Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn  (läst 2944 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Skinn
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:06 »
Agnetha
 Lö 5 Apr, 2003 - 14:21
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har nyss skaffat får och undrar vad ni gör med skinnen när ni har slaktat?
Att lämna för beredning kostar ju skjortan!
Så hur gör ni kunniga människor?
Det är ju slöseri att göra som många gör: slänga dem!
Det är ju både vackert och skönt med skinn både på golv och i soffan.
Hälsning Agnetha
 
Jens
 Lö 5 Apr, 2003 - 22:11
--------------------------------------------------------------------------------
Det är inte så svårt att bereda skinnen själv - fast det är arbetsamt. Jag har själv gjort skinn till trummor och päls av får.

En utmärkt bok (som finns att köpa här på Åters bokklubb) är "Skinn - garvning och beredning med gamla metoder"
av Lotta Rahme, 98 sidor

Boken innehåller grundläggande historik med fokus på naturfolkens metoder för garva och bereda skinn. Därefter avhandlas hudars uppbyggnad, konservering, skrapning, garvning, färgning, infettning, mjukgörning och tvätt. Boken avslutas med en litteraturlista och en praktisk studieplan. Boken är rikt illustrerad med informativa svartvita teckningar och fotografier, samt några färgbilder.  

BuDDHa

  • Gäst
Re:Skinn
« Svar #1 skrivet: 22 okt-03 kl 13:53 »
Efter du har flått djuret så brukar man börja med att täcka hela köttsidan med grovt salt, snåla inte. Det är viktigt att salta noggrant i alla veck och skrymslen annars kan det börja ruttna och håren/ullen släppa.

Sen skall skinnet ligga i en vecka. Skinnen sköljes fria från salt och får torka lite innan skrapning börjar. Fett och hinnor skrapas bort med hjälp av skinnskrapor. Efter detta kan man välja om man vill frysa, torka eller garva skinnet.

Jag e långt ifrån nån expert på området men jag har varit med vid några tillfällen och gjort på det här sättet..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, Tli, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser