Tänk på att även "dödarledningen" till tändspole/tändmodul går till tändningslåset. Tändspolen, åtminstone på B&S-motorer med brytarlöst tändsystem, tål inte alls om det skulle råka komma in 12 V batterispänning på den ledningen utan går sönder omedelbart i så fall.
Det är tyvärr rätt vanligt, dels händer det att man råkar koppla fel vid byte av tändningslås, och dels kan fel i tändningslåset (t ex krypströmmar för att det har råkat bli genomblött, eller lösa delar i det) göra att det blir överslag mellan dödaren och batterispänning.
Men när det gäller problemet med att det bara kommer fram 3 V till startreläts anslutning för manöverström, så är det mest troligt dålig kontakt någonstans på vägen från batteri via tändningslås och förreglingsströmbrytare (det finns väl en i sitsen och kanske en vid bromspedalen också) till relät.
Följ elschemat och mät på punkt efter punkt längs vägen tills du ser var spänningsfallet finns.
Rost på svänghjulet och tändspolens polskor spelar ingen roll alls, det ska ju inte vara någon elektrisk förbindelse däremellan utan det är magnetflöde som ska passera. Och rosten leder magnetism minst lika bra som luft gör.