Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killingar  (läst 6145 gånger)

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
killingar
« skrivet: 11 jan-07 kl 07:41 »
Hej!
Vill bara säga att jag nu är en stolt "getmormor" nu. ;D
Fick 2st fina små tjejer igår (10:e jan).

Är det vanligt att getter får tvåäggstvillingar eller är enäggstvillingar vanligare?

Har 2st afrikanska dvärggetter om det hjälper.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:killingar
« Svar #1 skrivet: 11 jan-07 kl 13:57 »
Hej!
Vill bara säga att jag nu är en stolt "getmormor" nu. ;D
Fick 2st fina små tjejer igår (10:e jan).

Är det vanligt att getter får tvåäggstvillingar eller är enäggstvillingar vanligare?

Har 2st afrikanska dvärggetter om det hjälper.

Jag vet inte vilket som är vanligast...tvåäggstvillingar antar jag.
Nigerianska Dvärgar brukar få ett kid första gången och efter det 2-5 upp till tre ggr/år (vanligtvis 2 ggr/år) om de har ständig tillgång till bock.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:killingar
« Svar #2 skrivet: 11 jan-07 kl 19:50 »
Det är vanligast med två kill på dvärggetterna. Om de får tre kan stödmatning behövas.
Lägg gärna upp en bild på de små. Längtar redan till jag får smått igen.

Här en bild på två av höstens små pluttisar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:killingar
« Svar #3 skrivet: 12 jan-07 kl 00:08 »
Då en get är dräktig i 143 till 155 dagar, så undrar jag hur en Nigerian dwarf skulle kunna hinna med tre kullar på ett år?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:killingar
« Svar #4 skrivet: 12 jan-07 kl 00:16 »
Då en get är dräktig i 143 till 155 dagar, så undrar jag hur en Nigerian dwarf skulle kunna hinna med tre kullar på ett år?

Kanske om man räknar med att en kull föds tidigt på året och en sent.
Då skulle det kunna bli två kullar ena året och tre andra året.
Totalt fem kullar på två år.
Det skulle bli 2,5 kull per år.

Oj, det skulle de se inom SVERAK och SKK. Om vi skulle ta så många kullar på våra katter eller hundar då skulle man bli utsparkad ur organisationen med en gång.

Tycker det är ett alldeles för högt antal kullar.
Tycker att 1-1,5 kull per år är max. Kanske två kullar om geten sedan får en längre vila.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:killingar
« Svar #5 skrivet: 12 jan-07 kl 01:19 »
Ja, du har nog rätt. Så kan man räkna ja.....*lite pömsig*

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:killingar
« Svar #6 skrivet: 12 jan-07 kl 01:58 »
Då en get är dräktig i 143 till 155 dagar, så undrar jag hur en Nigerian dwarf skulle kunna hinna med tre kullar på ett år?
Ja, jo det var vimsigt formulerat :P. Känner heller inte till någon uppfödare som pressar sina getter till fem parningar inom 24 månader, men jag har läst att rasens getter som sådan hamnat i en sådan cirkel när de haft ständig tillgång till bock.
Det vanliga häröver är att låta geten föda tre kullar på 24 mådader med minst 6 månaders vila emellan.

Men det jag ville poängtera var att rasen som sådan är väldigt förökningsbenägen. Bockarna är ofta klara att föra sina gener vidare redan så tidigt som vid 7 veckors ålder.
Det som skiljer den främst mot t.ex African Pygme är även att den klarar av att föda upp till fem kid och ge dem alla tillräckligt med mjölk. Medans pygmén ofta behöver hjälp med stödutfodring om det blir fler än 2 killingar.
Även kroppstyperna skiljer sig ganska radikalt åt då pygmén ser mer ut som en köttras medans ND ser mer ut/påminner om en miniatyr av en Alpine.

/Fred
 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:killingar
« Svar #7 skrivet: 12 jan-07 kl 10:34 »
Med andra ord kan man säga att nigerian dwarf förökar sig som kaniner  ;D
Även afrikansk dvärgget kan bli dräktig året om och flera gånger om året. Men man ska nog ändå vara lite försiktig.
Mina damer hade kill nu i höstas och de går med bocken nu igen för kill till våren. Men sedan får de vila och kommer inte gå ihop med bock igen förrän tidigast i November.
Dock kommer ett av mina kill födda nu i höstas få gå med bocken under sommaren så får vi förhoppningsvis även en liten vinterkull  :D
Killingar är bara sååå söta  :-*

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
Re:killingar
« Svar #8 skrivet: 12 jan-07 kl 13:30 »
Mest nyfiken då min Berta-Märta fick enäggstvillingar (bockar) januari 2006 och nu så fick hon tvåäggstvillingar.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:killingar
« Svar #9 skrivet: 12 jan-07 kl 14:46 »
Nu blir jag nyfiken bondo, hur du vet att det var enäggstvillingar och inte två väldigt lika tvåäggstvillingar? Låg dom i samma fostersäck eller vet du att dom har samma DNA?

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
Re:killingar
« Svar #10 skrivet: 12 jan-07 kl 15:11 »
Nu blir jag nyfiken bondo, hur du vet att det var enäggstvillingar och inte två väldigt lika tvåäggstvillingar? Låg dom i samma fostersäck eller vet du att dom har samma DNA?

Det är ju sant. Vet ju inte att dom låg i samma fostersäck, då dom redan var födda när jag kom ut den morgonen. Men det gick iallafall inte att se någon skillnad på dom.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
Re:killingar
« Svar #11 skrivet: 12 jan-07 kl 15:13 »
Det är vanligast med två kill på dvärggetterna. Om de får tre kan stödmatning behövas.
Lägg gärna upp en bild på de små. Längtar redan till jag får smått igen.

Här en bild på två av höstens små pluttisar.


Ska ordna bild på dom och ladda upp en här.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:killingar
« Svar #12 skrivet: 12 jan-07 kl 22:21 »
Bara för att djur ser lika ut så behöver dom inte vara enäggstvillingar..
det är väldigt ovanligt.
Jag menar om det vore så enkelt så skulle ju alla vita getter vara enäggstvillingar  ??? ::)

Dessutom så är det ju så att det vi kallar tvillingar på t.ex  Får
är ju inte ens tvillingar utan "syskon födda samtidigt"  ;D

/ Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

  • Inlägg: 498
Re:killingar
« Svar #13 skrivet: 13 jan-07 kl 11:08 »
Tvillingar är väl just "syskon födda samtidigt". Medan enäggstvillingar är ett befruktat ägg som delat upp sig till två.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:tvillingar ....
« Svar #14 skrivet: 13 jan-07 kl 14:08 »
Lammungar som föds samtidigt är inte tvillingar, utan syskon som råkar födas samtidigt med varandra som Rosa skriver.

Sen att man i folkmun kallar dem tvillingar eller trillingar DET är en helt annan sak ju  ;D
problemet är ju att många tror att de är just tvillingar dvs enäggstvillingar..

Korrekt benämning är ju 2-född och 3-född lammunge  ;)
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 16:43 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:killingar
« Svar #15 skrivet: 13 jan-07 kl 15:26 »
Trots att det inte är lagtext lyckas ni förvirra mig.  Grimla skriver:

 Syskon "födda samtidigt" är ju inte samma sak som  "tvåäggstvillingar"  

Vilka är definitionerna?

En kvinna som får två barn samtidigt får tvillingar, det har jag alltid hört. Om det är två ägg, så kan det bli både en pojke och en flicka. Om ett befruktat ägg blivit delat tvärt itu, så blir det två barn med samma genuppsättning.

Edgar

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:killingar
« Svar #16 skrivet: 13 jan-07 kl 19:29 »
För att försöka begripa detta gissar jag lite. Är det möjligen så att tackor kan para sig flera gånger, kanske med olika baggar, och bli befruktade flera gånger? I så fall är det någorlunda rimligt att tala om "syskon födda samtidigt". Annars ser jag inte vad det skulle vara för skillnad mot vanliga tvåäggstvillingar.

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:killingar
« Svar #17 skrivet: 13 jan-07 kl 23:57 »
När det gäller får och getter. Talas det inte om enäggs eller tvåäggstvillingar. Utan tackan eller geten har fått 1, 2 el. 3 lammungar/killingar. Spelar ingen roll hur de har legat i magen eller vad det kallas när man pratar om människor. Allt har olika definitioner beroende på vilken art man pratar om. Inom getter och får har det nämligen ingen som helst betydelse.

naggen

  • Gäst
Re:killingar
« Svar #18 skrivet: 14 jan-07 kl 00:42 »
Jag kör också en gissning.
Det är kanske inte alldeles omöjligt att det hänger ihop med det vanliga antalet avkommor per födsel, inom var art.
Är det vanliga 1 avkomma per födsel - då säger man, för att understryka ovanligheten, tvillingar.
Är det vanliga 2 eller fler avkommor per födsel - då finns ingen anledning att understryka något alls, alltså säger man syskon.
Nu är isen väldigt tunn, men det känns troligt att jag är något på spåren.
« Senast ändrad: 14 jan-07 kl 00:44 av naggen »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:killingar
« Svar #19 skrivet: 24 jan-07 kl 21:53 »
Nu har även jag blivit "morfar" igen. Någon gång 17.00-18.00 nedkom Fatima med två starka getkillingar. Årets första.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser