Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna 445e II triobrake, vad dåligt med den?  (läst 5864 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Husqvarna 445e II triobrake, vad dåligt med den?
« skrivet: 27 maj-18 kl 22:39 »
Jonseredaren,en 20 år gammal 2045 dog idag. Känns inte meningsfullt att lämna in den så jag funderar på ny såg. Vad är nackdelarna med en Husqvarna 445e II triobrake? Exempel för att se vad jag pratar om https://www.maskinklippet.se/motorsag/husqvarna-445e-ii-triobrake-motorsag


Jag hugger kanske 2-10 fullstora träd om året, mest vindfällen, och kapar dem till ved och hugger bort en del övergrov sly som röjsågen inte klarar. Har en Husqvarna 435e vid stugan och tycker den saknar kraft. Vill gärna ha en lätt såg och inte betala mer än 5000kr. 445e verkar bra men är det nån som har dåliga erfarenheter?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Husqvarna 445e II triobrake, vad dåligt med den?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-18 kl 22:45 »
Jag köpte just en 445e från maskinklippet i vintras när min gamla såg havererade. Tyckte den fungerade riktigt bra, med ett undantag. Det där nya handtaget för kedjebromsen sitter precis så mycket i vägen som det ser ut som på bilderna. Jag plockade bort mitt efter första dagen. Efter det har sågen fungerat perfekt!

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna 445e II triobrake, vad dåligt med den?
« Svar #2 skrivet: 27 maj-18 kl 23:32 »
Husqvarnasågar brukar vara bra, med få undantag.  Modeller från 80- och 90-talet hade mycket krångel med ett dåligt brytarlöst tändsystem tillverkat av SEM i Åmål (samma firma som gjorde de beryktade "tändkassetterna" åt Saab). Ett annat standardfel är att om motorn får dålig kylning för att fläkt och kylflänsar är igenmurade av sågspån, kan distansstycket (av plast) mellan förgasare och cylinder mjukna och tappa formen, så att motorn börjar dra tjuvluft där.

Jag har en Husqvarna 140S från mitten av 70-talet, fördelen med den sågen är framför allt att den aldrig krånglar mer än vanligt, den är alltid i någorlunda användbart skick även om den har stått oanvänd med gammal bensin i tanken i flera år. Problemen med den är att jag aldrig har fått kedjebromsen att fungera trots att allt ser ut att vara i ordning, samt att de svärd som kan köpas som reservdel nuförtiden saknar hålet där pinnen för kedjespännmekanismen ska gripa in. Det går alltså inte att använda den eleganta justerskruven för kedjespänning, utan man får bända fram svärdet med skruvmejslar medan man drar åt låsmuttern.

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Husqvarna 445e II triobrake, vad dåligt med den?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-22 kl 10:15 »
Hva 440-445 har haft stora problem med tjuvluft pga dålig gjutform på cylindrarna.

Men det går att åtgärda.
Sedan är spolkanalerna alldeles för små.
Så öppnar man dessa så får man en bra motor
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser