Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Agresiv Bagge  (läst 2340 gånger)

Killbilly

  • Inlägg: 34
    • Capital N Ranch
Agresiv Bagge
« skrivet: 22 nov-07 kl 14:59 »
Den største og eldste (født 2004)avelsbaggen min drepte i natt ei av mine beste tacker, etter å ha stanget seg ut av boxen han sto i.
Den har tidligere skadd ei tacke jeg måtte avlive.
Da han så prøvde å ta meg var det slutt.
Det rådet jeg fikk fra vetrenæren var å avlive baggen.
Noe jeg gjorde da han angrep meg for annen gang.
Har andre bagger som er så koslige som helst, men denne har aldri vært å stole på.
Noen som har vært borti slike bagger?
Har det noe med alder å gjøre?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Agresiv Bagge
« Svar #1 skrivet: 22 nov-07 kl 19:07 »
Jag har inte så stor erfarenhet ännu. En kyss har jag fått någon gång men inte så allvarligt av min bagge. Han är ung och han är lätt att sätta på plats om han försöker några dumheter. Mest irriterad är han när en tacka brunstar annars är han hur go som helst. ;D

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

birgit

  • Gäst
Re:Agresiv Bagge
« Svar #2 skrivet: 22 nov-07 kl 19:21 »
Finns en viss tendens att baggar blir mer "stångiga" med åldern. Har dock inte mött någon som attackerat tackorna!!!! Att de stångar andra baggar och människor händer ju.
Men går det inte att få bukt med stångandet är det nog inget att bevara. Verkar ju konstigt att han stångar ihjäl tackorna. Hur har han tänkt sig att föra generna vidare då? ???

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Agresiv Bagge
« Svar #3 skrivet: 22 nov-07 kl 19:35 »
Ibland händer de att baggar stångar tackor tex vid utfodring osv...
det hände även att de kan stånga ihjäl lamm...

vissa baggar är jätte snälla mot lammen o andra inte.. tyvärr så vet man inte detta förän efteråt...


men om baggen är gammal o man har fått endel avkommor efter honom då skulle jag nog slakta honom..

att få en gammal bagge att sluta stångas är inte alltid lätt...

det bästa brukar vara frysboxen...

om någon ungbagge stångar så brukar jag brotta ner honom och lägga han på rygg och ryta o talaom att jag är mkt förbannad...
ibland så hjälper det..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Agresiv Bagge
« Svar #4 skrivet: 22 nov-07 kl 21:04 »
Min erfarenhet är att äldre baggar blir större och grinigare.
Ner med dom i boxen så snart som möjligt - de är dessutom svåra att hantera vid slakten.

Det bästa är väl det gamla knepet med en tunn gren och vifta framför ögonen - får den mest envetna bagge att tappa koncentrationen.

Får du en tacka dödad så är det dags att ladda bössan - tyvärr.

ES

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Agresiv Bagge
« Svar #5 skrivet: 22 nov-07 kl 22:31 »


om någon ungbagge stångar så brukar jag brotta ner honom och lägga han på rygg och ryta o talaom att jag är mkt förbannad...
ibland så hjälper det..



 ;D ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Agresiv Bagge
« Svar #6 skrivet: 23 nov-07 kl 10:40 »
Jag har testat båda varianterna att brotta ner och förödmjuka baggen för sina honor och den andra varianten att totalt ignorera och vifta med en pinne framför nosen om han blir för närgången.

Beror säkert på individ men jag upplevde starkt att alternativ två att ignorera är bäst och så gör jag nu. Han sköter sitt och jag sköter mitt. Sen har vi ömsesidig respekt för varandra.

Förvisso åker han alltid i grytan innan han blir för stor och kaxig...

ES

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Agresiv Bagge
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 10:09 »
Det låter som en klog idé att avliva en sådan ilskvigg. Dödar han tackor är det ju lite illa. Aggressiviteten verkar som jag  märkt det tillta när djuret blir könsmoget och det finns fler baggar med i bilden.
Jag tror inte alls på bagg-brottning och förödmjukning. Min erfarenhet är att baggen blir om något ännu mer förbannad om man gör så. Lite kärlek är aldrig fel.  Hjälper inte det ska man nog låta baggen bli gryta.
Skall blanda in Texel denna säsong. Har kliat den baggen bakom örona sedan han kom, nu är vi polare. Tur, för han är en riktig bjässe. Problemet är att han är så kli-sugen att han ställer sig i vägen för mig. ;)
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

birgit

  • Gäst
Re:Agresiv Bagge
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 11:19 »
Fast kli-sugna baggar kan börja stångas för att man inte kliar så mycket o så länge de vill. Har haft såna. De är inte roliga, för det accelererar också med åldern.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Agresiv Bagge
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 09:30 »
Måste ha världens snällaste gutebagge, han e stor o vacker och lungnet själv när lammen är små brukar dom ligga uppe på honom o sova  ;D

MVH  gp
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Agresiv Bagge
« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 09:48 »
Vilket tjusig gutepöjk. Jag har fyra vårbaggar av samma ras som ska få möta sitt öde på lördag. De har väl inte precis varit aggresiva, men ändå totalt omöjliga. Efter att de fullständigt ödelagt en fålla med fårnät håller de nu som bäst på att riva inredningen i min ladugård. De sabbar allt, grindar, hinkar, krubbor, foderbord etc. Gav dem kraftfoder i en balja av relativt grov aluminiumplåt i går, den såg ut som ett russin i morse.
De verkar helt sakna känsel i huvudet. Ett riktigt ligistgäng. Har aldrig stött på maken under mitt fåraktiva liv. De är mycket vackra, men om de inte blir slaktade är jag rädd att de börjar hantera mig på samma sätt som ladugårdsinredningen. :-\
Visst kan småbaggarna var lite småstökiga, men det här tar priset.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

birgit

  • Gäst
Re:Agresiv Bagge
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 10:50 »
Håller med Fåraherden! Vissa guteungbaggar är hopplösa. Har också råkat ut för det.
Fast vi hade ett gäng finullsbaggar ett år också. Det var tre olika boxar med ca:10 baggar i var. Två boxar var supermysiga, som bara bagglamm brukar bli när man pysslar om dom inför slakt. Box tre var förenat med livsfara att gå in i. Hade alltid en pinne med mig för att försvara mig. Alla skulle attackera >: samtidigt ( Tror det var en eller två som startade det och eftersom de slogs inbördes också, så blev alla stångiga.
Det är ju oftast lätt att få kontakt med bagglammen annars. Tacklamm däremot är ofta skygga första året.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 3 användare
ärt, kretslopp, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser