Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla upp regnvatten  (läst 1373 gånger)

Elbussen

  • Inlägg: 1
    • Finland
Samla upp regnvatten
« skrivet: 08 sep-22 kl 00:27 »
Hej!

Jag funderade hur man skulle få regnvattnet mera automatiserat förflyttat till bastun. För tillfället har jag i stugans hörn tre stycken ca 50 liters kärl som samlar upp vattnet. Därifrån har jag en 10 mm i diameters slang, som är 15 meter lång, som jag förflyttar vattnet till den 210 liters tunnan som står vid bastun. Som tur är bastun en meter lägre ner på sluttningen, så jag får med jordens dragningskraft den förflyttad lätt, i pincip… I verkligheten är det mycket mera arbets drygt. Först måste men suga ut början, för att få det att rinna över huvudtaget (inte alltid så lätt), sedan när man äntligen får det att rinna, måste man övervaka den med jämna mellan rum, att den inte suger hela hinken tom. För råkar det komma luft emellan, måste man gå genom hela slangen och tömma den på vattnet, för att börja om på nytt. Slangen suger helt medvetet sakta, så att flödet inte skall ta med allt onödigt skräp med sig. I nedre ändan har jag ännu ett nät och kaffefiltersnät, som rensar bort biomassa från vattnet. Oftast när jag byter från vilken bytta som slangen skall tömma, så slinker det säg luft i slangen och så får man börja på nytt.
Nu funderade jag på om man skulle kunna ha en ventil i övre ändan med en flottör. När jag sökte på nätet tyckte jag att alla flåttörer var åt ”fel håll” för mitt ända mål, de vill bar fylla på. Idén skulle vara så att det skulle vara ett undertryck hela tiden i utgående slangen som har en ventil, som skulle ligga hela tiden under vatten. Sedan när det börjar regna, så stiger ju vatten ytan och flottören, varvid ventilen skulle släppa in mera vatten i röret , för att föras till stora byttan. Finns det såna ventiler månne? I princip om röret har ett sug på hela tiden, så drar den ju locket fast hela tiden av slangens undertryck, om man vill så, och flottörn böjer luckan upp.
Med detta sätt skulle inte vattnet bli och stå mitt på gården i solen hur länge som helst utan kan via filtrering flyttas bort till skuggan, för längre förvar.

H: Elbussen

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #1 skrivet: 08 sep-22 kl 07:55 »
Om jag förstår rätt kanske följande kan hjälpa

alternativ 1, koppla fast rör/slang direkt i tunnor, t ex i uppsamlingstunna längst upp och vid bastuns tunna längst ned så fylls det på per automatik.

alternativ 2, gräv ner rör, och förhöj uppsamlingstunnan så den står ytterligare en meter ovanför marken för att ge mer kraft. inkommande rör till bastuns tunna kan komma underifrån.

alternativ 3, gräv ner bastuns tunna i jorden för att få större nivå skilnad.

finns säkert fler alternativ...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #2 skrivet: 08 sep-22 kl 09:04 »
Förutom Markus lösningar så skulle jag sätta ett bra filter på slangen. Här använder jag en trädgårdsslang och ett patronfilter med nylonfilter i (typ tvättbart kaffefilter), och det där får ligga vattenfyllt så jag slipper passa.

Om man sätter första uppsamlingstunnan, den skitiga, högre så att det finns risk för att den går tom så kan man sätta flottör på slangen där den mynnar i den rena slut-tunnan. Då går det bra att ha en gigantisk förstatunna och en liten snygg tunna med det filtrerade regnvattnet, som alltid är full.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #3 skrivet: 09 sep-22 kl 09:03 »
Förutom Markus lösningar så skulle jag sätta ett bra filter på slangen. Här använder jag en trädgårdsslang och ett patronfilter med nylonfilter i (typ tvättbart kaffefilter), och det där får ligga vattenfyllt så jag slipper passa.

Om man sätter första uppsamlingstunnan, den skitiga, högre så att det finns risk för att den går tom så kan man sätta flottör på slangen där den mynnar i den rena slut-tunnan. Då går det bra att ha en gigantisk förstatunna och en liten snygg tunna med det filtrerade regnvattnet, som alltid är full.

Låter klokt,
Går att använda en vanlig gammal wc flottör och sätta fast den insidan av tunnan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #4 skrivet: 09 sep-22 kl 09:13 »
Bra tips. Fastän jag samlar på allt tänkbart som går att återanvända så slängde jag nyss en toalettstol utan att spara flottör och ventil... >:(

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #5 skrivet: 09 sep-22 kl 10:01 »
Bra tips. Fastän jag samlar på allt tänkbart som går att återanvända så slängde jag nyss en toalettstol utan att spara flottör och ventil... >:(

Vilket län bor du i, jag har flera stycken

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Samla upp regnvatten
« Svar #6 skrivet: 09 sep-22 kl 12:05 »
Tack för erbjudandet :)

Bor ett par mil från Mjölby. Behöver dock inte flottör, men grämer mig alltid när jag råkat kasta något som kan vara bra. Och i det här fallet inte ens tänkt på att det fanns en bra flottör i spoltanken. Kan nog vara en bra lösning för många som samlar regnvatten, och det byts många toaletter.

Gillar det här att nya tankar kommer fram i ett forum som det här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser