Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gödslade man förr?  (läst 3591 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #20 skrivet: 07 aug-19 kl 17:01 »
Det går alldeles utmärkt att gödsla med färsk skit av alla slag. Har aldrig stött på att det gett några problem mer än att det luktat. Jag har arbetat med lantbruk och odling hela mitt liv.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #21 skrivet: 07 aug-19 kl 19:03 »
Det går alldeles utmärkt att gödsla med färsk skit av alla slag. Har aldrig stött på att det gett några problem mer än att det luktat. Jag har arbetat med lantbruk och odling hela mitt liv.
Självklart! Och när du arbetat med lantbruk och odling så länge, vet du precis vad du gör, och hur mycket färsk gödsel du kan ge till olika odlingar. Du vet var gödseln kommer ifrån och från vilka djur och hur djuren har haft det. Du sköter dessa djur på bästa sätt, och kan lita på att det inte ligger några resistenta bakterier och lurar någonstans. Dina samlade yrkeskunskap skyddar dig från att göra fel.
Människor som inte har den kunskapen, får nog vara lite försiktiga.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #22 skrivet: 07 aug-19 kl 19:19 »
För mej blir det konstigt med prat om alltför mycket kväve i gödseln och att det blir en dålig gröda med bara blad. Den enda gödsel som har ett så stort kväveinnehåll så det ska gödslas försiktigt med den är hönsgödsel. Dom andra ger en bra balans och ökar mullhalten. Hästgödsel som inte är brunnen är bättre än brunnen.
kretslopp

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #23 skrivet: 31 jul-20 kl 13:58 »
Skaffa dig boken "Gud bevare utsädet".

Denna bok beskriver gödslingen på 1700- och 1800-talet i en halländsk by.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #24 skrivet: 31 jul-20 kl 17:55 »
"borsdorfer"
Tittade på "Bokbörsen", det fanns 8 böcker av "Gud bevare utsädet" till salu, varierande pris = emellan 60 och 90 kronor!
Hälsning!
G S


"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #25 skrivet: 31 jul-20 kl 19:47 »
Förr i tiden kom salpetersjudarna och grävde ur all pissdränkt jord i lagårdarna och tog med sig. Den blev det inte gödslat med.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #26 skrivet: 31 jul-20 kl 20:51 »
Förr i tiden kom salpetersjudarna och grävde ur all pissdränkt jord i lagårdarna och tog med sig. Den blev det inte gödslat med.

Och folkvisas var även av stort intresse.. 
I en del brittiska städer var det tom lagtvång att pissa där man samlade upp urinen av den anledningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #27 skrivet: 01 aug-20 kl 17:57 »
Salpetern blev krut till krigen. Dynga, tång och märgelgravar, det har funnits många sätt att förbättra jorden. När min far var liten skulle dyngan stackas under tak för att den inte skulle brinna eller urlakas av regn. För att den skulle kunna ge så stor skörd som möjligt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser