Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning, när ,var, hur? :)  (läst 3913 gånger)

Ewitha

  • Inlägg: 84
    • -
Klippning, när ,var, hur? :)
« skrivet: 05 dec-07 kl 11:36 »
Jag vet att det är ett tag kvar till det är dags att klippa, men jag är nyfiken på hur det funkar eg. :)

Grannen jag köpte fåren av har en kille som ska komma till oss oxå, när han ändå klipper grannens får.
Hur funkar det vanligast? När i vår är det bäst att klippa dem? De går ju ute året om med tillgång till sin box i stallet.
När klipper jag dem bäst hösten där på? Jag vill ju inte att de ska vara för korthåriga när kylan kommer. De kommer ju att gå ute på samma sätt nästa säsong oxå.
Med tanke på hur skitiga fåren är nu så antar jag att det inte går att göra nånting med ullen.  :-\
Hur tusan gör man för att hålla fåren rena när de går ute? Jag fattar inte var de blir så skitiga heller, jag har kollat hagen och jag hittar ingenstans där de kan skita ner sig...
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 12:02 »
Jag klipper mina två gånger om året. En gång på hösten och en gång på våren. Jag har ju inte haft de så länge, i höstas klippte jag dem ganska sent men, innan jag öppnade upp till den halmade lösdriften. Det var inte så farligt med skräp i ullen.

I våras klipptes de i maj ett par veckor efter lamningen. Den ullen kastade jag. Den var full med halm, hö och havre. Det var så mycket att jag inte ens hade ork att sortera den. Hade nog inte blivit mycket kvar.  :P Det kändes bra att klippa dem efter lamningen eftersom jag inte ville att de skulle klippas för nära inpå lamningen och i god tid innan dess kändes det som om det varit för kallt. Den bästa ullen verkar man få när man höstklipper och klipper två gånger om året. I alla fall på gotlandsfåren.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 12:03 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

  • Gäst
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 12:26 »
Idag förespråkas att man skall klippa tackorna ett tag före lamningen, har för mig att det är ca 1 månad. Detta gör att tackornas ämnesomsättning ökar och lammen växer till sig bättre. Tackorna får mao starkare och livskraftigare lamm med bättre tillväxt även senare i livet. Läs mer om klippning antingen i lite olika äldre trådar här på alternativ eller än hellre i standardboken FÅR som du ju bör köpa som referenslitteratur nu när du är fårägare!

Boken FÅR finns t.ex. i åters bokklubb http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=Åters%20bokklubb&secondgroup=Djur

Min erfarenhet är ännu så länge att vinerullen brukar vara allt för skiten för att man skall kunna använda några större mängder av den. En klippning på sensommaren/tidig höst är bra om man vill använda ullen till något.

Minns jag lagstiftningen rätt så är väl kontentan av den att man skall klippa fåren vid behov dock minst en gång om året.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #3 skrivet: 05 dec-07 kl 12:28 »
Vi klipper också två gånger om året. På hösten när vi stallar in dem och strax innan de släpps ihop med baggen, det brukar bli i november nångång.  Då klipps alla utom baggen.

På våren brukar vi klippa ~en månad innan lammningen, det brukar bli i mars. Det är bra att klippa innan lammningen (men inte för nära, en månad är lagom) så att det inte är för mycket smutsig ull vid juver m.m. Går det inte att klippa all ull, kan man ju klippa där det behövs.

Ullen är fin både vår och höst, men på våren blir den ju lite kort eftersom vi har rätt tätt mellan klippningarna. Då går våra på ströbädd med halm och de flesta har tillgång till utehage.

Baggen har vi hittills bara klippt en gång om året, på våren.

Nu har vi ett gäng gotlandsfår som vi betäckte i september/oktober, så de är faktiskt inte klippta eftersom det stämde dåligt i tid. Vi tänkte klippa dem i januari, hoppas att det inte är för kallt bara..

När det passar bäst att klippa beror ju också på var du bor, hur kallt det blir. Vi bor i Västsverige och här är det ju oftast rätt milt hela vintern.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ewitha

  • Inlägg: 84
    • -
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #4 skrivet: 05 dec-07 kl 12:48 »
Hur känsliga är de för kyla när de är nyklippta då? Jag menar, vad klarar de för temperatur? Vi bor i Västmanland så vi har väl hyfsat milda vintrar, men det kan ju dra ner till -20 i januari, fabruari.
De är inte betäckta, så jag har ingen lamning jag behöver ta hänsyn till.
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

leifhh

  • Gäst
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 13:04 »
Har du bra utrymmen som djuren kan ta skydd i och ger dem ordentligt med foder så att de kan kompensera värmeförlusten så klarar de väl rätt kalla klimat om man inte snaggar dem helt förståss... Men kolla i FÅR, det står nog rekommendationer där.

birgit

  • Gäst
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 14:37 »
Klipp dom i sep/okt skiftet så hinner de få lite ull innan vintern. Annars är inte får så känsliga, bara de har en torr och ren plats att ligga. Kan de dessutom gå ut och in som de önskar går det ingen nöd på dom.
Det är klart bättre att klippa dom en månad före lammning än efter. Speciellt med tanke på lammen. Har man ren fin långhalm i ströbädden kan en del vårull tas till vara. Men det märker man.

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 22:00 »
Jag tycker inte tackorna här hade så farligt lång ull i våras när det var dags för lamning. Juvret var inte gömt i någon ull. Men, det är kanske olika beroende på vilken ras? Jag hade däremot några tackor som inte blev klippta på hösten innan och de behövde jag klippa både baktill och på någon även vid juvret. Flera av dem fällde dock ullen vid juvret av sig själva en tid innan lamning.  ???

När det gäller trådskaparen så hade jag nog väntat med att klippa fåren tills det våras ute och om du vill ha fin ull så klipp dem igen nästa höst.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 22:02 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 22:31 »
Enligt min klippare är det bäst att klippa senast i mars på våren, i april-maj är ullen tovig och dan.
Har för mig att det står i Fårboken att nyklippta får helst inte ska behöva stå mycket kallare än 5 minusgrader, så har man då ett utrymme som har lite lägre i tak tex ladugård eller stall så är det bra att ha dem där så länge.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 00:17 »
Hur känsliga är de för kyla när de är nyklippta då? Jag menar, vad klarar de för temperatur?  

Räkna med minst 7 dagar inne i plusgrader efter klippningen,
sen kan dom börja vara ute som vanligt (om det inte är typ -7 ute...och dåligt väder..)
Mera foder bör dom få då dom behöver äta för att hålla värmen.
Höns och Liljor i min trädgård.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 10:06 »
Går dina får ute året runt? Våra får klipper vi en gång om året, de går ute året runt. Vi gör det i maj. Vi har ett proffs som kommer till oss, det rekomenderas. Han klipper snabbt, smidigt till en låg kostnad, försökte klippa själv tidgare, ingen höjdare.
De senaste åren har fåren hunnit gå på sommarbete innan klipparen kommer. Vi samlar dem då i en fålla där det är relativt nära till strömmen. När han finns på plats och har satt upp sina grejer behöver man vara på plats för att plocka fram ett djur i taget till honom. Vi brukar vara två, en plockar fram djuren, en släpper ut dem ur fållan när de är "nakenfisar" som barnen säger.
Lusten att bli klippt varierar. Vi har gamla tackor som lider av för mycket päls när det blir varmt, de är vana och ställer sig nästan på kö för att klippas, andra får man släpa fram.
Klipparen, Christer, rekomenderar klippning en gång per år om djuren går ute året runt. Det är dock problematiskt om man tar vara på ullen, då bör man visst klippa även på hösten.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

birgit

  • Gäst
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 10:39 »
Jag klipper mina gutar 2ggr/år och de går ute utan problem. Klipper du dom i  mars/april och sedan i september/oktober, så är det normalt inga problem. De ska ju kunna söka upp något vindskydd. Ullen växer snabbt ut på hösten och jag upplever att den nya ullen stöter bort fukt bättre.
Roslagsfårens ull växer ännu snabbare. Däremot när jag hade finull var det lite problem. Man fick klippa dom tidigt på hösten. Speciellt de vita var otroligt sega med att få fram ny ull. Men så prosucerade de på ett år 1/3 av roslagsfårens ull trots att de vägde det dubbla.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 11:02 »
Våra får går oxå ute året runt & blir klippta i april/maj .Jag klipper dom själv (har inte så många) dvs jag klipper & mannen håller  :).Hjälpte min granne oxå i våras med hennes får men min rygg klarar inte av det :P,så till våren klipper jag bara mina egna men hjälper till att hålla hennes. Åhh kom precis på att hon har två nya får *suck*som ska klippas 1:a gg nästa år .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

agge

  • Inlägg: 231
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #13 skrivet: 06 dec-07 kl 19:08 »
Vi klipper våra får ca 45 st. höst och sen vår.
Vi klipper själva, max 10 om dagen så det tar ett antal dagar ,dels för att skona ryggen.
Men också eftersom vi ser det som ett bra tillfälle att hantera djuren kolla klövar och övrig hälsa. samt lite extra gullande som bidrar till att få tillgivna djur, så tycker inte vi att det gör nåt om det tar ett par helger att få det gjort.
Ullen slängs tyvärr.  
 
 

Ewitha

  • Inlägg: 84
    • -
Re:Klippning, när ,var, hur? :)
« Svar #14 skrivet: 06 dec-07 kl 22:30 »
Verkar som att det råder lite olika meningar om hur ofta man bör klippa. :)
De går ute, med tillgång till sin box i stallet, året om. (är tanken i alla fall).
De är födda i februari i år och är ej klippta i år alls, så jag vet ju inte hur fort de sätter päls igen.
Har ni sett någon skillnad på hur fort de sätter päls på vår resp höst?
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 8 användare (2 dolda)
Rosanne, ninanna, Nina W, Hans Hultén, Alexn72, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser