Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "häggsly"  (läst 4454 gånger)

grankotten

  • Inlägg: 8
"häggsly"
« skrivet: 09 mar-07 kl 18:42 »
Har idag varit ut med miniyxan och gallrat bort en hel massa med häggsly för att få mer ljus till mitt blivande grönsaksland. Svettigt, men det va det värt  :D Nu undrar jag om det finns nån som har något tips vad man kan göra med riset.. En stor del är ganska raka och typ 2 meter, men har tyvärr drabbats av häggmal  :-\ ifjol . Hägg tål väl inte röta eller kan man använda den till nån typ av gärdesgård?  ??? Vet liksom inte vad jag ska göra av med riset...

Draupner

  • Inlägg: 197
Re:"häggsly"
« Svar #1 skrivet: 11 mar-07 kl 19:22 »
Elda upp det och använd askan som gödning. Ev kan du bygga ett flätat staket, använd då en eller hassel som störar och fläta med häggen, men jag vet inte hur rötbeständing häggen är

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:"häggsly"
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 03:56 »
håller med föregående !
bränn upp (luktar gött :)) och sprid askan, om du inte hittar något slöjd ändamål för virket.
om du gör ett staket, så använd häggen utan att den har markkontakt - åtm växande häggars kvistar rotar sej om de ligger an mot marken, och eftersom häggen är extremt fukthållande kunde man tro att de rotar sej om man använder käppar som störar nerkörda i marken, eller om kvistar blir liggande på marken , som sälg/vide..

Faun

  • Inlägg: 12
    • Norge
SV: "häggsly"
« Svar #3 skrivet: 27 jul-20 kl 19:01 »
Efter att ha fällt några större häggar på tomten förra sommaren så växer det nu vid stubbarna en mängd med skott och sly. Finns det något handfast tips på hur man enklast förhindrar återväxt av hägg om man inte håller djur eller vill plantera något annat trädslag på just den delen av tomten?
'Medieval people never worried about being medieval but modern people worry horrible about being modern' G.K. Chesterton

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "häggsly"
« Svar #4 skrivet: 27 jul-20 kl 21:47 »
Ett sätt kan vara att randbarka ett år innan man fäller dem.
Ett annat sätt är att fälla dem vid lämplig årstid (skulle tro antingen vintertid eller omedelbart efter lövsprickningen).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: "häggsly"
« Svar #5 skrivet: 28 jul-20 kl 01:35 »
Hägg skickar rotskott om man sågar ner huvudstammen. Man får hålla på att kapa skott i flera år innan man tröttat ut rotsystemet. Låter man några skott vara så de får växa upp lite så börjar löven skicka ner kolhydrater till rötterna och då blir rotsystemet aldrig uttröttat. Orkar man inte göra detta är det bättre att låta häggarna stå kvar. Man kan också låta några av rotskotten växa upp, då satsas mer energi på de och mängden rotskott minskar. Alternativet är att använda round up eller något annat gift.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: "häggsly"
« Svar #6 skrivet: 28 jul-20 kl 16:03 »
Nu spånar jag bara, jag vet inte. Men hur vore det att täcka stubben och omgivande mark med överbliven ensilageplast eller en vedhög eller vad som helst som inte släpper in ljus?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: "häggsly"
« Svar #7 skrivet: 28 jul-20 kl 16:53 »
Nu spånar jag bara, jag vet inte. Men hur vore det att täcka stubben och omgivande mark med överbliven ensilageplast eller en vedhög eller vad som helst som inte släpper in ljus?
Tanken är god och om det bara var stubbskott man ville hindra hade det fungerat bra. Men rotskott kan komma upp tio meter från stubben så det blir mycket plast som skall läggas ut.

Faun

  • Inlägg: 12
    • Norge
SV: "häggsly"
« Svar #8 skrivet: 29 jul-20 kl 13:37 »
Tack till torbjorn och DSF för tipsen. Det blir till att låta några få skott växa till sig och hoppas att övriga minskar.


Nu spånar jag bara, jag vet inte. Men hur vore det att täcka stubben och omgivande mark med överbliven ensilageplast eller en vedhög eller vad som helst som inte släpper in ljus?

Min kära mor har prövat med detta men fanskapen växer ändå, troligen då som DSF påpekar att rotsystemet sträcker sig längre än vad man kan se... Hon har även prövat med lite gift (spillolja tror jag det var ???) men vill inte använda roundup då skotten växer skapligt nära köksträdgården och att jag portat just roundup från hushållet.

Hägg brinner visst inget vidare om den inte fälls på senvintern. Får försöka hitta andra ändåmål för stam och grenar. 
'Medieval people never worried about being medieval but modern people worry horrible about being modern' G.K. Chesterton

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: "häggsly"
« Svar #9 skrivet: 29 jul-20 kl 13:41 »
Tack till torbjorn och DSF för tipsen. Det blir till att låta några få skott växa till sig och hoppas att övriga minskar.
Min kära mor har prövat med detta men fanskapen växer ändå, troligen då som DSF påpekar att rotsystemet sträcker sig längre än vad man kan se... Hon har även prövat med lite gift (spillolja tror jag det var ???) men vill inte använda roundup då skotten växer skapligt nära köksträdgården och att jag portat just roundup från hushållet.

Hägg brinner visst inget vidare om den inte fälls på senvintern. Får försöka hitta andra ändåmål för stam och grenar.
Spillolja är inget bra gift för träd, det är i princip verkningslöst. Vänta ett par år så har bakterier brutit ner oljan till gödningsämnen och trädet växer ännu bättre. Men jag skulle ändå inte dumpa spillolja i marken nära köksträdgården.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: "häggsly"
« Svar #10 skrivet: 29 jul-20 kl 16:34 »
Roundup är nog hälsosammare än spillolja om man måste välja.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: "häggsly"
« Svar #11 skrivet: 29 jul-20 kl 17:20 »
Någon sa att elda och och använd i odlingarna.
Nackdelen med detta är att du får med dig en del tungmetaller på detta viset som är fria att roa sig och så släpper du ut kol i luften.

Det jag skulle föreslå är att tittar på biokolstillverkning.
Då binder du kolet i marken när du använder det i odlingarna.
Det innebär även att du skapar vatten och näringsfällor där du lägger ner det.

Jag har börjat lite smått med en gammal gödningspridare som jag tätat i botten och har vattenanslutning för att kunna släcka på ett effektivt sätt.
Tanken är att nästa bädd ska bli en hugelkultur med biokol istället för trä för att se hur det i fungerar i lite större skala.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: "häggsly"
« Svar #12 skrivet: 29 jul-20 kl 19:56 »
Nu vill jag ju inte bromsa kul projekt, men...

Vid pyrolys gäller det att säkert förbränna det som inte är kol, vilket kan vara svårt i små anläggningar. Annars blir liksom miljövinsten inte så bra.

Tungmetallerna som finns i träet försvinner inte, de hamnar antingen i luften eller stannar i kolet. Samma som vid vanlig förbränning, askan eller luften, med den skillnaden att vid vanlig förbränning är temperaturen högre så det blir betydligt mindre kadmium i askan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "häggsly"
« Svar #13 skrivet: 30 jul-20 kl 10:36 »
Roundup är nog hälsosammare än spillolja om man måste välja.

Ett annat alternativ är ju natriumklorat (ingick i det gamla ogräsmedlet Klorex). Inte alltför effektivt, men måttligt miljöskadligt (bryts ned till natriumklorid, alltså vanligt koksalt). Om man använder det i kopiösa mängder i många år kan dock marken bli salthaltig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser