Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värme?  (läst 1675 gånger)

jarskaveln

  • Inlägg: 29
värme?
« skrivet: 27 okt-18 kl 10:04 »
Jag har skaffat 3 höns och 1 tupp nu i sommar.Förstår att om man skall få ägg på vintern måste de ha ljus.Läser mig till att de inte skall ha ljus dygnet runt.Hade annars tänkt ha en värmelampa.Hur gör ni?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: värme?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-18 kl 11:04 »
Har du inte fönster eller en lucka så att dom kan gå ut?

Jag har ingen direkt belysning hos mina höns men dom har ju ett fönster så att dom kan känna skillnad på natt och dag... Men visst kan dom värpa bättre med en lampa.

Jag räknar inte värmelampa som belysning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

jarskaveln

  • Inlägg: 29
SV: värme?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-18 kl 09:16 »
Ok Tack.Jarskaveln



jarskaveln

  • Inlägg: 29
SV: värme?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-18 kl 12:03 »
Art nr: 1176492 den här frostvakten finns på granngården.Är inte så stort hönshus.Vad tror ni.Är lite rädd för värmelampa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: värme?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-18 kl 13:49 »
Tror inte den där är godkänd för hönshus, risken är att det damm som det finns gott om hos hönsen kan ta eld.

Vi har ett litet isolerat hönshus för några värmekrävande krabater, huset är ca 150x200 cm med 70 mm gullfiberisolering och en enkel dörr. Det håller vi ca 15 grader i med 250 W värmelampa.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: värme?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-18 kl 15:18 »
Enda element med rätt ip klass för hönshus jag hittat är kamrörselement tror jag de heter såna där runda fyllda m sand.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: värme?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-18 kl 21:52 »
Værpningen styrs av ljuset och en værmelampa ger inte tillræckligt bra ljus.  Mina lantrashøns, Hedemoror , lever naturligt utan lampa och dom tar vintervila från oktober tills i slutet av februari och men de flesta værper inte bra førræn i mars. Jag gillar inte Høgberga hønstillbehør något vidare men dom har i alla fall en slags lampa med en manick som gør att det lågsamt blir ljusare o ljusare och sen på kvællen mørkare o mørkare. Blir det tværmørkt så hinner dom ju inte sætta sig på pinnarna. Høns har dåligt mørkerseende och det ær dærfør dom går in så tidigt då det skymmer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare (2 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser