Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Befuktare till matkällare/jordkällare?  (läst 893 gånger)

Finnmaster

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Befuktare till matkällare/jordkällare?
« skrivet: 17 okt-20 kl 19:08 »
Jag behöver råd gällande att höja fuktigheten i min matkällare.

Jag har ett utrymme i källaren som är med betongväggar och sval med öppen ventil ut, denna har fungerat utmärkt (gällande kyla) för mig att förvara min skörd i, förutom att luften är alldeles för torr. Förra året tillsatte jag fukt i rummet manuellt för att rädda skörden, men det är inte hållbart i längden. Så jag funderar på att skaffa en befuktare...

Ska jag investera i en ren luftfuktare eller en kombinerad luftfuktare & luftrenare? De flesta på marknaden är ju gjorda för rum/kontor med luftfuktighet på 40-60%.?
Har hittat två alternativ efter lite googlande;

https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/luftfuktar/product/duux-beam-smart-white/?sessionid=82e48eac-f72c-4d9e-8382-a5ae7ae39df9

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/luftrenare/product/coway-apm-1010dh/

Hade ni satsat på någon av dessa? Eller har ni ett bättre altrnativ?
Inte nått som skenar iväg i pris utan är rimligt.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Befuktare till matkällare/jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-20 kl 19:23 »
Vilken temperatur och luftfuktighet får du i källaren nu när du inte fuktar luften?  Tänk på att så gott som alla "elektriska" luftfuktare också avger en hel del värme, vilket ju inte är önskvärt i en matkällare (annat än om frysrisk måste avvärjas).
Anordningar med fläktar som ger luftrörelser bör undvikas, de riskerar bara att virvla upp mögelsporer och andra otrevligheter, och öka risken att smitta från t ex någon skämd rotfrukt sprider sig till resten av förrådet.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Befuktare till matkällare/jordkällare?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-20 kl 11:03 »
Fyll en hink med vatten. Doppa i ett gammalt bomullslakan, som du fäster i taket/någon hylla. Vattnet dunstar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Befuktare till matkällare/jordkällare?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-20 kl 11:36 »
Som ovan men med en trasmatta som legat i vatten och sedan bres ut över golvet.
Tegelstenar som legat i vatten och dragit åt sig och sedan läggs ut runt om i rummet.
Tegelstenar/tegeltakpannor som ställs på högkant i vattenhinkar kommer att suga upp vatten och avge det till luften.

Finnmaster

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Befuktare till matkällare/jordkällare?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-20 kl 12:08 »
Tack för svar. Förra året löste jag det på detta sätt, men det blev inte hållbart. Det torkade upp inom ett dygn så var luften torr igen. Har ett rätt så nybyggt hus och luften är väldigt torr i hela huset. Jag vill ju få upp fuktigheten mer typ till 80-90%, då fungerar inte lakarn och tegelstenar. Jag har helt enkelt insett att jag behöver en maskin till det...

Den lilla värmen som kommer från en maskin tror jag inte påverkar temperaturen i matkällaren avsevärt utan att den kan hålla sig kall ändå.
Angående mögelsporer m.m. Så kanske luftrenare kombinerad med luftfuktare hade varit ett bättre alternativ då?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Befuktare till matkällare/jordkällare?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-20 kl 17:12 »
När jag vill få det svalt i vårt matkällarutrymme slår jag ut vatten på golvet ( ett par liter åt gången)det har fungerat i många år. Ofta behöver det upprepas med ett par dagars mellanrum. För jag vill att det ska vara så fuktigt att golvet är mörkt av fukt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 3 användare
xaelanar, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser