Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?  (läst 880 gånger)

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?
« skrivet: 10 jun-09 kl 22:33 »
Hittade en tacka med svullen juver, kändes hård och hon ville inte att tacklammet diade eller jag klämmde. Hon halter inte, äter bra och verka som vanligt. Bagglammet togs bort för snart 3 vekor sen, då han var nästan 4 månader. Vi tog fast henne och mjölkade ur (ammningspump), mjölken såg vit och fint ut, luktade ok men det tog ett tag tils det komm nogot.  Jag testade för första gången ett mastitpappers test (4 gula prikor som ska bli mörkrön-blå om det är mastit eller bli ljusgrön-gul om det är ok). Det blev grön kanske mörkrön kanske för ljust? Det är så svårt att avgöra var gränsen går utan något att jämföra med.  Eller är det så att tacklammet drika bara på sin spene som för och inte tog over bagglammets? Så att det svullnar och går i sin, blir det hård då också? Hur lång tid efter avväjningen tar det med att gå i sin? Hoppas hon inte har mastit, ska ringa vet imorgon.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 08:58 »
Låter ju onekligen som mastit
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 13:20 »
Min erfarenhet är att lammen har en spene som de dricker på. En del är så obegåvade att de aldrig fattar att det finns två stycken likadana :o
En tacka med ett lamm kan ha endast en juverhalva aktiv. En tacka med två lamm kan ha båda på en spene :o :o :o De står i kö, istället för att pröva andra sidan.
Så det kan alltså vara så att det är bagglammets sida som först svullnar upp och sedan krymper...

Mastiter blossar gärna upp i och med avvänjningen, men jag hade nog haft is i magen om tackan verkar frisk för övrigt och inte har feber.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-09 kl 20:13 »
Har just varit ute hos tackan. Hon har ingen feber (39,3) och juverhalvan som jag mjölkade ur igår är helt tom och mjuk, fans inget att mjölka ur och göra en ny test med. Fick tag på min vet och lämmnade en mjölk prov hos henne som jag hade sparad sen igår. Hon ska odla det tills imorgon och kolla om det finns bakteria. Men det känns bättre just nu, kanske falsk alarm, eller mjölkad ut precise lagom? Jag vet inte.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: avväjning bagglamm / juvret i sin på en sida?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-09 kl 20:11 »
Mjölkprovet visade lite bakterie tillvaxt men so svagt att vet inte ville rekomendera antibiotika. det är ju skönt att slippa spruta det. Igår och även i kväll hade hon ca 38,5 C. Juvret är mjukt nu och idag fanns det lite att mjölka ur. Vet rekomenderade att hålla koll på temp och juvret. Om det blir mer tillväxt i hennes bakteria odling så skulle hon ringa mig under helgen och skiva ut recept, samma om hon får feber. kanns ju i alla fall tryggt med en sån vet, hon jobbar även åt större besättnigar och har själv får. Jag hade nog tur att hitta henne. Tacklammet dia på sin sida och tackan verka inta har ont längre. Bara det inte blir en knöll i juvret, jag vill har kvar henne och betäcke henne igen. Desutom har jag bara 5 tackor över ett år till mv programmet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser