Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?  (läst 9768 gånger)

Västsverige

  • Inlägg: 1
    • -
Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« skrivet: 20 maj-18 kl 10:36 »
Hej,

I väntan på mina frösådda basilikaplantor att växa till sig testade jag köpa två uppvuxna plantor.
En från mataffären (vilket jag har hört är dåligt då dessa ska vara stressade) den andra från plantagen (dessa skall väl vara bättre?).

Jag har skördat hela plantorna och sedan planterat om dessa.
De ser friska ut från början men nu börjar det!
Bladen ser ut att vissna utifrån. De börjar bli grå för att sedan helt vissna och dö. Det ser ut att sprida sig över hela plantan. Vad gör jag för fel?



Jag har försökt att hålla jorden fuktig. Samt sörjt för att de ska få sol.
Efter ett tag testade jag även att hälla på näring i plantan i ett försök att få liv i den.

Tacksam för svar.

Vänligen,
Väst

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-18 kl 21:04 »
Har inget svar, men det där händer mig varge gång jag försöker med basilika. Hoppas du får hjälp!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Calle86

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-18 kl 21:11 »
Vet inte om det hjälper men för oss torkade bladen för det blev för mycket direkt solljus. Spikade upp halvt genomskinligt tyg (gammal gardin) på en ram som jag hade mellan fönstret och växten. Vattnade också då o då med vatten blandat med näring, (den till för tomater, växte bra på den.)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-18 kl 23:05 »
De kräver mycket näring, kan vara det. När jag odlat i kruka brukar det tyvärr se ut som din planta. I växthus på sommaren växer det ofantligt.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-18 kl 23:05 »
Byt jord ofta


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Poul

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Basilikan mår inte bra, Varför vissnar bladen?
« Svar #5 skrivet: 03 jan-19 kl 23:34 »
Såhär gör jag.
Köp en kruka basilika. Det går bra med en från matbutiken.

Klipp av några stjälkar och sätt dem i ett glas med vatten. Tag bort några blad. Ställ sticklingarna ljust och ganska varmt. Kanske inte för nära fönstret så här års. Eventuellt med en plastpåse över för fuktens skull.

Efter några dagar har de fått rötter. Det går ganska fort. Plantera sticklingarna i ganska stora krukor med bra jord. Ställ krukorna ljust och varmt och låt dem aldrig torka!

På vinter kan basilika vara lite knepigt. Då är ljus och värme extra viktigt.

På vår, sommar och höst har jag hur mycket basilika som helst. Tar nya sticklingar när plantan ser tråkig ut. Får jag för mycket fryser jag in bladen eller gör pesto.

Skörda basilikan genom att knipsa av strax ovan ett bladpar. Då delar sig plantan och ger bara mer och mer.

Lycka till.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser