Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis, avstånd år till år  (läst 4004 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Potatis, avstånd år till år
« skrivet: 17 apr-04 kl 18:37 »
Det brukar stå att läsa att potatis inte ska odlas på samma plats från år till år.

Jag har än så länge ett väldigt litet land, 25 m2 eller så. Potatisodlingen tog upp ungefär 1/3 av landet förra året. Är det tokigt att odla årets potatis på ytor som ligger percis brevid förra årets plats? Bör det vara x antal meter ifrån? Isåfall ungefär hur stort avstånd?

Vad löper jag för risk om jag odlar på samma plats år efter år? Är det i första hand jorden som behöver återhämta sig? Eller kräfta? Bladmögel?

Tacksam för svar :)

/Attis

kurt

  • Inlägg: 3488
Re:Potatis, avstånd år till år
« Svar #1 skrivet: 21 apr-04 kl 08:52 »
Det är bra om man inte odlar på samma ställe år efter år, däremot behöver man inte flytta x antal meter. Har man tex delat in sin odlinglott i 4 delar så kan man flytta runt på dessa intilliggande delar. Problemen som man kan få om man odlar samma gröda flera år är både jordutmattning och sjukdomar. Har man ont om odlingsbar mark så kan man minska problemen genom att ha hög biologisk aktivitet i jorden, man använder s k djupbädd med en massa kompostmaterial. Det tillför ny näring så man minskar problemen med jortrötthet. Men det är annars bättre om man kan rotera grödor i ett skiftesbruk, se upp med vilka växtfamiljer olika grödor tillhör 8inte alltid självklart!). För det är de olika växtfamiljerna (kålväxter, lökväxter potatis/tomat växter etc ) som skall roteras.

Lönshult

  • Gäst
Re:Potatis, avstånd år till år
« Svar #2 skrivet: 11 okt-04 kl 12:42 »
Risk med att odla potatis på samma fläck

Potatiscystnematod

Potatisbladmögel, marksmitta

Får du in någon av dessa så kan mna säga att du satt din sista potatis!  :( För sedan måste det gå minst 10 år innan du odlar potatis där igen. Tyvärr hjälper inte hög biologisk aktivitet mot dessa skadegörare.

Minst tre år med annan odling bör det vara mellan potatisgrödorna. Växtföljden kan se ut såhär:

År 1:Gröngödling (klöver), bönor och ärter. År 2: Kål, spenat, vitlök, squash. År 3: Rotfrukter, sallad, mangold. År 4: Potatis. Man bör tillföra kogödsel o kompost till potatisen. Annars behöver man inte gödsla mer än att slå av och gräva ner gröngödslingen. Perserklöver, alexandrinklöver, luddvicker, sötväppling, alla fixerar de kväve. Cikoria drar upp näring från djupare jordlager, westervoldiskt rajgräs håller kvar näringen i ytan.

Själv har jag en dubbel-fyra som växtföljd eftersom det helst ska gå sex år mellan ärter och även sex år mellan kål. Mellan bäddarna har jag 50 cm. Odlade jag i rader skulle jag sätta nästa års potatis där nästa rad skulle varit året innan, alltså normalt radavstånd, 60-70 cm.

/Helena


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser