Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nått Skrivet?  (läst 1778 gånger)

Sågaren75

  • Inlägg: 203
Nått Skrivet?
« skrivet: 04 feb-09 kl 18:32 »
Finns det några svenska böcker i ämnet Fröodling?.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Nått Skrivet?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 20:28 »
På min hemsida (länk nedan) finns en halv bok, som ska bli hel. Författare är jag, Johnny Andreasson, Paul Teepen och Peter Erlandsson. Den heter kort och gott Fröodling. Ännu så länge är den gratis i form av pdf-filer.
Föreningen Sesam har en ny bok på gång och har dessutom gett ut ett 40-sidigt häfte Introduktion till fröodling av köksväxter.
Annars var det väl i stort sett 50-60 år sen det kom ut fröodlingslitteratur på svenska. Jag har skrivit lite om det i inledningen till vår fröodlingsbok. Den äldre litteraturen är mest inriktad på yrkesmässig odling i ganska stor skala. Den kanske bästa äldre fröodlingsboken som jag hittat är på norska, Fröavl av Astri Frisak. Ernst Nilssons Köksväxtfröodling innehåller också mycket intressant information. Båda kom ut 1940 eller strax efter, på förekommen anledning.
Det finns också inslag om fröodling i många böcker om köksväxtodling, mest äldre sådana, men även i några nyare, t ex i Odlarglädje i grönsakslandet av Åke Truedsson.

Anders

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: Nått Skrivet?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 20:59 »
när kommer din bok ut då? väntar o väntar... :) filerna jag läst hittills är döbra!!

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Nått Skrivet?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 21:05 »
när kommer din bok ut då? väntar o väntar... :) filerna jag läst hittills är döbra!!

Tack, det var roligt att höra.  :)

Halva boken har ju redan kommit ut, även om den kan förbättras med t ex mer foton och layout. Jag bedömer att den svenska marknaden är i minsta laget för en tryckt version. Tryckning, distribution och företagande (förlagsverksamhet) skulle ta en massa tid från skrivande och annat. Och i slutändan är det osäkert om det skulle bli ett enda korvöre över i ersättning för nedlagt arbete. Så jag koncentrerar mig på de roliga bitarna, än så länge i alla fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser