Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Leonbergerpappa"?????  (läst 13186 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #20 skrivet: 22 apr-09 kl 03:31 »
Jag reflekterade bara över varför man inom hundvärlden alltid tror att vuxna människor inte kan fatta egna beslut? Eller inte kan tänka igenom saker själva? Precis som Johnny m Anette skrev behöver man bara kika på AoH eller vilket annat hundforum som helst så ser man samma fenomen.     Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #21 skrivet: 22 apr-09 kl 10:32 »
Kanske för att så många av oss sett hundar som gått sina ägare totalt ur händerna, och ofta ofta är detta blandisar.
Kanske låter diskriminerande men tyvärr, såna är mina egna erfarenhetar som instruktör på bruksan.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #22 skrivet: 22 apr-09 kl 10:36 »
jo, men nu verkar ju många faktiskt inte kunna ta andra beslut än egoistiska, framförallt då det handlar om att ta valpar på sin hund. det är därför diskussionerna uppstår, skulle det finnas något problem skulle det inte finnas någon diskussion kring ämnet. att det är så många som engagerar sig i saken visar ju faktiskt bara ännu mer på allvaret.

Anna Ho. Precis, läste dessutom för någon vecka sedan att det numera finns fler blandraser än renrasiga hundar i sverige.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #23 skrivet: 22 apr-09 kl 11:01 »
Det finns många 'Hundrelaterade' problem i Sverige...  Minns ni inte att det alldeles nyss i div. diskussioner här på Alternativ och överallt annars att det inte finns problemhundar/raser, utan endast dåliga hundägare?!? Jag kan första Malines inlägg angående rasval, men att därifrån gå till att rekommendera en vilt främmande människa att skaffa kaniner istället tycker jag i alla fall är att gå lite långt. Jag känner till en hel massa lyckade trevliga blandraser med uppfödare som lagt ner tid på att hitta rätt hem till sina valpar, så varför skulle inte TS kunna vara en sån?                     Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

eva_i_paradiset

  • Inlägg: 112
  • KESO på mattes huvud
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #24 skrivet: 22 apr-09 kl 11:43 »
Hej! Undrar om det är jag som är TS?

Självklart är hundarna röntgade och friska!

Självklart skulle vi inte para Tamira igen om inte förra kullen blivit så bra hundar och kommit till toppenhem!
Alla tio är idag 2 år gamla och friska! Ingen är omplacerad!

Det är jättebra att ni engagerar er,  och jag, familjen, Tamira och de blivande hundägarna ser fram emot underbara valpar!! :D

                          Vänliga hälsningar Eva                 
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #25 skrivet: 22 apr-09 kl 11:48 »
jag är kritiskt till att ts hittar perfekta hem till sina valpar av många anledningar. vi har ju redan ältat ts:s skäl till att ta valpar på sin hund och det är ju inte just positivt. det är helt enkelt naiva och egoistiska skäl, inget annat. sedan går det 20 schäferblandisar på ett dussin och till sist fanns det fyra potentiella valpköpare till en kull som förmodligen kommer att ligga kring 10 stycken. vad händer med resten? slumpas de på blocket eller kan hån behålla alla valpar tills hon hittat det perfekta hemmet? jag är ytterst kritiskt till att ts tänker behålla kring 6 stycken valpar så länge. det kan handla om flera månader, ett halvt år, kanske flera år. då är valparna inte gulliga längre.

det har inte bara sagts här på forumet att det i princip enbart finns dåliga hundägare utan det har även konstaterats att det dessutom finns för många hundar i det här landet och att många faktiskt inte borde ha hund. har man detta i åtanke med skälen till den planerade kullen plus att det faktiskt redan är svårt att hitta bra hem åt renrasiga hundar så är chanserna väldigt små att man hittar ett bra hem åt en blandis.

jag tycker att det är berättigat att föreslå en annan sort djur som uppfyller samma krav som hundvalpar i detta fall. vilka värderingar förmedlar ts sina 7 barn, när hon skaffar valpar för att de är så gulliga? är det såhär långt vi har kommit i detta slit-och-släng-samhället att vi även på ett alternativforum ser valpar som gulliga leksaker tills man kan sälja dem för småpengar? många av valparna som kommer till pga dessa skäl upplever inte sin ettårsdag just för att de kom till hem som skaffade valpen av samma anledning och som sedan gör sig av med hunden för att "den fick fel i huvudet" (läs trotsålder) för att köpa en ny gullig leksak. eller så säljer man stackarn för skitpengar pga "allergi" eller "ändrade familjeförhållanden" och hunden är i en omplaceringscirkus tills någon åker till veterinären med hunden efter att den har blivit helt knäckt då den omplacerats för femte gången. det finns så många såna hundar redan, varför producera 10 stycken till? av vilken anledning? för att de är gulliga? jag tycker att man kan förvänta sig mer mognad och ett längre tänk än så av en förälder till 7 barn. det följer med en hel råttsvans av frågetecken och problem både innan och efter kullen. själva fluffbollarna är bara en liten del i det hela, även om de flesta ser detta som den huvudsakliga parten och glömmer allt omkring eller så bryr de sig helt enkelt inte.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

eva_i_paradiset

  • Inlägg: 112
  • KESO på mattes huvud
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #26 skrivet: 22 apr-09 kl 12:03 »
Utgår från att det är jag som är TS....

LS... Jag är en vuxen kvinna som haft hundar i hela mitt liv!

Är kanske inte så "tuff" i mitt uttrycksätt men jag är ingen ansvarslös idiot!

Har aldrig haft problem med att hitta goda hem till varken kattungar eller de tidigare valparna.
Så varför måla faan på väggen?

Tack Johnny o Anette för uppmuntran! Undrar om ni fick några valpisar?

                                Kram Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #27 skrivet: 22 apr-09 kl 12:57 »
jo, det tycker jag. du får ursäkta, men att skaffa valpar för att barnen och du själv tycker att de är söta tycker jag är fruktansvärt ansvarslöst. det finns folk som just skaffat sin första hund som visar mer ansvarskänsla än du gör. hur länge du haft hund säger ingenting. du får bli förbannat på mig, arg eller ledsen, vad du vill. sånt här kan jag varken hitta snälla ord för eller känna någon form av respekt för en sådan person som dig. jag känner inte dig, men för mig räcker det att resonera på ett sådant sätt. jag tycker att det är tragiskt och dumt. så enkelt är det. du har ju redan bestämt dig, så jag kan ju bara hoppas att det går bra för valparna. sedan hoppas jag att det är sista kullen din tik får klämma ur sig. och jag hoppas även att det är någon annan som bara läst här och kanske inte skrivit som skiter i att ta en kull på sin ack så underbara tik bara för att valpar är söta och för att tiken råkar löpa och vill ha valpar, hur man nu kan veta sånt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #28 skrivet: 22 apr-09 kl 13:12 »
jo, men nu verkar ju många faktiskt inte kunna ta andra beslut än egoistiska, framförallt då det handlar om att ta valpar på sin hund.

Att ta valpar på sin hund är ALLTID ett egoistiskt beslut. Oavsett om det är renrasig avel eller blandis så är all avel egoistisk. Antingen så accepterar man det eller så förbjuder man all avel. Personligen så tycker jag att renrasavel är om möjligt mer egoistisk då många är så otroligt mer fixerade vid betyg vid utställning än den individuella hundens lynne och karaktär.

TS har från början gett intrycket av att ha tänkt till innan hon tar valpar - och vem vet det kanske bara blir 5-6 valpar... och då har hon ju redan hem till mer än hälften.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

malines

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #29 skrivet: 22 apr-09 kl 13:15 »
Utgår från att det är jag som är TS....

LS... Jag är en vuxen kvinna som haft hundar i hela mitt liv!

Är kanske inte så "tuff" i mitt uttrycksätt men jag är ingen ansvarslös idiot!

Har aldrig haft problem med att hitta goda hem till varken kattungar eller de tidigare valparna.
Så varför måla faan på väggen?

Tack Johnny o Anette för uppmuntran! Undrar om ni fick några valpisar?

                                Kram Eva

Vill bara önska dig lycka till Eva! Det verkar som om du har koll, och det glädjer mig verkligen. Ber än en gång om ursäkt för min stundtals hårda ton. Mina åsikter om att man kanske inte borde avla alls kvarstår, men om det ska avlas ska det göras av människor som tar ansvar och vet vad de håller på med, och det glädjer mig att du verkar vara en av dem.

MVH Malin på högen

eva_i_paradiset

  • Inlägg: 112
  • KESO på mattes huvud
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #30 skrivet: 22 apr-09 kl 14:06 »
Tack!

Jo, jag måste erkänna att jag kände mig både påhoppad och ledsen :-[

Samtidigt förstår jag ju att ni har erfarenheter som inte jag har, där ni sett hundar fara illa.
Därför är jag glad att ni bryr er!! :)

Men jag kan inte hålla med LillaSophie om att det skulle vara svårare att hitta bra hem till blandisar.
Precis som om en blandis skulle vara ett andrahandsval.!... Och man slutar väl inte tycka valpen är gullig när den inte är valp längre....Tvärtom!!!

Hela familjens stora intresse är djur och natur. Underbart att samlas runt en gemensam hobby och livsstil som är levande och utvecklande. ( säg den hobby eller intresse som inte är självisk)

Nu ska vi ut i solen o fortsätta på hönshuset! Kram Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #31 skrivet: 22 apr-09 kl 14:20 »
jag har sagt mitt, det håller jag fast vid.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #32 skrivet: 22 apr-09 kl 16:17 »

Det handlar om att din tik får valpar, kanske 10 st (min tik som jag aldrig avlat på, det gjorde hennes tidigare ägare, har aldrig fått kullar mindre än 12 st). Kan du garantera att alla valparna hamnar i rätta händer? Kommer alla valpar att bli lika stabila i psyket? Har du kollat inavelsgrad, höfter, hjärta, ögonlysningar 2 - 3 generationer bakåt ?  Är bägge hundarna mentaltestade, och generationen innan?


det är då bara bra att det blir så många ungar -då kan man tjäna lite pengar bredvid. Det begärs ju 5-6000 kr för blandrashundar på blocket. och det gånger 12...  inte dåligt alls  ;D

Om ingen alls skulle vara beredd att betala mer än 2000 kr (kostnader för vacc och chipp och maten) för en blandrashund skulle det inte avlas lika mycket såna...  :-X





MonkeyPix

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #33 skrivet: 22 apr-09 kl 21:08 »
Jag har en schäfer/leonberger hanhund som är en kanonhund. En mycket lyckad blandning.
Han har sin historia och har haft sina problem (omplacerad pga. ägare som missbrukat).
Han är ju som sagt blandning schäfer/leonberger men om du är intresserad kan jag berätta mer om honom. Han är nog villig ;-)

MonkeyPix

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #34 skrivet: 22 apr-09 kl 21:10 »
Fast nu läser jag att du bor rätt långt borta så det kanske ändå inte är aktuellt :-)

Men JO, det kan bli mycket bra hundar

malines

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #35 skrivet: 22 apr-09 kl 22:41 »
Hade inte tänkt skriva ngt mer i den här tråden, men...

Jag älskar Leonberger. Och jag gillar de linjerna allra bäst där man lite struntar i utseendet och satsar på skärpa och arbetsvilja. Mina bägge är från en sådan linje.

Leonberger är generellt kanonhundar i rätta händer, men när man är inne i rasen med nära kontakt med uppfödare och annat löst hundfolk  :P så blir man livrädd. Att Lejjonen nu blivit lite av modehund med massor av nya, oerfarna uppfödare gör att jag är minst sagt orolig för kommande kullars mentala status. Därav varningen.

Tanken att para Leonberger med Schäfer är annars god, om det som "i en perfekt värld" hade varit garanterat att båda hundarna var mentalt stabila. I Leonbergerns ursprungsland Tyskland är de fortfarande bruksklassade och används inom alla områden. Men som sagt: De är stora, egensinniga och funkar mentalt inte riktigt som de andra "jätteraserna", och inte heller riktigt som klassiska bruksraser. Så det är som sagt klokt att tänka sig för.

Måste bara motsäga påståendet om att Leonberger skulle vara av molossertyp. De är inte herdehundar, har aldrig varit. Är en "nyskapad" blandning av bland mycket annat St.Bernhad, Njuffar och Pyrrar.

http://www.slbk.com/rasinfo/historik.cfm?open=rasinfo

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #36 skrivet: 22 apr-09 kl 23:13 »
Eva: Jag vill bara förklara att TS betyder Tråd Skapare, en Internetförkortning. Lycka till med dina valpar!          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #37 skrivet: 23 apr-09 kl 03:08 »
intressant med hundar och aasikter!  :)

alla har vi vaar egna nisch i hunderiet,,
jag har en massa ideer som andra inte delar med mej och osv osv  :) det finns inget saa vansinnigt tokigt som hunduppfoedare mot hunduppfoedare,, har varit mitt i ett krig mellan naagra saadana,,
dom tycekr jag har foer haarda kriterier med mina svenska normer!!
(vi har bakgaardsuppfoedare som paastaar att dom har rasrena hundar men dom har aldrig varit i naerheten av regg eller ens kaend stamtavla,,vilket jag saejer aer foerkastligt foer den som koeper tror dom har rasren jycke naer dom inte har det,,sen rullar det paa och dom avlar sin fido mot annan jycke som inte heller har kaenda foeraeldrar och inte ens ser rasren ut,,dom foerstoer foer en hel ras med ddessa blandisar och paastaada rarena hundar,,men det aer en annan femma  :)

svensk avel aer i saerklass god jaemfoerbart med annat som jag upplevt paa naera haall!! saejer bara vojne vojne!

om naan vill avla en hund oavsett om det aer blandis eller rasrent saa aer den foersta fraagan,,sund hund, sunda linjer?
den andra fraagan aer finns det koepare av valparna och tar jag tillbaka dom som det inte gaar bra foer eller aegarna aangrar sej?

kort sagt bra avel oavsett om blandis eller ej!

sen har jag kaent ett antal leonberger och aldrig naansin hoert naagot negativt foerrens nu!
fast saa har jag inte sett naagon leonberger paa ca 10 aar.


Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #38 skrivet: 24 apr-09 kl 17:47 »
Måste bara motsäga påståendet om att Leonberger skulle vara av molossertyp. De är inte herdehundar, har aldrig varit. Är en "nyskapad" blandning av bland mycket annat St.Bernhad, Njuffar och Pyrrar.

http://www.slbk.com/rasinfo/historik.cfm?open=rasinfo


hos vovve.net är leonberger iaf med i gruppen molosser, bergs-och sennenhundar. Och alla tre ursprungsraserna, st.bernhard, newfoundland och pyreneerhund  ÄR  molosserhunder. Hur ska da en nyskapat ras av dom inte vara molosser ? undrar jag  ??? ...

Våran var iaf en molosserhund på alla sätt...



malines

  • Gäst
SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #39 skrivet: 24 apr-09 kl 21:08 »
Jag ger mig. Var HELT säker på att de var sällskapsklassade, grupp 9. JAG HADE FEL. HELT KLART FEL.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser