Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiffel med föreningsbidrag?  (läst 2166 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Fiffel med föreningsbidrag?
« skrivet: 30 maj-10 kl 10:56 »
På den här sidan läste jag om oviljan att stryka medlemmar som går ur SBR
http://blogg.aftonbladet.se/archive/biodlaren/2010/05

Ni som har gått ur SBR har ni kollat att ni blivit ordentligt avregistrerade? Jag som aldrig har varit meddlem men har gått kurs där, kan jag kolla någonstans att jag inte har blivit felaktigt registrerad som medlem?

Jag är så innerligt trött på fusket med föreningsbidrag. I vår familj har ett barn felaktigt och ovetande blivit inskriven som meddlem i ett politiskt parti, när ett annat av barnen var med i en idrottsförening så skulle hela familjen tvångsanslutas gratis för att plocka ut så mycket bidrag som möjligt. Jag vill spy på dem som fifflar med föreningsbidrag!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 11:02 »
Nu är jag inte för att man ska fiffla, men bidragen är så låga, att det inte är konstigt att man gärna vill skriva in folk som medlemmar utan att de är aktiva, eller ens vill vara med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-10 kl 11:22 »
Det är inte konstigt om människor med dålig ekonomi som har svårt att få matpengarna att räcka till vill stjäla, men likväl är det fel.

Tvångsanslutning i olika organisationer tycker jag är mycket allvarligt. Nog ska man själv ha rätt att välja vilken organisation man vill vara med i.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 11:26 »
Givetvis ska man inte tvångsanslutas, eller vara medlem utan sitt medgivande, men att en förening ber familjemedlemmar att också vara medlemmar när en i familjen är det, är knappast konstigt. Vill man inte slipper man, men om medlemskapet kan göra att avgifter för kurser eller liknande blir lägre, då är jag gärna medlem i en extra förening. Jag är ju med i så många i alla fall  8).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 12:19 »
Givetvis ska man inte tvångsanslutas, eller vara medlem utan sitt medgivande, men att en förening ber familjemedlemmar att också vara medlemmar när en i familjen är det, är knappast konstigt. Vill man inte slipper man, men om medlemskapet kan göra att avgifter för kurser eller liknande blir lägre, då är jag gärna medlem i en extra förening. Jag är ju med i så många i alla fall  8).
Nej till att tvångsanslutas

Ja till familjemedlemmar är de villig och intresserad och vill vara med

Ju fler desto roligare blir det.  :)      mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-10 kl 15:27 »
Får SBR pengar för antal medlemmar?

De (vuxen-)föreningar jag är med i får betalt för genomförda aktiviteter. Detta oberoende om det är 3 eller 300 medlemmar.

Då finns ingen anledning att blåsa upp medlemsantalet. Däremot antal genomförda aktiviteter - men det är en annan fråga.  :)

Drönarn

  • Inlägg: 151
    • Gästrikland
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #6 skrivet: 30 maj-10 kl 23:47 »
Här har ni allt nog fått detta helt om bakfoten
Det är mig veterligt bara politiska organisationer o liknande som söker bidrag utifrån antal medlemmar.
SBR är fortfarande ENDAST en medlemorganiosation UTAN statliga bidrag som kopplas till antal medlemmar, allt detta redivisas öppet och utan krusiduller.
Medelamsavgifterna är det som SBR verkar med och inget annat, färre medlemmar som betalar = mindre verksamhet.

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-10 kl 23:53 »
Hoppsan, jag noterade inte ens att tråden låg under Biodling, jag svarade generellt angående föreningar. Och jag är/har varit medlem i flera politiska sådana, där medlemsantalet spelat roll. Även för idrottsföreningar, som tex ridklubbar, spelade medlemsantalet roll när jag var tonåring. Hur det är nu vet jag inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #8 skrivet: 31 maj-10 kl 06:24 »
Tidigare spelade det roll för idrottsföreningar, hur det är nu vet jag inte. Kanske har jag missuppfattat.
Hur beräknas föreningsbidraget till SBR?

Drönarn

  • Inlägg: 151
    • Gästrikland
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #9 skrivet: 31 maj-10 kl 12:16 »
Finns inget föreningsbidraq till SBR
Däremot kan lokala föreningar söka direkt föreningsbidrag i den kommun där föreningen verkar och då tillföres den ekonomin den lokala föreningen
over and out

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #10 skrivet: 31 maj-10 kl 12:22 »
Har antalet medlemmar ingen betydelse i de lokala föreningarna då?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #11 skrivet: 31 maj-10 kl 17:34 »
Inte i vuxenföreningar iallafall i den kommun jag bor i. Aktiviteter räknas.

Sen får man säker ett och annat projektstöd - brukar inte heller vara kopplat till antal medlemmar. Men som påtryckargrupp så är 10000 röster mer än 1.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #12 skrivet: 31 maj-10 kl 18:06 »
Fusk i detta sammanhang är tyvärr vanligt. politiska partier och deras ungdumsförbund (korrekt stavat), egentligen alla där kvantitet går före kvalitet, och självkontroll utan revision förekommer.

Tom i finansvärlden blir det kris om man släpper loss "fusket" som man tom är helt omedveten om att man idkar.

Studiecirklar?  som är sammanträden eller kafferrep!

De som som har bidrag och är "ideella" fuskar mest, och är pga av "saken" inte medvetna om det.  "Ändamålet helgar medlet".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 23:13 »
Om du är medlem i SBF får du bitidningen. När du slutar betala avgiften / går ur upphör tidningen - dock med någon fördröjning. ( och även försäkringarna upphör)
När det gäller kommunala bidrag utgår de i princip endast till ungdomsverksamhet, och det är sällan någon biodlareförening kan uppvisa tillräckligt många ungdomar i speciell verksamhet.
I UNDANTAGSFALL  kan andra föreningar få ett engångsbidrag för någon speciell åtgärd / aktivitet / investering.
När det gäller studiecirklar skall man redovisa vilka som närvarat vid varje tillfälle och respektive studieförbund har rätt att kolla upp detta. Det går dock inte några pengar till föreningen för studiecirklar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #14 skrivet: 01 jun-10 kl 08:33 »
Formellt går inte studiecirkelpengar till föreningar, men väl i praktiken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #15 skrivet: 01 jun-10 kl 20:28 »
Dessvärre är det inte mödan värt att redovisa studiecirkelpengar - handlar det om 30 kr per möte? Skoj att skriva blanketter och likande. Däremot kan man ju få stöd för marknadsföring och ledare men det brukar inte heller handla om så mycket.

Kafferep - inget fel i det anser jag. Att träffas och göra saker tillsammans tycker jag är helt rätt att samhället ska uppmuntra. Det är genom det som nya saker sprids och för utvecklingen framåt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fiffel med föreningsbidrag?
« Svar #16 skrivet: 01 jun-10 kl 20:32 »
Kafferep vs Facebook ???? ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser