolut söka dej till en smideskurs, eller sök upp en smed som kan lära dej grunderna. Det är en evighetsprocess att lära sej smida endast genom egna försök och misstag, och det är lätt hänt att man tappar intresset. Och det skulle vara synd. ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: hål i städet varför?
« Svar #57 skrivet: 11 feb-12 kl 10:42 »
ah, du menar precis det jag skrivit lite längre upp?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser