Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. kastrering av hanhund  (läst 7008 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Ang. kastrering av hanhund
« skrivet: 13 mar-07 kl 20:35 »
Imorgon ska vi kastrera vår snart 15 månaders labradorhane.
Hade gärna använt honom som avelshanne men vi orkar inte med hans beteende nu när tikarna löper här omkring :(

Han har svårt att slappna av, svår att få kontakt med, lyssnar dåligt och han rider på precis allt han kommer över. Soffan, kuddar, täcken, barnens leksaker osv, så nu känns det som att det räcker.

Vår förra hund som gick bort i december var också kastrerad, men jag har totalt glömt bort hur tiden efteråt var.

Hur länge har de stygnen efteråt?
När börjar hormonerna gå ur kroppen?

Vår förra hund lugnade sig på en gång efter kastrering, men jag misstänker att det blir annat denna gången då det är två tikar inom 1 km som just nu löper för fullt.

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 20:45 »

Hur länge har de stygnen efteråt?
När börjar hormonerna gå ur kroppen?

Stygnen brukar vara kvar tio dagar sen får du åka in till vet och plocka bort dem om du inte anser dig klara av det själv.

När hormonerna "går ur" har jag ingen aning om men det brukar märkas skillnad ganska omgående. Dock vill jag påpeka att enbart kastrering inte är lösningen på problemet men det är jag nästan säker på att du redan vet.  ;D

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 20:47 »
Ja, just det, runt 10 dagar var det ja.

Näe, det är jag väl medveten om, och i normala fall, dvs när det inte är tikar som löper häromkring är han faktiskt riktigt "vettig" och väldigt läraktig, följsam och han lyssnar jättebra.

Men nu har han verkligen blivit helt korkad och överkåt, och jag orkar inte med att han ska bli såhär varje gång det löper en tik.

Allt han kan är ju som bortblåst  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 20:53 »
Du får komma ihåg att din hund är i den ålder då det brukar vara som mest "struligt" med allting. Tänk dig in i hans situation.  ;D Tonåring som precis har upptäckt flickor!  ::)

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 20:58 »
Jo, det är ju det, mycket är ju åldersrelaterat också, och visst, han var ju lite korkad och så innan också, men inte hälften så mycket som han blivit sen tiken började löpa  :P

Visst, det är ju bara några veckor, men det är inte kul när han rider på barnens leksaker och dom är alldeles snuskiga och kladdiga sen  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

bacillen

  • Inlägg: 160
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #5 skrivet: 13 mar-07 kl 21:07 »
jag är den förste att propagera för hundträning med positiv förstärkning! MEN!! är det helt främmande för dig att verkligen tala om för din jycke att så där gör man inte?? :o
Nobody puts baby in a corner

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #6 skrivet: 13 mar-07 kl 21:14 »
Och du tror inte vi gjort det?  >:(  ???

Han är lugn i 10 minuter sen är han igång igen, och det är omöjligt att hålla koll på honom precis hela tiden...

Jag kan gärna inte plocka undan allt här hemma bara för att hunden inte ska vara på det.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #7 skrivet: 13 mar-07 kl 21:17 »
Och du tror inte vi gjort det?  >:(  ???

Han är lugn i 10 minuter sen är han igång igen, och det är omöjligt att hålla koll på honom precis hela tiden...

Jag kan gärna inte plocka undan allt här hemma bara för att hunden inte ska vara på det.


Men om du gjort det och han går och gör om samma sak igen tio minuter senare så har budskapet inte gått fram. Gör om gör rätt liksom. Lättare sagt än gjort, jag vet.  ;)

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #8 skrivet: 13 mar-07 kl 21:23 »
Och hur ska vi då göra?  ???

Vi har sagt till på skarpen och lagt över honom på rygg, något som funkar perfekt i alla lägen när det behövts, förutom just i detta ridandet som uppkom när grannens tik började löpa.

Jag har problem med axlar och nacke just nu pga inflammationer och orkar inte ta tag i honom dagarna i ända  :-\

Ivf så oavsett kommer han kastreras då även grannens tik kommer hit.
Och då hon är en blandrastik med inte det bästa psyket vill jag absolut inte ta det på mig att han varit på henne.
Även om det helt och hållet är deras ansvar, men valparna vet jag de kommer behålla isf.

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #9 skrivet: 13 mar-07 kl 21:38 »
Jag vill inte ge dig några konkreta råd angående hur du ska göra då jag inte känner varken dig eller din hund, jag kan inte se hur hunden agerar eller hur du agerar eller hur ni reagerar på varandras signaler osv.  Men jag kan iaf rekommendera dig att kontakta någon som kan se dig och din hund live och garanterat kan ge dig rätt hjälp. Till exempel via http://www.tingsrydsbrukshundklubb.se/ borde vara en möjlig väg att gå.

Jag vill också berätta att jag har en hane och en tik som bägge är okastrerade och tiken löper precis. Hanen ligger här och sover och har inte en tanke på att rida på saker. Så det går att få ordning på även om det kräver mycket jobb.

Och just ja! Jag tycker det är jättebra att du försöker ta ditt ansvar och se till att det inte blir några oönskade valpar!!  ;D

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #10 skrivet: 13 mar-07 kl 21:42 »
Vi ska börja på kurs nu i april med honom, så den biten är redan fixad, har stått i kö länge, så äntligen är det snart dags :)
Det blir först allmänlydnad, och sen arbetar vi upp oss, tycker lydnad är jätteskoj :)

Han är en väldigt följsam hund, gillar när saker och ting händer och tycker träning är väldigt roligt, speciellt med godsaker inblandade :)
Försöker dock främst bara använda mitt röstläge som beröm vilket funkar bra, men när det är dags att lära honom nya saker funkar godsaker alltid bäst först :)

Han vet vad han får och inte får göra, och kan testa nån gång, men sen är det bra liksom, men just nu så är det omöjligt att få honom att sluta upp med ridandet..  avleder man honom så står han och juckar i luften ett tag, även när han är ute och leker på trädgården  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #11 skrivet: 14 mar-07 kl 00:01 »
Vi ska börja på kurs nu i april med honom, så den biten är redan fixad, har stått i kö länge, så äntligen är det snart dags :)
Det blir först allmänlydnad, och sen arbetar vi upp oss, tycker lydnad är jätteskoj :)

Han är en väldigt följsam hund, gillar när saker och ting händer och tycker träning är väldigt roligt, speciellt med godsaker inblandade :)
Försöker dock främst bara använda mitt röstläge som beröm vilket funkar bra, men när det är dags att lära honom nya saker funkar godsaker alltid bäst först :)

Han vet vad han får och inte får göra, och kan testa nån gång, men sen är det bra liksom, men just nu så är det omöjligt att få honom att sluta upp med ridandet..  avleder man honom så står han och juckar i luften ett tag, även när han är ute och leker på trädgården  :-\

jag tycker att det låter som att din hund kommer att må bra av en kastrering!
Lycka till!!

Det kan nog ta några månader innan hormonerna börjar gå ur kroppen, och vissa stannar kvar, våran hanhund reagerar fortfarande på höglöp, men är relativt ointresserad före och efter, vilket han inte var innan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #12 skrivet: 14 mar-07 kl 07:16 »
Tycker också att kastrering låter bra.. och ärligt talat är det verkligen bra avelsmaterial när de är så översexuella?
Speciellt labbarna har ju haft problem med det...

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #13 skrivet: 14 mar-07 kl 08:53 »
Ja, översexuell är ett bra ord för honom, och det märks ju på honom också att han tycker det hela är jobbigt.

Han är dock fruktansvärt fin, bra stamtavla osv, så det känns lite vemodigt att behöva göra detta, men hellre att han lugnar ner sig och mår bättre än att behöva stå ut med detta, och kanske duger han inte ens som avelsmaterial.

Till sommaren blir det iaf utställning på honom, vill gärna ha lite bekräftelse på att han är en riktigt snygg labbe ::D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Kicki87

  • Gäst
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #14 skrivet: 14 mar-07 kl 09:43 »
Kan man ställa ut kastrerade hundar?

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #15 skrivet: 14 mar-07 kl 11:06 »
Det kanske man inte kan?

Nåja, spelar ju egentligen ingen större roll om han ställs ut eller inte iom att han ändå inte ska användas till avel.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #16 skrivet: 14 mar-07 kl 13:40 »
Ja, översexuell är ett bra ord för honom, och det märks ju på honom också att han tycker det hela är jobbigt.

Han är dock fruktansvärt fin, bra stamtavla osv, så det känns lite vemodigt att behöva göra detta, men hellre att han lugnar ner sig och mår bättre än att behöva stå ut med detta, och kanske duger han inte ens som avelsmaterial.

Till sommaren blir det iaf utställning på honom, vill gärna ha lite bekräftelse på att han är en riktigt snygg labbe ::D

Antagligen skulle kan bara bli ännu mer översexuell av att betäcka en tik, och han är ju sällskapshund alla andra dagarna så det är nog lungnast för er att låta bli också.
Man kan ställa ut en hanhund som är kastrerad om man har intyg från veterinären att kulorna var OK innan operationen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #17 skrivet: 14 mar-07 kl 18:37 »
Nu är det gjort iaf, och det hela gick bra.
Han ser ordentligt bedrövlig ut och är inte alls förtjust i tratten men den får han allt dras med ett tag till  :)

Ska ringa veterinären imorgon och be om intyg om att hans kulor var ok iaf, ifall att jag vill ställa ut honom :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Sörgården

  • Inlägg: 35
    • Sörgårdens Hundcenter
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #18 skrivet: 28 mar-07 kl 19:49 »
Har du prövat kemisk kastrering innan så du vet om kastreringen hjälper? Ibland kan det bli sämre för hunden på andra sätt.

Lusa

  • Gäst
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 12:14 »
Har du prövat kemisk kastrering innan så du vet om kastreringen hjälper? Ibland kan det bli sämre för hunden på andra sätt.
'

kemisk kastrering ger ändå ingen rättvis bild. Många hundar mår mycket dåligt av kemisk kastrering vilket dom sedan inte gjort med en vanlig kastrering

Lusa

  • Gäst
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #20 skrivet: 29 mar-07 kl 12:21 »
Nu är det gjort iaf, och det hela gick bra.
Han ser ordentligt bedrövlig ut och är inte alls förtjust i tratten men den får han allt dras med ett tag till  :)

Ska ringa veterinären imorgon och be om intyg om att hans kulor var ok iaf, ifall att jag vill ställa ut honom :)

Vad är meningen med en avelsutvärdering på en kastrerad hund? Många domare tycker det är onödigt att lägga tid på att bedömma en hund som itne ska gå i avel. Och om din hund ändå inte har några avkommor så..

Sörgården

  • Inlägg: 35
    • Sörgårdens Hundcenter
Re:Ang. kastrering av hanhund
« Svar #21 skrivet: 29 mar-07 kl 15:36 »
Säkert är det så, men i det flesta fall brukar det gå galant!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser