Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?  (läst 3392 gånger)

Ita

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« skrivet: 07 jul-20 kl 09:27 »
Hej!

Är det någon här som har testat att spruta ättika, alkohol eller bikarbonat mot röda hönskvalster? Och har det funkat i så fall?

Ita

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-20 kl 09:35 »
Aspartam kanske också är någon som testat? Det dödar ju myror.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-20 kl 11:59 »
Svårt att tro att det skulle skada dom.
Det blir dock rent.  :)

Oftast är flerstegsraketer det effektivaste.
Rengöring, värmebehandling främst i springor och skrymslen och återkomma när det torkat upp med kiselgur i springor och skrymslen.
Kiselgur skadar rödingarnas andningsvägar så svårt att dom dör.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #3 skrivet: 08 jul-20 kl 10:38 »
Alkohol har jag testat, och det fungerar bara om man tänder på.

Ättika låter intressant, hoppas någon testat. Annars så skall det provas här när larmet går från hönsfolket.

Ita

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #4 skrivet: 16 jul-20 kl 16:54 »
Jag kom på en sak till: myrsyra. Det används ju för att döda kvalster hos bin. Någon som provat?

Jag testade ättika i hönshuset och resultatet blev att allt som kan rosta gjorde det... men jag har å andra sidan inte heller sett några kvalster efter det. Problemet är att jag flyttat hönsen och de har fortfarandekvalster på kroppen, trots att de blivit badade och behandlade med kiselgur. Vågar man spruta lite myrsyra på dem?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #5 skrivet: 16 jul-20 kl 19:48 »
Om man säger det här... 
vill du få myrsyra på din egen kropp?

Normalt sett bor inte de röda kvalstren på hönsen utan dom bor i springor och kommer ut på kvällen när hönorna är sitter på pinnen.
Dom kan även bo i jorden, och kan därifrån hoppa på hönorna och komma in i hönshuset.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ita

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #6 skrivet: 16 jul-20 kl 21:24 »
Jag har inte skrivit att det skulle appliceras på hönsen. Jag har bara frågat om någon har testat dessa preparat.
(Förresten, när det gäller myrsyra så utsätter sig vilda fåglar självmant för det när de har parasiter. De besöker en myrstack och blir besprutade av myror.). Det räcker att jag får svar från de som testat.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-20 kl 21:36 »
Jag har inte skrivit att det skulle appliceras på hönsen. Jag har bara frågat om någon har testat dessa preparat.
(Förresten, när det gäller myrsyra så utsätter sig vilda fåglar självmant för det när de har parasiter. De besöker en myrstack och blir besprutade av myror.). Det räcker att jag får svar från de som testat.

Det kräver jag en källa på, finns säkerligen fåglar någonstans i världen som gör detta, men långt ifrån alla och i Sverige är detta inte vanligt eftersom parasittrycket här inte är så hårt.

Jag har provat att blanda ättika, diskmedel och vatten och det har gett viss effekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-20 kl 22:57 »
Det kräver jag en källa på, finns säkerligen fåglar någonstans i världen som gör detta, men långt ifrån alla och i Sverige är detta inte vanligt eftersom parasittrycket här inte är så hårt.

Jag har provat att blanda ättika, diskmedel och vatten och det har gett viss effekt.

Vad är syftet med att blanda ättika och diskmedel?  Diskmedlet är ju som regel ganska neutralt och relativt starkt buffrande, så det "håller emot" den sänkning av pH-värdet som tillsatsen av ättika förmodligen syftar till. Å andra sidan så gör närvaron av syra (ättika) att diskmedlets tensider inte får chans att verka i den kemiska miljö där de är avsedda att ha goda egenskaper när det gäller fettlösning mm.

Om man är ute efter något som är både surt och "diskmedelsaktigt", så är det bättre att ta till något badrums- eller toarengöringsmedel som är baserat på t ex citronsyra eller fosforsyra. Sådana medel innehåller tensider som är optimerade för att fungera bra vid lågt pH-värde.  Läs dock det finstilta på flaskan, det finns en del toarengöringsmedel som inte alls är sura utan snarare neutrala (och ofta helt verkningslösa). Detta gäller framför allt billiga märken.

Men vanligtvis är det bättre att arbeta i två omgångar med sköljning med rent vatten emellan - syra för sig , något fettlösande och/eller alkaliskt för sig

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #9 skrivet: 16 jul-20 kl 23:02 »
Jag kan tänka mig att en gnutta diskmedel sänker ytspänningen och gör att vätskan väter kvalstren lättare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-20 kl 23:04 »
Tror det var skator jag såg en filmsnutt på nyligen som retade skogsmyror så de pissade på fågeln. Någon av de marksända kanalerna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #11 skrivet: 16 jul-20 kl 23:11 »
Kanske en start om man vill luska i fåglarnas användning av myror https://en.wikipedia.org/wiki/Anting_(bird_activity)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #12 skrivet: 28 jul-20 kl 20:13 »
Pyretrin funkar bra

Jag hade problem med de jäkla kvalstren innan, bort med så mycket trä och ullisolering det går, jag bytte från trähus till plåt med cellplast som isolering sen fick de bli osb invändigt även om det bästa vore plåt, verkar inte som de trivs i plast och plåt.

Jag värmde upp med kolgrillen tidigare och det rensar riktigt bra, gjorde ett väldigt arbete innan hönsen flyttade till sitt nya "plåthus", dels gjorde jag 3 uppvärmningar i rad med bara dagars mellanrum, körde pyretin spray, sen fick hönorna bo ute i 1 vecka i 2 olika gårdar och frontline behandlade, sen tog jag dem till nya huset.
Inte sett nått levande kryp efter det, hittade nått dött som hängt med vattenbehållaren.

Nu i nya hönshuset så kör jag utstädning, dammsugning, pyretrin spray i glipor sen får hönshuset stå obebott några dagar innan hönorna får flytta in igen, senn kör jag även kiselgur men de känns mer placebo, gör väldigt liten skillnad när man väl fått in skiten

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #13 skrivet: 28 jul-20 kl 21:04 »
Man ska notera att frontline är väldigt effektivt preparat.
MEN det är inte testat och godkänt för höns.
Det innebär att det är livstids karens på både kött och ägg.

Se www.fass.se för mer information.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #14 skrivet: 02 aug-20 kl 10:47 »
Ättika har jag testat, även att lägga tjockt med salt. Mekanisk bekämpning höll jag på med i flera år. Men det enda som verkligen funkar bra är kiselgur. Dock är det farligt att andas in. Hade jag känt till rovkvalster innan jag började med kiselgur hade jag föredragit det, men har man väl börjat med kiselgur blir det svårt, det tar ju död på rovkvalsterna också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-20 kl 12:12 »
Kanske skulle testa oxalsyra då, eftersom ättiksyra var testat och funnet värdelöst. Vilken koncentration sprutade du på?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster - alkohol, ättika, bikarbonat?
« Svar #16 skrivet: 02 aug-20 kl 21:15 »
Ättika har jag testat, även att lägga tjockt med salt. Mekanisk bekämpning höll jag på med i flera år. Men det enda som verkligen funkar bra är kiselgur. Dock är det farligt att andas in. Hade jag känt till rovkvalster innan jag började med kiselgur hade jag föredragit det, men har man väl börjat med kiselgur blir det svårt, det tar ju död på rovkvalsterna också.

Farligt och farligt, allt annat än luft kan väl anses som farligt att andas in.
Det är dock inte toxiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Mikael Jalonen, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser