Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?  (läst 10393 gånger)

fao-79

  • Inlägg: 17
    • Lappland
Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« skrivet: 13 sep-04 kl 17:28 »
Hejsan!
Jag har fått tag på några älgskinn och skulle vilja ha kvar hår på några av dem, medan de andra skall garvas.
Jag har hittat mycket bra info om hur man garvar skinn, men ingen info om hur man skall behandla skinnen om man vill behålla håret på. Är det någon som vet om det skall prepareras på ngt särskilt sätt?
Tacksam för alla tips!!

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-04 kl 10:31 »
Fettgravning är den metod jag föredrar, alun, urin, mjöl och barkskrubbning finns oxå. Du kan använda alla metoder som inte blötlägger hårsidan en längre stund (som barkbad tex) för då surnar och lossnar håren. Samma sak när du tvättar, viktigt att du får pälssidan toor fort, hellst! slunga fällen i en centrifug av något slag.

Har egentligen aldrig pälsberett ett älgskinn, gör sämsk av den istället. Obs! hur bra du än gör kommer älgen fälla lika mycket som köpta renfällar gör. Observera oxå att älghåren är homogena och inte ihåliga som renfällar, det blir otroligt vackra fällar men dom är inte särskilt varma.

Jag skulle testa att bereda fällen på samma sätt som jag gör med fårfällar, skav köttsidan ren, tvätta, fettgarva (olivolja,ägg,såpa). Alternativt skulle jag pröva med barkskrubbing då det blir så vacker färg, kräver dock en del jobb. Älgar kräver alltid massa jobb....

Skaffa Lotta Rahmes bok, den går igenom allt du behöver.

    Mikael

Enda älgfällarna jag gjort är en massiv jättefäll som jag insåg min oförmåga och skickade till Franks i Småland och en kalv experimenterade jag med när jag var nybörjare och ung. Råräckte baksidan och beströk den sedan med BJÖRKtjära och fett, fungerade faktiskt över förväntan över om jag inte kunde ha den inomhus under första året, det är inte alla som gillar tjärdoft.



 

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-04 kl 20:58 »
Har du tänkt skicka iväg skinnen eller garva själv? I så fall, vilken metod använder du?

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #3 skrivet: 15 sep-04 kl 15:45 »
"Är det någon som vet om det skall prepareras på ngt särskilt sätt"

Glömde kommentera... älghuden är tjock och binder mycket vatten, en bra preparering är att torka ut skinnet lite under insaltningen, man lägger det på lutande luftigt underlag och saltar, saltet drar ut ganska mycket vätska så ha en golvbrunn i närheten. Annars riskerar du att fukten som drivs ut stannar och skapar en fuktig miljö som kan lösgöra håren under förvaringen, då stora älgfällar ofta viks av utrymmesskäl.

laholmare

  • Inlägg: 14
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-06 kl 16:25 »
Hej
Jag och en kompis vill bereda ett par fårhudar är det ingen som skulle kunna berätta utförligt hur dom gör detta?
Annars får man väl skaffa boken som ni talade om.

MVH

Elisa

  • Inlägg: 367
    • Västergötland
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #5 skrivet: 08 jan-06 kl 20:34 »
Hejsan!
Jag har fått tag på några älgskinn och skulle vilja ha kvar hår på några av dem, medan de andra skall garvas.
Jag har hittat mycket bra info om hur man garvar skinn, men ingen info om hur man skall behandla skinnen om man vill behålla håret på. Är det någon som vet om det skall prepareras på ngt särskilt sätt?
Tacksam för alla tips!!

Skrev mitt recept på fel sida. Under kaniner hittar du hur man bereder skinn med håret kvar.
Elisa
inga djur för tillfället.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #6 skrivet: 17 jan-06 kl 14:30 »
ett älgskinn är ju stort men detborde gå att göra som man gör med bällingar,alltså gnugga in barken å vika ihop över natten

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Hur bereder jag skinn om jag vill behålla håret?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-06 kl 17:38 »
men ja e lur på om det e det effektivaste sättet egentligen, för om du tänker när du gnuggar bällingar så e det ju nog med jobb för 1-2 omgångar du behöver när du syr nuvttagat, men funka borde det ju göra.

men har bara spikat upp älgskinnet på väggen, och låtit det torka. men det blir ju såklart ganska hårt, men så använder vi det ju bara utomhus i tex kälke och sånt.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, mikaelmareld

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser