Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna fårglädjetråden!  (läst 20830 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #20 skrivet: 04 dec-10 kl 20:21 »
Jag har stått på julmarkand idag och sålt mina får- och lammskinn.
INGEN frågade om jag inte hade några billigare skinn :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #21 skrivet: 05 dec-10 kl 17:34 »
Nu är det ren lycka.

Lagom vitt med snö när man jobbar i skogen, Gutarna går bredvid och barkar av det som blir stängselstolpar (näst sista av topparna).

Framåt skymningen så kommer äldsta bocken till mig på skiftet och säger till om att det är matdags, de har kanske tröttnat på att mumsa granskott & bark. Då faller man till föga snäll som man är...
« Senast ändrad: 05 dec-10 kl 20:58 av Ullaredsgården »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #22 skrivet: 06 dec-10 kl 05:37 »
Jag tror det kallas "kommunikation".  :D  Antagligen behöver de lite omväxling för att få i sig alla näringsämnen.

(Fast ...  nog är det väl en bagge som gör det jobbet för sin flock?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jan B

  • Inlägg: 24
  • Intresse djur och natur
    • Dalarna
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #23 skrivet: 06 dec-10 kl 20:05 »
Grattis "betsla" till dina klövsjöfår!
Det blir säkert helt underbart, när dom kommer till dig.
Du berättade om baggen Bamse (finull) och vilken fin kompis han är.
Naturligtvis ska du behålla honom. Kastrera Bamse och ha honom som ettt sällskapsfår.
Det ångrar du aldrig.
Själv väntar jag med glädje på tre tackor med lam nu till våren; grå, svart och brun.
Tänker på dom mycket. Planerar och allt är så roligt.
Min hustru, barn och barnbarn är också så med på allt. Vi bygger, planerar och riktigt längtar fram till våren.
Tala om fårglädjetråd! Det måste vara fårglädje om något.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #24 skrivet: 06 dec-10 kl 21:31 »
Mina Klövsjöfår kom hem till os i dag  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #25 skrivet: 06 dec-10 kl 21:44 »
I torsdags fick äntligen vår nya vitaq finullsbagge komma in till sina flickor. Hans lycka var stor, han sprang och uppvaktade dem alla och pratade med dem.
Vi har haft lite oflyt med bagge iår. Hade bokat ett bagglamm, så blev det inte av, sen letade vi igen och hittade en. Efter mycket om och men så hämtade vi honom. En treårig stor och otroligt långhårig. Klippningen var ett äventyr.
(Bilder finns på www.hulugard.se under blogg.)
Så nu är vi alla nöjda, de sista lammen skickas till slakt i morgon och sen lägrar sej vinterlugnet, förhoppningsvis.
Lammen kommer ovanligt sent till våren, runt första maj, men det kan ju också vara trevligt.
God vinter på er!
Njuter av värme och allt det gröna!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #26 skrivet: 06 dec-10 kl 22:37 »
Mina Klövsjöfår kom hem till os i dag  ;D

Jag ser fram emot att kunna visa upp mina Klövsjö när jag får dem framöver vårkanten. Ska bli så kul!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #27 skrivet: 08 dec-10 kl 19:05 »
Idag brunstade sista tackan  :D (tro jag rellativt säker  ;) )! Så skönt då böra det snart bli lungt i fårhuset! Kanske baggen till och med kan sammsas sen med mit vinterlamm.

Jan B

  • Inlägg: 24
  • Intresse djur och natur
    • Dalarna
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #28 skrivet: 16 dec-10 kl 15:47 »
Hej snarrbon!
Vilka mysiga klövsjöfår!
Jag får gratulera och önskar lycka till!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #29 skrivet: 18 apr-11 kl 14:06 »
Dags att putta upp den här....

Idag fick jag åka från jobbet mitt på dan för att hämta kräkande son på dagis  :-X

Går ut till djuren för att kolla läget och möts av 2 små lammungar  :o De fanns inte där i morse när jag tittade till tackan... Allt verkar ha gått bra, de äter och är pigga.

Jädra lurendrejeri-tacka  ;D, började tro att hon var skendräktig när hon aldrig visade tecken på att lamma. Hon var precis som vanligt igår kväll, åt och drack.

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #30 skrivet: 18 apr-11 kl 14:37 »
Färdiglammat för i år! Skönt efter ups and downs med fem döda lamm. Trots det ändå 42 levande!!   :D

bacillen

  • Inlägg: 160
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #31 skrivet: 18 apr-11 kl 14:49 »
Är så glad för att keliga och tama tackan Harriet fick två tacklamm i morse.
Tanken var att om hon fick tacklamm ska de få vara kvar och så blev det två! Himla bra!
Tofslan och Vifslan kallar vi småflickorna. Vi har mumintema på lammen i år :D

Tackan Halastjärna fick också tvillingar strax före lunch idag. En av varje. Där är det hög inavelsgrad så de får bli mat. Men de gullas med för glatta livet i alla fall och heter Stinky och Lilla My.
Nobody puts baby in a corner

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #32 skrivet: 18 apr-11 kl 20:04 »
Nu börjar våren på riktigt, för det är dags att börja lyda Gutarna.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #33 skrivet: 18 apr-11 kl 20:11 »
Nu börjar våren på riktigt, för det är dags att börja lyda Gutarna.

Nä, nu förstår jag inte... "lyda Gutarna"?? Vad gör man då?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #34 skrivet: 19 apr-11 kl 06:03 »
Man hjälper dem att fälla vinterpälsen.
River av dem den mer eller mindre försiktigt helt enkelt.
« Senast ändrad: 19 apr-11 kl 06:06 av Ullaredsgården »

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #35 skrivet: 19 apr-11 kl 09:18 »
Man hjälper dem att fälla vinterpälsen.
River av dem den mer eller mindre försiktigt helt enkelt.

Ahh, ok =) Är det bara Gutar man gör så på?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #36 skrivet: 19 apr-11 kl 19:51 »
Ahh, ok =) Är det bara Gutar man gör så på?

Japp, bara på Gutar..

PS OT - Normalt sett så görs detta (lydning, lödjas) i början på juni men kommer våren tidigt och blir ihållande varm så blir det tidigare som i år. Efter lydningen så växer ullen ut igen och man kan klippa dem på hösten och då får man SuperUll, den hinner växa ut igen till vintern. Vill man inte ha ull så skiter man bara i det och det räcker med lydningen, den ullen är också bra på sitt sätt men inte så mjuk... DS
« Senast ändrad: 19 apr-11 kl 19:56 av Ullaredsgården »

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #37 skrivet: 26 jun-11 kl 21:01 »
Nu är det dags att skramla igång den här tråden igen!

Vi har hämtat 2 st Åsen-tackor med varsitt tacklamm idag. Tackorna är ljusa och båda lammen är svarta - hur fina som helst! Dessutom så tama att de äter ur händerna på oss.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #38 skrivet: 29 jun-11 kl 12:15 »
Så har man hanterat baggen. Han är 4 år och har stora gener och man får liksom se upp lite...
Nu har han blivit av med sista tofsarna, fått sig lite piercing och pedikyr.

Själv överlevde jag detta året utan skador och det känns bara så bra  ;D .
Mors.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #39 skrivet: 07 jul-11 kl 08:06 »
Igår flyttade en grupp på 4 tackor in på Lugnet, snart kommer även en bagge :)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser