Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggning på gården i norra Uppland - uppföljningstråd  (läst 3452 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Postar en uppföljning efter en första månads drift. Soligt väder här längst Upplandskusten men det har varit många kalla nätter med ned mot -15°C i början av månaden.
Total produktion från solcellerna denna månad 1610 kWh. Under perioden har vi importerat 1483 kWh från elnätet och exporterat 880 kWh. De kalla nätterna har alltså gjort vår totala konsumtion till 2213 kWh (inkluderar en del renoveringsprojekt med bygglampor, verktyg etc) och vi har alltså kunnat nyttja 730 kWh själva (33%).

 

Skogsola

  • Gäst
Trevligt! Vad är maxeffekten på panelerna? Räknar du produktionen en månad bakåt eller räknar du hittills i april? Mina gav 1268 kwh i mars och 1595 hittills i april. Kan nå 2000 totalt i april med lite solsken i blick.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Trevligt! Vad är maxeffekten på panelerna? Räknar du produktionen en månad bakåt eller räknar du hittills i april?
Rapporten är baserad på enbart första månaden, dvs 30 dagar. Produktionen drog igång 24/3 när Vattenfall hade bytt mätaren. Tänkte uppdatera lite mer kalender-vis senare, exv per kvartal.
Anläggningen är på 14,7 kWp och på 84 m2. Placerad med 55% av panelerna i S och resten i Ö/V.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Visserligen är det en månad kvar på året, men eftersom solen nu har svårt att komma upp över skogsbrynet så kommer det inte vara någon större produktion kommande månader. Kan alltså sammanfatta det första årets produktion:

Dryga 12600 kWh har producerats. Av dessa har 9200 kWh sålts ut på nätet. Vi har köpt 6400 kWh under perioden. Av den egenproducerade elen har vi själva konsumerat 3400 kWh. 35% av vår förbrukning är alltså egenproducerad.

Inklusive skattesubventionerna för produktionen som kommer oss först till del i samband med deklarationen har anläggningen dragit in 15600 kronor vilket ger en avkastning på dryga 7% på investerat kapital.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Dryga 12600 kWh har producerats. Av dessa har 9200 kWh sålts ut på nätet. Vi har köpt 6400 kWh under perioden.
Förstår jag rätt nu, om ni hade kunnat lagra energin utan förluster, så hade ni kunnat använda enbart egen el?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Ja, det hade vi kunnat.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Hur är tanken att det ser ut när ett helt kalender år har gått?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Installationen gjordes sista veckan i mars 2018.

Mars verkar ha potential i stil med september, så vem vet vad det blir på ett år, kanske 1000 kWh till, sammanlagt 14000 kWh? Har inga större hopp om januari eftersom skogen på andra sidan ängen är ganska hög och kommer skugga.
Projekterat var 12000 kWh/år, men jag antar att installatörerna ligger i underkant i sina offerter för att glädja på uppsidan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Nu börjar jag bli allvarligt nyfiken på prisnivån, både i absoluta tal vid investeringen, och utslaget per kWh under det gångna året!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Nu börjar jag bli allvarligt nyfiken på prisnivån, både i absoluta tal vid investeringen, och utslaget per kWh under det gångna året!
Installationen på 50 paneler (85 m2) gick på drygt 200000 kronor. En faktor att kolla på när man utvärderar offerter är kostnad/effekt, i vårt fall blev det 14200/kWp eftersom vi hade en enkel installation med platta tak och installatörerna har dåligt med jobb under vintern - möjlighet till prisförhandling m.a.o. Många tänker inte på solceller innan solen börjar skina i maj och då blir det installation i september...

Eftersom vi nyttjar ekonomibyggnaderna (ladan och stallet) på jordbruksfastigheten så har vi inte kunnat nyttja ROT. Vi missade även det statliga investeringsstödet, anledningen var dålig planering, se https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190504.0 där jag förklarar det.

I investeringskalkylerna har vi räknat med ett "internt elpris" på 90 öre/kWh på den el vi producerar. Sommarens höga elpris har gjort det hela mycket trevligare ekonomiskt. I augusti och september betalade E.ON över 55 öre/kWh för det vi sålde (och sedan tillkommer 4 öre/kWh i nätnytta från Vattenfall samt 60 öre/kWh i skattereduktion), dvs nästan 120 öre/kWh.

Är inte riktigt med på hur du menar "utslaget per kWh".
Vi funderade istället så här:
Kostnaden för investeringen: 200000 kronor
Produktion per år (enligt offert): 12000 kWh med 90 öre/kWh = 10800 kronor
Avkastning på satsat kapital: 10800 / 200000 = 5,1%
Verkligheten blev bättre än dikten, både antalet soltimmar och elpriserna.

Inför investeringen funderade vi även på hur mycket energi som måste produceras innan den är helt betald.
Så då tänkte vi 200000 kr / 90 öre/kWh = 231000 kWh
Enligt offerterna på 12000 kWh/år blir detta 231000 / 12000 = 19 år. Ryms väl inom garantierna på panelerna.
« Senast ändrad: 01 dec-18 kl 12:22 av msand »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Är inte riktigt med på hur du menar "utslaget per kWh".
Uttryckte jag mig otydligt?  Jag menade just det du svarade på!   :-[  Tack!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Om jag tolkar det rätt så producerar ni 12kkwh och förbrukar 9kkwh.
I de fallet räknas ni inte som microproducenter längre. Eller hur ligger det till för er

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Om jag tolkar det rätt så producerar ni 12kkwh och förbrukar 9kkwh.
I de fallet räknas ni inte som microproducenter längre. Eller hur ligger det till för er
Det räknas på helår. Just nu drar vårt gamla 1890-talshus ganska mycket el...

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Om jag tolkar det rätt så producerar ni 12kkwh och förbrukar 9kkwh.
I de fallet räknas ni inte som microproducenter längre. Eller hur ligger det till för er
Citera
Ellagens definition på mikroproducent är:

Anläggningens effekt är max 43,5 kW
Din huvudsäkring är max 63 Ampere
Ditt hushåll gör av med mer el än du producerar på ett kalenderår.

Skattelagens definition på mikroproducent är:

Din huvudsäkring är max 100 Ampere.
Du matar högst ut 30 000 kWh per kalenderår i elnätet.

Som mikroproducent har du sedan 1 januari rätt till 60 öre skattereduktion per kWh du matar in på elnätet. Dock max 18 000 kr per år.

2010 gjordes ellagen om så att elbolagen inte kan ta ut några abonnemangsavgifter för
inmatning av el från mindre solcellsanläggningar. Detta gäller när du förbrukar mer än du säljer.
Källa: https://www.solkollen.nu/sv_SE/mikroproducent-vart-gar-gransen/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser