Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoffman eller vanlig?  (läst 9274 gånger)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Hoffman eller vanlig?
« Svar #20 skrivet: 05 jul-09 kl 13:44 »
Tråden finns redan i det snittet (se noga) där finns en tråd redan.

Tänk att slippa allt detta med en plastram. Jag har bara plastramar och blir hyper när jag ser spikandet, jag har spikat ett par tusen ramar som tonåring.

Den plastramen på filmen verkar inte vara så rationell. Så ser inte "våra" plastramar ut.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 13:45 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Hoffman eller vanlig?
« Svar #21 skrivet: 05 jul-09 kl 17:08 »
he he snygga plastramar, hela anledningen till varför jag kör plastramar försvinner
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Hoffman eller vanlig?
« Svar #22 skrivet: 05 jul-09 kl 20:07 »
Det finns ju mellanväggar i plast att köpa, det är ju en sådan han monterar i sin Hoffman-ram.

En 3/4 LS-ram i trä kan klara sig utan trådar om man har bra vax, förvarar ramarna stående och inte för varmt. Dadant klarar sig inte utan trådar.

HLS-ramen (Lågnormal bredd, Svea höjd, och så halva höjden...) finns att köpa som KEO-ram med spår i över- och underkanten och vax framtaget för att bara passas in i spåret, trådar slipper man helt. Farrar (Halv Dadant) går precis lika bra på samma sätt.

Pieco plastramar, alternativt Agrebs plastramar slipper man allt sådant kluddande...

Lärde mig en sak häromdagen, ställ inte en låda med svarta plastramar i skuffen på skåpbilen, när solen lyser genom bakrutan smälter vaxet och rinner vackert nedåt och slutar i en rejäl valk precis dit solens strålar inte längre nådde. Så den skattlådan får jag skrapa av vaxet längst upp och låta bina bygga en gång till. Så kan det gå varma sommardagar på väg ut till bigårdarna för att sätta tillbaka nyslungade ramar...

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Hoffman eller vanlig?
« Svar #23 skrivet: 05 jul-09 kl 22:57 »
Man kan flytta på lådor på kvällarna så fungerar det, jag hade inga problem alls i kväll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser