Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fylla på luft i hydropressen  (läst 86671 gånger)

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #20 skrivet: 20 mar-14 kl 23:06 »
Dåligt förklarat av mig, luftstötar precis när man öppnar kranen- att det som poffar ut första sekunden, brukar vara så om vattnet varit avstängt...

Suck nu har vattentrycket börjat bli ojämnt igen. Inte lika mycket men synligt och störande.

Låter som du har punka på ballongen. Jag håller med Hans, hydropresser är mest skit. Vi slängde ut våran 10 år gamla hydropress när den läckte och skaffade en hydrofor i stället. Hade aldrig några problem igen.

Hydroforen på gården vi köpte förra året är uråldrig (gissningsvis runt 50 år nu) och förutom att alla ventiler (huvudventiler etc) hade rostat fast och skvallerröret behövde bytas så är det inget som helst fel på den. Efter att rörmokaren var här och fixade till allt (det enda som är kvar är pumpen och hydroforen, resten är sprillans) så funkar det galant!

Borde gå att hitta en begagnad hydrofor i bruksskick för struntsummor på blocket.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #21 skrivet: 21 mar-14 kl 12:34 »
Brukar sitta en typskylt på hydroforer där det står tillverkningsår.
Köpte min 500 literstank begagnad för en struntsumma av en svinfarmare utanför Ystad, den ser svingammal ut men är enligt skylten tillverkad 1990.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #22 skrivet: 21 mar-14 kl 12:51 »
Gick ner i källaren och tittade. 1961...

Den ser inte gammal ut, bara nån liten rostfläck på nåt ställe, men så har den stått rätt torrt och fint med. Nån annan gård vi var och tittade på så var hela tanken roströd (och att pumpen alls gick var ett under, den såg mest ut som en klump rostigt järn), men så stod den i ett skjul utan dörr med...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #23 skrivet: 22 mar-14 kl 20:12 »
Ja, vi har haft lite otur med våra hydropresser. En gång i tiden fanns en fungerande hydrofor på gården- den står kvar vid pumpen och vattnet leds på något vis runt den. Men den var urfunktion redan när vi flyttade hit för10 år sedan. Och då fanns en hydropress, 50 liters med punkterad ballong. Vi bytte till en 25 liters hydropress. Den fungerade några år- sen var det dags att fylla i luft- och ballongen sprack strax efter det :(
Hade väldigt tur och fick samma dag en beg. hydropress ( nuvarande) som jag bara skulle ha tillfälligt, den har fungerat bra i ett par år och vi har fyllt på luft en gång tidigare utan några problem,  men nu verkar det som sagt att något läcker- ventil eller ballong.
Trycket är inte ner på noll- men när jag pumpade upp den kunde jag spola 14 liter vatten innan pumpen drog igång. Nu en månad senare tror jag ( har inte mätt) men upplever att pumpen går igång en extra gång, så kanske är nere på 7-8 liter...


Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #24 skrivet: 22 mar-14 kl 21:15 »
Hydroforer är ju nästan odödliga så du kanske skulle gå tillbaka till den?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #25 skrivet: 24 mar-14 kl 10:15 »
Du behöver inte ändra inställningen på tryckströmbrytaren för att du byter till ett större tryckkärl.

Men om jag då byter kärl från ett 15 liter till 60 liter-   och har kvar samma inställningar på tryckströmbrytaren, - vad blir skillnaden? När pumpen väl drar igång, kommer pumpen då vara igång längre ( tänker att det borde ta längre tid att fylla upp blåsan) när den närmar sig tillslaget, och kommer det dröja längre innan den drar igång igen- ni får gärna förklara för mig hur det hela fungerar :)
För det jag förstår är att pumpen borde inte gå igång förrän efter en 40-50 liter då istället för 10-14 liter.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #26 skrivet: 24 mar-14 kl 11:23 »
Lite så ja, även om du bara använder en ganska liten del av den totala volymen.

Och jag tycker fortfarande inte att du ska köpa en ny hydropress eftersom du kommer få samma problem igen om sisådär 10...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #27 skrivet: 24 mar-14 kl 12:20 »
Lite så ja, även om du bara använder en ganska liten del av den totala volymen.

Och jag tycker fortfarande inte att du ska köpa en ny hydropress eftersom du kommer få samma problem igen om sisådär 10...
Jo, hydrofor kanske är bättre, men kostar också en hel del mer och hur kopplar jag på den på befintliga rör när jag nu idag har en hydropress- känns som ett mycket dyrare projekt. Men visst i längden kanske det är billigare....eftersom dom är hållbarare.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #28 skrivet: 24 mar-14 kl 13:59 »
Finns begagnade för några hundra på blocket. Hittade tom en begagnad hydropress, men det känns ju sådär med tanke på livslängden. Speciellt som den var nästan lika dyr som en ny hydropress på Rinkaby Rör. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #29 skrivet: 25 mar-14 kl 11:29 »
Jo, hydrofor kanske är bättre, men kostar också en hel del mer och hur kopplar jag på den på befintliga rör när jag nu idag har en hydropress- känns som ett mycket dyrare projekt. Men visst i längden kanske det är billigare....eftersom dom är hållbarare.

Du har väl ett rör från pumpen till din hydropress, det är precis samma för hydrofor. Många användet separata rör in och ut till hydroforen men det är tekniskt sett inget krav, man kan gott och väl pumpa in vattnet genom ett rör och sedan tappa ur hydroforen med samma, precis som en hydropress fungerar.
5600 kostar en rostfri hydrofor 150 liters på Rinkaby.. inte jättedyrt med tanke på att den kommer hålla minst 30 år om inte det dubbla.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #30 skrivet: 25 mar-14 kl 11:39 »
inte jättedyrt med tanke på att den kommer hålla minst 30 år om inte det dubbla.

Den får nog stå konstant drypande fuktig för att bara hålla 30 år...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #31 skrivet: 27 mar-14 kl 07:16 »
Tack för alla svar. Ska fundera över saken, i dagsläget känns det som att plånboken ändå säger hydropress. Men inte omöjligt att det blir en hydrofor när den lägger av.
En liten fråga bara- ska testa och lufta befintlig hydropress igen och se varför inte trycket håller... hur var det nu igen- ställde mig frågande vid förra gången. Huvudkranen ska den också stängas? Eller räcker det att bara stänga av pumpen? Vet att jag funderade på det sist när jag stod ute vid pumpen- men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #32 skrivet: 27 mar-14 kl 07:43 »
En liten fråga bara- ska testa och lufta befintlig hydropress igen och se varför inte trycket håller... hur var det nu igen- ställde mig frågande vid förra gången. Huvudkranen ska den också stängas? Eller räcker det att bara stänga av pumpen? Vet att jag funderade på det sist när jag stod ute vid pumpen- men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Det ska vara trycklöst. Ergo, stäng huvudkran/pump och öppna tex kökskranen. Avvakta tills det slutar rinna och pumpa sen upp rätt tryck i hydropressen utan att röra någon av kranarna. Stäng kökskranen och öppna huvudkranen/starta pumpen.

Tillägg: Om du inte får upp trycket eller det börjar spotta och fräsa vilt i alla kranarna när du spolar efter att du är klar så indikerar det att ballongen inte längre är tät. Då är hydropressen skrot för så vitt jag vet finns det inget sätt att laga dem. Hydropresser har en livslängd på kanske en 10-15 år eller så, vilket imo innebär att konstruktionen är komplett värdekass.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #33 skrivet: 27 mar-14 kl 12:01 »

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #34 skrivet: 28 mar-14 kl 06:52 »
Det ska vara trycklöst. Ergo, stäng huvudkran/pump och öppna tex kökskranen. Avvakta tills det slutar rinna och pumpa sen upp rätt tryck i hydropressen utan att röra någon av kranarna. Stäng kökskranen och öppna huvudkranen/starta pumpen.
Testade först att ha kökskranen öppen när jag fyllde på luft men trots att det slutat rinna innan jag pumpade så började det pumpades ut vatten ur kranen medan jag fyllde på med luft, ska det vara så?

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #35 skrivet: 28 mar-14 kl 06:55 »
Jups. Luften kommer trycka ut lite mer vatten ur systemet, det är därför du inte ska stänga kranen förrän du pumpat klart.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #36 skrivet: 28 mar-14 kl 23:03 »
Men kan det hända något om jag stänger kranen medan jag fyller på luft? Så nervös över att backventiler eller annan skit ska gå sönder...vill ju bara att saker och ting ska fungera.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #37 skrivet: 28 mar-14 kl 23:10 »
Ska testa och fylla på med luft igen. Sen byter jag om den krånglar om några veckor igen. Är det något särskilt jag behöver tänka på vid byte av en 15 liters till 60 liters?  Eller är det bara att koppla på den på rören och sätta igång? Trycket verkar jag ju i inte behöva ändra, finns det någon mojäng som slits mer av en större hydropress? Osv...

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #38 skrivet: 28 mar-14 kl 23:18 »
Backventiler? Var har du det?

Om systemet inte är trycklöst (dvs om du stänger kranen) finns det en risk att vattnet kommer "hålla emot" så att du inte får in så mycket luft som ska vara i ballongen.

Rimligtvis kommer det inte bli någon skillnad att tala om ifall du skaffar en större hydropress mer än att pumpen går markant mer sällan (men längre när den går). Vad skulle hända?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

 

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #39 skrivet: 29 mar-14 kl 09:10 »
Tror jag har en nere i brunnen, något var det som gick sönder för ca 10 år sedan och pumpen gick konstant....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser