Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anslutning till kommunalt vatten och avlopp  (läst 14446 gånger)

inertia

  • Inlägg: 13
    • Uppland
anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« skrivet: 06 mar-10 kl 21:39 »
Hej!

Vattnet där jag bor är otjänligt, och förhoppningsvis ska anslutning till kommunalt vatten och avlopp ske i sommar. Vad är viktigt att tänka på, praktiskt och juridiskt?

Det är flera hundra meter till anslutningspunkten, över andras marker. Huset är ett i princip oisolerat torp. Marken på tomten är troligtvis ett relativt tunt jordlager över berg.

Jag är helt okunnig om det här...

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 09:30 »
Det kan ju bli besvärligt om det inte går att få ned ledningarna till frostfritt djup hela vägen. Och att spränga en rörgrav i berg är dyrt. En möjlighet kan vara att bygga en isolerad kulvert (gör en "låda" av markisoleringsskivor hela vägen, lägg ner rören och en värmekabel i lådan och fyll den med sand).

Tänk också på att avloppsledningen måste ha fall hela vägen från huset till anslutningspunkten, den får inte gå som en berg-och-dal-bana.

Du kanske skulle ta en funderare på om det går att behålla befintlig avloppslösning och koppla in vatten "inofficiellt" hos närmaste grannen.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 08:01 »
Ett tryckavlopp kan gå som en berg & dal bana
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #3 skrivet: 10 mar-10 kl 08:14 »
Ett alternativ är ju att ha enskilt vatten och avlopp, det kan bli billigare om det är lång till anslutningen till kommunala nätet. Med rotavdrag är det inte så farligt dyrt att borra brunn och göra trekammarbrunn och infiltrationsbädd, eller om man har torrtoa eller liknande kan det räcka med tvåkammarbrunn plus infiltrationsbädd. Kolla dock noga med kommunen vilka ragler som gäller, och hur dessa regler eventuellt kommer att ändras i framtiden.

Det som kan bli ett problem med egen brunn är såklart vattenkvaliteten, filter kan bli jättedyra om vattnet är dåligt. Kolla med grannar med egen brunn, och hör med kommunen, de brukar veta vilka problem som eventuellt kan finnas med vattenkvaliteten. För det mesta brukar dock vattenkvaliteten vara utmärkt i en borrad brunn, och om man håller på med odling är det guld värt att kunna vattna utan att det kostar skjortan, och utan att kommunen begränsar med regler om det är en torr sommar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 08:26 »
Inkoppling till kommunalt avlopp/vatten brukar väl ske från tomtgräns? Resten står väl kommunen för? Har kommunen beslutat att er fastighet ska kopplas in åker man på att betala oavsett om man kopplar på sig eller inte.. Om nu er fastighet inte är tvingade att koppla på så kanske ni skulle behöva gräva hela sträckan själv men jag tror det blir svårt om det nu går över andras marker, då är det nog bättre att göra ett enskilt avlopp/vatten, både arbetsmässigt och kostnadsmässigt..

inertia

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #5 skrivet: 13 mar-10 kl 12:07 »
Tack för era svar!

Så här står det i underlaget: "Kommunen upprättar förbindelsepunkt vid huvudledningen. Fastighetsägaren utför övriga ledningsarbeten, installerar pumpstation och monterar mätarkonsoll."
Kostnaden är 75000:-.

Jag tror att pumpstationen har med avloppet att göra, innebär det att det i så fall är ett "tryckavlopp"?

Det kanske kan vara värt att titta på alternativet med att borra brunn. Nackdelen är att det är dyrt och utan garantier för att man får tillgång till tjänligt vatten.

Hur långt ner måste rören ligga för att det ska vara frostfritt?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #6 skrivet: 13 mar-10 kl 18:04 »
Frostfritt djup beror såklart på var man bor, men hos mig grävde vi 120 cm djupt, och det tror jag gäller upp till mälardalen i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #7 skrivet: 14 mar-10 kl 08:48 »
Alltså, kommunen upprätt förbindelsepunkt 75 000 Kr. Fastighetsägaren fixar allt det andra xx Kr. Är det inte så det står?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

inertia

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 19:56 »
Tack för mera svar!

@Rödskägg: Jo, så tolkar jag det också.

Roary

  • Inlägg: 10
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 20:54 »
Själva grävningen till förbindelsepunkten är inte så fasligt dyr, jag gav 25 000 för 150 meter med ikopplingar. Grävjobbet är inte så fasligt svårt så du kan göra det själv och köpa slang på rinkabyrör. Det som kostar är inkopplingsavgiften och pumpstationen. En pumpstation kostar c:a 50 000. Är det bara åker och sådant mellan ditt hus och kopplingspunkten så brukar det inte vara så svårt att få servitut. Slangen ligger så djup så den stör ingen verksamhet för markägaren.

Dom som vet säger att på anläggningens livslängd så går det på ett ut med komunalt och enskilt avlopp. Men eget kan bli ganska billigt att bygga....

Personligen tycker jag att det är underbart med komunalt efter att ha levt med enskilt innan... Problemfriheten kan inte mätas i pengar :)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #10 skrivet: 20 mar-10 kl 21:29 »
Jag tror att de flesta dom får möjlighet att ansluta sig till kommunalt VA i allmänhet ser det som en stor fördel. Det kostar visserligen en hel del men det innebär ju trots allt också att man i princip garanteras vatten och avloppstjänster för all framtid.

Som sagts ovan, är den i allt dominerande huvudregeln att förbindelsepunkten placeras i omedelbar anslutning till din tomtgräns. Det uttolkas som högst 0,5 m från tomtgränsen. Det finns visserligen några specialfall där en f-punkt kan läggas längre bort men det tillämpas i rätt få fall och det leder för långt att här börja veckla in sig i dessa särfall. 

I allmänhet går det också att diskutera med kommunen om exakt var någonstans längs tomtgränsen f-punkten skall förläggas, t.ex. för att du skall kunna avleda avlopp från huset med självfall, om flera olika platser är tänkbara.

För anslutningsmöjligheten betalar du en anläggningsavgift, vars storlek bestäms enligt kommunens va-taxa. Den kan således variera en del från kommun till kommun men uppgår ofta till 100 000 kr och ibland mer. Här spelar det också roll om anslutningen sker för dagvatten m.m.

Ledningen på "insidan" f-punkten, dvs inom din fastighet, får du själv stå för, både tekniskt och kostnadsmässigt.

Om din fastighet ligger så till att det krävs tryckavlopp (LTA eller LPS som det tidigare kallades) för att få ut avloppet, träder en del ytterligare regler in i bilden. De kan också vara rätt komplicerade vad gäller vem som skall svara för kostnaderna för pumpen etc, så det tar vi inte upp nu.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #11 skrivet: 22 mar-10 kl 08:30 »
Kom just att tänka på att om din kommun tillhandahåller klorerat sjövatten så är det ingen hit att dricka. Jag dricker motvilligt vattnet på jobbet när uttorkning blir allt för jobbig. Om jag bodde i stan skulle jag nog sysselsätta ett helt bryggeri själv.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

inertia

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #12 skrivet: 28 mar-10 kl 20:53 »
Tack alla!

@Rexiam: Tyvärr tror jag att det här hör till specialfallen, eftersom kommunen skrivit i underlaget att förbindelsepunkten upprättas på huvudledningen, och den är flera hundra meter bort. Pumpstation ska fastighetsägaren stå för.

@Roary: Menar du att om man gör jobbet själv och också inhandlar materialet själv, så blir kostnaden 25000 för 150 meter? Dragningen skulle gå över åkrar, så det låter ju bra att det brukar gå fint att ordna servitut på det.

@Rödskägg: Jag är osäker på varifrån de tar det kommunala vattnet här. Även om det skulle smaka illa vill jag gärna slippa vattnet från den grävda brunnen, för det luktar illa. Tycker också det ligger en säkerhets-/trygghetsaspekt i att ha tillgång till tjänligt vatten, om man t.ex. skulle bli liggande sjuk.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: anslutning till kommunalt vatten och avlopp
« Svar #13 skrivet: 29 mar-10 kl 07:54 »
håller helt med vad gäller trygghet, säkerhet och bekvämlighet.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 5 användare (2 dolda)
Nannanas, karsan, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser