Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra stålkastare med rörelsevakt?  (läst 5552 gånger)

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
bra stålkastare med rörelsevakt?
« skrivet: 05 jan-16 kl 10:22 »
har börjat bli lite väl många inbrott i grannskapet här  :(...och funderar nu på att sätta upp en stålkastare som reagerar när nån kommer in på uppfarten

har tittat på julas och biltemas strålkastare..vad tror ni om nån av dom..är det någon som använder sig av dom? och går det isåfall att ställa in hur långt den ska "detektera"?

har inte hittat nån info på google om biltemas är bra eller inte...var inne på clasohlssons sida..jisses vad dålig deras var..40 kommentarer varav 39 dåliga

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-16 kl 10:38 »
har börjat bli lite väl många inbrott i grannskapet här  :(...och funderar nu på att sätta upp en stålkastare som reagerar när nån kommer in på uppfarten

har tittat på julas och biltemas strålkastare..vad tror ni om nån av dom..är det någon som använder sig av dom? och går det isåfall att ställa in hur långt den ska "detektera"?

har inte hittat nån info på google om biltemas är bra eller inte...var inne på clasohlssons sida..jisses vad dålig deras var..40 kommentarer varav 39 dåliga

Jag har biltemas lysdiodsstrålkastare, både 10 och 20W, och de är bra. Det blir väldigt ljust även med den på 10 W. Det går att ställa känsligheten, men jag har dem satta på känsligast för att reagera på en välpälsad räv, och de reagerar rätt bra på en dvärgkockin fast den är både liten och fullfjädrad.

Skall köpa fler.

Biltema har fått en mycket jämnare kvalitet på sina grejer, Jula och ClasOhlsson är lite ojämna medan ÖB och Rusta är rena lotteriet (oftast med nitlotter).

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-16 kl 11:29 »
Tänk på att såna här rörelsedetektorer alltid är mycket mer känsliga för en rörelse i sidled än för en rörelse rakt mot eller från detektorn. 

Som regel brukar elektroniken i såna där rörelsedetektorer inte vara av särskilt god kvalitet, de brukar fungera bra ett par år men sedan har fuktskadorna gått för långt. Vill man att den ska hålla länge kan det löna sig att göra en egen avsyning av kretskortet och tvätta bort flussmedelsrester, skyddslacka kritiska ställen, fetta in ev okapslade potentiometrar.

Jag köpte härom året några 30 W LED-strålkastare från billigast möjliga kinesiska säljare på eBay, de fungerar bra men är inte så bra ur elsäkerhetssynpunkt (tveksam kabelgenomföring, skyddsjorden inte ansluten internt mm), skulle säkert få försäljningsförbud av Elsäkerhetsverket ganska omgående om de såldes över disk av en svensk handlare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-16 kl 11:50 »
Finns en till nackdel med okända säljare/märken/ebay när det gäller lysdioder. De kan vara väldigt bra i början, men redan efter ett par tusen timmar tappa så mycket att det blir ledljus av LED-ljuset.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-16 kl 12:15 »
Som det skrivs så är det kappslingen som kan vara problemet.
Själv anser jag sådana elektroniska manicker vara förbrukningsvara och är nöjd om jag får två tre år ur den.
Men tänker man sig för vid upprättandet och har ett litet tak över och gärna lite skärmning åt sidorna så har man förbättrat överlevnadschansen betydligt.

Jag har lite blandat här, nånn från ÖB, Jula och biltema.
En som kom från ÖB dog nog igår och den har varit med i 3-4 år nu.
Skall byta rör,och se hur det ligger till annars bygger jag om den och och sätter den på nått annat ställe md väggmonterad. rörelsedetektor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-16 kl 12:37 »
I en äkta off-grid anda bör du väl köra med en på batteri?

Har en på mitt tält :) GP safeguard. Dekteterar och lyser i 10 sekunder. Går på batteri. Just nu är de mellan -10 och -15 på nätterna här. Funkar kalas ändå. Finns i olika modeller, enkel att fästa. Har monterat åt en av mina kunder dessutom. Hel nöjda.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-16 kl 14:19 »
Jag tycker nog att det är bättre att välja lampa fritt och sedan köpa separat rörelsesensor. Jag använder nexas trådlösa grejor.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #7 skrivet: 05 jan-16 kl 17:25 »
Beror lite på vad man skall ha det till och hur mycket man vill betala. En separat rörelsedetektor en bra bit in på området som tänder upp överallt kan nog vara bra för att fånga en tjuv.


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-16 kl 22:31 »
Vi satte upp en sån och sen vaknade vi nästan varje natt av att den tändes. Det var rådjur, katter m.m.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-16 kl 23:42 »
Rörelsevakten är är man inte mycket hjälpt av .Tjyvarna kommer på dan och grannarna tror de är nån kompis som är på genomresa.För övrigt är de ju praktiskt! Hade en av okänt ursprung som fick fnatt så den stelopererades ,köpte en Biltema halogen som känns så där. Tänder för minsta katt. Ledvarianten är som det låter,för Ledljus ,inte för att lysa upp i den bemärkelsen,men är helt förträfflig att ha på baksidan av uthuset där man kan ha en åtel till räv,varg och övriga skadedjur.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-16 kl 09:35 »
Tror nog du haft otur när det gäller LED Gottfrid, de flesta jag har är det starkt ljus i. 10 och 20W strålkastarna lyser upp lika bra som 150W halogen, visserligen med lite vitare ljus men hel ok att jobba i. Den klart bästa lampan jag har är en 3W kronljus från biltema, den har lyst kontinuerligt i 2 år nu (utomhus utan skydd) utan att mattas och den ger bra grundljus 10-15 meter runt om.

Men som sagt, jag har några som knappt lyser. Tror faktiskt att de allihop kommer från Jula.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-16 kl 10:38 »
En del av de äldsta LED-strålkastarna som såldes för ca 10 år sedan lyste knappt nämnvärt. Jag köpte en sådan, minns inte om det var på Rusta eller Jula, inte för att använda den utan för att plocka isär och studera tekniken.
Den hade uppåt 50-100 stycken små hålmonterade runda LED, seriekopplade i ca 5 slingor som låg parallellt med var sitt förkopplingsmotstånd. Alltsammans matades från elnätet via kondensator för strömbegränsning, likriktarbrygga och en stor elektrolytkondensator för glättning av likspänningen.  Jag kan tänka mig att den där elektrolytkondensatorn är av sämsta möjliga kvalitet, och när den börjar åldras efter några år avtar ljusstyrkan ännu mer.

Men moderna LED-strålkastare med en enda stor LED brukar lysa desto bättre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #12 skrivet: 06 jan-16 kl 10:44 »
Så kan det förstås vara, torbjörn, att det är en annan komponent än själva lysdioden som ger sig. Har undrat lite hur de kan hitta så dåliga lysdioder.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #13 skrivet: 29 apr-23 kl 10:30 »
Jag köpte härom året några 30 W LED-strålkastare från billigast möjliga kinesiska säljare på eBay, de fungerar bra men är inte så bra ur elsäkerhetssynpunkt (tveksam kabelgenomföring, skyddsjorden inte ansluten internt mm), skulle säkert få försäljningsförbud av Elsäkerhetsverket ganska omgående om de såldes över disk av en svensk handlare.

Två av de tre kina-strålkastarna gick sönder efter några år. Det ingjutna drivdonet lade av på båda, den ena slocknade helt och den andra var nästan mörk men kunde blinka till nån gång emellanåt. Den tredje strålkastaren fungerar fortfarande och jag tror inte ljusstyrkan har försämrats.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #14 skrivet: 29 apr-23 kl 12:36 »
Rörelsevakten är är man inte mycket hjälpt av .Tjyvarna kommer på dan och grannarna tror de är nån kompis som är på genomresa. ...

Nja, ökad upplevd risk för upptäckt (i detta fall tack vare lampa) har nog en ganska robust effekt. Särskilt om man har grannar.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bra stålkastare med rörelsevakt?
« Svar #15 skrivet: 29 apr-23 kl 17:57 »
Ja, och idag kan vem som helst ha en eller flera web-kameror som filmar, och den risken är betydligt större där husägaren har lampor.

Rapporterar att min 10W detektorlampa från Biltema, som sitter på en stolpe och tänder när något rör sig vid ett av hönshusen fortfarande ger starkt ljus och reagerar på små djur. Tror den kostade 99 kronor.



Fick mig en påminnelse när jag såg den här tråden, både att sätta upp en lampa på ett skumt ställe och att fixa bättre tätning på kritiska elkopplingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser