Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inpregmering  (läst 1838 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Inpregmering
« skrivet: 11 okt-19 kl 03:32 »
Jag behöver inpregmera om några jackor. Förr har jag köpt första bästa spray utan att tänka på vad som är miljövänligast men nu frågar jag, vilket är det? Även hört talas om att det finns någon effektiv sort som man kan doppa plagget i men jag vet som sagt inte om det är giftigt eller ej.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Inpregmering
« Svar #1 skrivet: 11 okt-19 kl 06:33 »
Vad är det för typ av jackor som ska impregneras? Spelar ganska stor roll vad det är för material i dom för vilka medel du kan välja på.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Inpregmering
« Svar #2 skrivet: 11 okt-19 kl 08:39 »
Och vad är syftet med impregneringen? Är det att göra plagget vattenavstötande eller att skydda det mot angrepp av mögel, skadeinsekter mm?

Sen är det ju en definitionsfråga det här med vad som är miljövänligt eller inte, vad som är giftigt eller inte osv. Det går inte att peka med hela handen och säga att medel A är miljövänligt men medel B inte är miljövänligt, man måste hela tiden väga och bedöma eventuella miljö- och hälsoeffekter mot andra egenskaper hos medlet i fråga för att avgöra om det kan anses godtagbart eller inte.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Inpregmering
« Svar #3 skrivet: 12 okt-19 kl 01:12 »
Det är två ofodrade regn o vind jackor  och en fodrad Fristads arbetsjacka. 

 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Inpregmering
« Svar #4 skrivet: 12 okt-19 kl 21:13 »
Vilket material är det i jackorna? Är det nått membran, typ Gore-tex lr liknande?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare
sayerbýr, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser