Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surhöna  (läst 984 gånger)

nilkro

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
Surhöna
« skrivet: 08 okt-20 kl 09:44 »
En av mina pensionerade fabriksarbetare, har ruvat, mestadels utan ägg, då hon byter rede efter någon dag, har tappat all färg i ansikte och på kammen. Vad beror det på och vad kan man göra för att få henne på fötter igen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surhöna
« Svar #1 skrivet: 08 okt-20 kl 10:52 »
In med tanten i bilen och gör er en glad dag på bôgda med vin, mat och karlar så ska du se att idéerna om barn snabbt och enkelt försvinner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Surhöna
« Svar #2 skrivet: 08 okt-20 kl 22:35 »
Man kan prova att lyfta ut dem varige dag ur redet på morgonen och sen sätta upp dem på pinnen varige kväll (om de ligger i redet på kvällen). Se till att den dricker och äter i alla fall, de kan ju ruva ihjäl sig. Annars brukar de ge med sig med tiden och de slutar av sig själva. Jag brukar bara lägga mig i om de blir bleka och beniga.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Surhöna
« Svar #3 skrivet: 08 okt-20 kl 23:03 »
Det finns drastiska metoder för att få hönor ur ruvläge, som att sätta dem i hundbur under natten med luft runt hela, det vill säga upphöjd från golvet.

Jag nöjer mig med att ta alla ur redena på kvällen, sätta för en gardin och öppna på morgonen. De ruvar fortfarande men inte lika långa perioder.

nilkro

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: Surhöna
« Svar #4 skrivet: 09 okt-20 kl 08:44 »
Tack för svaren. Jag lyfte ut henne, hon picka lite på gräset, sen slogs hon med tuppen, blev jagad och tuktad av samme herre. Blev nog lite rädd, för hon var med mig och städade hönshuset sedan.. Hon åt lite och sedan tillbaka till redet. Ska lyfta ut henne igen idag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surhöna
« Svar #5 skrivet: 09 okt-20 kl 08:52 »
Tack för svaren. Jag lyfte ut henne, hon picka lite på gräset, sen slogs hon med tuppen, blev jagad och tuktad av samme herre. Blev nog lite rädd, för hon var med mig och städade hönshuset sedan.. Hon åt lite och sedan tillbaka till redet. Ska lyfta ut henne igen idag.

Det är tuppen som vill utöka flocken...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Surhöna
« Svar #6 skrivet: 09 okt-20 kl 21:17 »
Redet är nog det enda ställen som hon får vara ifred för tuppen.  Finns det någon möjlighet att ha henne på ett eget ställe, inne bland de andra hönsen, så hon kan komma undan tuppen?

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Surhöna
« Svar #7 skrivet: 13 okt-20 kl 21:37 »
Höns beter sig så. Om någon har varit borta från flocken en längre stund så kan de behöva sätta rangordningen igen. Som när hönor har varit och ruvat fram kycklingar och kommit tillbaka till flocken. Då är det alltid slags mål en dag. Sen lugnar de sig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser