Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?  (läst 4455 gånger)

andtol

  • Gäst
Jag märkte att det droppade från en kran mellan pumpen och hydroforen idag. Och smart som jag är - så försökte jag dra åt kopplingen. Då sprack allt, det var totalt sönderrostat:



Och nu försöker jag få loss kopplingarna som sitter på hydroforen, men de sitter som berget. Antagligen sönderrostade också?





Varken den koppling som sitter på själva hydroforen eller kopplingen som är den undre till höger går att lossa. Jag har försökt med hammare. Ej värme, har ingen värmare.

Rören är fulla med rost, verkar bara vara 5-10 mm öppning inuti dem.

Kanske dags att byta hela hydroforen?

Eller hur ska jag göra?



Den är rejält gammal i alla fall. :)

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-15 kl 14:23 »
Jag kopplade till en slang till pumpen så nu har vi vatten i hink i källaren i alla fall.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-15 kl 14:34 »
Har du ingen rejäl rörtång att prova med?

Går det att öppna luckan på tanken och glo hur skicket ser ut på insidan?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #3 skrivet: 02 maj-15 kl 17:03 »
Om gängorna är tätade med blånor och linolja så kan de fastna ihop så det är nästan omöjligt att få isär, även om de inte direkt har rostat ihop.
Prova att först tappa ur så det inte finns något vatten i den rörskarv som ska lossas, värm sedan kraftigt på skarven med blåslampa eller gassvets så att blånorna börjar förkolna, därefter bör det gå lätt att skruva isär. Du behöver inte glödga rördelarna, men de bör bli så varma att man kan smälta lödtenn mot dem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #4 skrivet: 02 maj-15 kl 17:09 »
Värme som torbjörn skriver, eller lite vanlig armstyrka ;D

Använd inte hammare utan försök få tag i riktiga nycklar och tänger. Håll emot så du inte bryter i fel vinkel.

Tror inte du behöver byta den hydroforen, men att göra som Pentti föreslår att öppna "manluckan" och göra rent är nog bra, men inte för minnet av vad ditt dricksvatten innehåller ;D

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #5 skrivet: 02 maj-15 kl 18:53 »
Smutsig, ja. Går det att få den ren igen?









Utgångshålet var ej fyllt med rost utan jag kunde känna hela hålet.

Jag behöver värme, ja. Jag använde en stor shiftnyckel och en rörtång jag har men båda slant lite, jag använder fel teknik eller för enkla verktyg. Största nyckeln jag har är 32.

Fast jag kan ju ta ut den och såga av röret. Då kanske jag har någon hylsa som passar...

Men har ej värme. Får se om någon granne har det i morgon. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #6 skrivet: 02 maj-15 kl 18:58 »
Den såg ju fin ut, och inte så skitig som jag trodde (ibland kan det vara flera hinkar med sediment). Behåll den.

Värm inte hydroforen bara eftersom den är plastbehandlad.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-15 kl 19:02 »
om du sågar av det kan du lägga den i pannan.
 Har sett på blocket rostfri tank.
 Men vad anser ni om plastslang från brunn till pump?
 Är själv inte glad för det men hade mycket att göra så rörläggaren löste det med slang. Man vet ju aldrig med vatten som står i sånt material. Kanske man tappartänderna för vettet är redan väck.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #8 skrivet: 02 maj-15 kl 19:12 »
Plastslang används överallt (PEM, alltså polyeten) och den släpper inte mycket. Skulle den vara farlig så skulle vi märkt det för länge sedan. Dessutom har ju Toll, som de flesta andra, ett skyddslager av diverse godsaker från vattenkällan inne i slangen ;D Uran, arsenik mm mm

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #9 skrivet: 02 maj-15 kl 19:25 »

Värm inte hydroforen bara eftersom den är plastbehandlad.

Då får jag försöka lossa innan första t-röret från hydroforen sett. Det är tjockt med rost, bara ca 1 cm i diameter för vattnet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #10 skrivet: 02 maj-15 kl 19:39 »
Rosten kan du peta/spola bort om du inte vill ta bort delarna. Sitter i och för sig rätt hårt i järnrör.

Sedan blir det spännande att få allt tätt, om du inte är van förstås. Inte svårt, men det gäller att få lagom med lin i gängorna. Lin och pasta tycker jag är bäst till järnrör. Gängtejp till småskarvar i mässing.

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #11 skrivet: 02 maj-15 kl 20:21 »
Jag har gjort en del själv så jag har koll på det. :)

Men det kommer säkert läcka lite...

Nåja. Så nu ska jag försöka få bort lite grejer. Synd att man inte har en egen värmare.

Räcker gasolbrännare?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #12 skrivet: 02 maj-15 kl 21:56 »
Japp, det räcker med en varmluftspistol, men gasolen är smidigare. Det här är ju fråga om att värma linoljan så den blir mjuk, inte som när man värmer fastrostade muttrar på en bil. Men har du bara bra verktyg så är det bara att ta i...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #13 skrivet: 02 maj-15 kl 22:16 »
Rosten kan du peta/spola bort om du inte vill ta bort delarna. Sitter i och för sig rätt hårt i järnrör.

Sedan blir det spännande att få allt tätt, om du inte är van förstås. Inte svårt, men det gäller att få lagom med lin i gängorna. Lin och pasta tycker jag är bäst till järnrör. Gängtejp till småskarvar i mässing.
Loctite är enkelt att få tätt  ::)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #14 skrivet: 02 maj-15 kl 22:21 »
Menar du "inte skaka bort-limmet" som man använder istället för låsmuttrar osv? Eller har de fixat någon gängtejp som är bättre än de vanliga?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #15 skrivet: 02 maj-15 kl 22:28 »
Menar du "inte skaka bort-limmet" som man använder istället för låsmuttrar osv? Eller har de fixat någon gängtejp som är bättre än de vanliga?
Ja, låsvätska. Finns flera olika sorter, både till muttrar och till rörgänger. Inom industrin används det ofta, både till vatten, tryckluft och hydraulik. Mycket enklare att få tätt än lin eller gängtejp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #16 skrivet: 02 maj-15 kl 22:53 »
Tackar, skall införskaffa en liten sådan tub. Tycker att det är pilligt med riktigt små kopplingar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #17 skrivet: 02 maj-15 kl 23:01 »
Tackar, skall införskaffa en liten sådan tub. Tycker att det är pilligt med riktigt små kopplingar.

Det finns två olika loctiteprodukter som är bra och som jag tror är identiska, det som skiljer är bara färgen på tuben och vilken slags återförsäljare som säljer den. Den ena heter Gängtätning och den andra heter Gas, olje- och VVS-tätning.  Biltema har numera någon slags VVS-tätning som jag tror är i stort sett samma sak.

Men i traditionella rörmokerisammanhang med gängade järnrör är det minst lika gångbart med blånor (lin) och den här gråa tätningspastan vad den nu heter, som har ersatt linoljan.

Gängtejp kan man såklart också använda, men även den kräver ett visst handlag för att det ska bli bra. Jag har en känsla av att åtminstone vissa rörmokare föredrar blånor när det är stålrör och gjutjärnsdelar som ska skruvas ihop, medan de använder gängtejp på mässingrördelar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #18 skrivet: 02 maj-15 kl 23:14 »
Dubbelt tack, att det finns på biltema dessutom. Som du skrev så har de två sorter. Såg även att de hade lin och pasta. Biltema är verkligen en diversehandel för en fixare ;D Och de har ofta samma tillverkare av produkterna som den dyra specialhandeln. Visserligen får man fortfarande vara på sin vakt när man handlar där, men mycket av skiten har försvunnit från deras sortiment.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #19 skrivet: 03 maj-15 kl 11:54 »
...Fördel med att använda lin är att man kan justera lite utan att det börjar läcka, med tejp blir det värre. Nya gängor förstör man lite med en fil eller järnsågsblad så sitter linet bättre .

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #20 skrivet: 03 maj-15 kl 12:15 »
Yes! Det funkar igen!

Jag behövde bara byta en koppling för 45 kr. :)

Lite värme med värmepistolen löste problemet och det lossnade direkt utan kraft. Jag drog sönder en rörtång tidigare, så de satt bra. (Rörtång av bristande kvalite... )

Grannens stora shiftnyckel var bra. Jag behöver en likadan. Julas såg tveksamma ut i kvaliten.

Jag räfflar gängorna med en kniv så fastnar linet.

Plastslangens klämkoppling verkar läcka lite lite. Jag ska avvakta lite och se om jag behöver byta.


Tack för hjälpen alla!

andtol

  • Gäst
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #21 skrivet: 03 maj-15 kl 12:21 »
Sexkantsnippel heter det. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: vattenläcka - sönderrostade rör - byta hela hydroforen?
« Svar #22 skrivet: 03 maj-15 kl 17:04 »
Skönt!

Billigt, man har gjort det själv och man har lärt sig något på köpet. Att ha hus är en kul hobby ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser