Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinteraktiviteter  (läst 4354 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Vinteraktiviteter
« skrivet: 20 sep-04 kl 19:30 »
Jaha. Så var denna bisäsongen till största delen över. Hur förgyller ni vardagen för att inte förgås av leda och bilängtan innan våren är här igen?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #1 skrivet: 21 sep-04 kl 09:33 »
Min första bisommar är över så nu njuter jag framför brasan av att kunna äta hur mycket nyslungad honung jag vill! Underbart. Extra godis blir det med blandade nötter i. Till det läser jag all bilitteratur jag inte hunnit fördjupa mig i under sommaren samt planerar de kupor jag ska bygga och måla till vinterna när höstens utearbeten är klara. Som alltid finns det alltid för mycket som måste göras men när snön lägger sig är det bara att kasta sig in i snickeriverksamheten och hålla tummarna för att dom små raringarna där ute i kupan överlever vintern.

Hälsningar från Anna N
PS: Varken jag eller hästarna har blivit stuckna! DS

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #2 skrivet: 21 sep-04 kl 13:57 »
Spikar ramar, läser biböcker och vaktar fluster för hungriga talgoxar  ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #3 skrivet: 23 sep-04 kl 20:54 »
Gruff:
Just det, de luriga talgoxarna är ett bekymmer! Lixom mössen. Har du något tips på hur man slipper dem? Jag känner ju inte precis för att sitta på vakt som en annan grythund...

Vovven här är duktig på att fånga möss, men problemet med musjakt i kupor kan du säkert föreställa dig. Det blir lite för livligt, milt uttryckt...  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #4 skrivet: 28 sep-04 kl 11:37 »
Ja, att knögla till en bit hönsnät som en bur runt flustret brukar funka bra.

svartvest

  • Inlägg: 29
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #5 skrivet: 17 jun-05 kl 23:25 »
Jag bor i Västerbotten och jag har huvar över 2 lågnormal lådor som jag övervintrar i. Huvarna är gjorda av frigolit(markplatta). Huvarna isolerar bra för kylan men även för ljud. Bina blir inte nyfikna att kolla ut och bli uppätna.

Detta är bara en idé som jag tror på.

Eulalia

  • Gäst
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #6 skrivet: 18 jun-05 kl 02:40 »
Hej ,
 blir det inte lite för luftätt med frigolit? Eller huvorna kanske bara täcker toppen och en liten bit ner?

nyfiken
« Senast ändrad: 18 jun-05 kl 02:56 av Eulalia »

svartvest

  • Inlägg: 29
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #7 skrivet: 22 jun-05 kl 00:27 »
Hej

Jag har bott i västsverige några år och där talas det mycket om god ventilation. Givetvis täcker huven av frigolit bara två lådor LN.

Har prata med flera biodlare som ser total oförstående när jag frågar om ventilation.

Kylan är nog det stora problemet, vår vinter är väldigt torr.

Allt gott
Svartvest

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #8 skrivet: 22 jun-05 kl 08:16 »
Ja, förutsättningarna för övervintring skiljer sig förstås åt beroende på var bigården finns. I Skåne är det synd att kalla vintrarna kalla, snarare kan de heta heta...  ;D Nä, förlåt min poetiska (nåja...  ::) snarare patetiska) ådra.

Här nere är fukten betydligt värre än den eventuella kyla som kan tänkas dyka upp. Allt är blött och trist. Att vintrarna sällan är vinterkalla ökar förstås risken för att bina inte vilar ordentligt utan lätt störs. När nyår har samma temperatur som midsommar är det lätt för vilken varelse som helst att tappa orienteringen, tror jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #9 skrivet: 22 jun-05 kl 23:20 »
Men... nu blir jag lite förvirrad... Jag hade fått för mig att ventilationen sker nertill, både sommar och vinter. Uppåt kittar bina igen alla springor. Är det inte så? För i så fall borde det inte spela roll hur tät huv man har så länge det är öppet i bottnen och flustret. Eller?

Jag ägnar mig just nu åt att läsa alla bi-böcker jag kommer över medan jag lär mig på föreningsbigården, men detta med vad som gör en kupa bättre eller sämre för övervintring verkar vara hokus-pokus.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #10 skrivet: 23 jun-05 kl 09:32 »
Men... nu blir jag lite förvirrad... Jag hade fått för mig att ventilationen sker nertill, både sommar och vinter. Uppåt kittar bina igen alla springor. Är det inte så? För i så fall borde det inte spela roll hur tät huv man har så länge det är öppet i bottnen och flustret. Eller?

Jag ägnar mig just nu åt att läsa alla bi-böcker jag kommer över medan jag lär mig på föreningsbigården, men detta med vad som gör en kupa bättre eller sämre för övervintring verkar vara hokus-pokus.

Precis! Felet som görs ibland är att flustret stängs, helt eller delvis. Vad jag har fått lära mig är det fullt blås som gäller. Allt för att den äckliga fukten inte ska få fäste, vilket nog är ett större problem i söder där vintrarna är ganska blöta.

Ja, vilken typ av kupa eller ram som bina bäst övervintrar i/på är nog mest blaj. I föreningen övervintras bin i och på det mesta som finns att tillgå. Ibland lyckas någon bättre, men det jämnar ut sig året efter...  ;) Jag tror på att minimera risken för fukt. Lite värmeisolering är nog bra, men samtidigt ska ju bina veta att det är vinter utanför kupan.

Josef Stark sa vid ett tillfälle att den enda anledningen till att vi inte har ändrat mer på våra bin är för att vi inte förstår oss på dem. Det spelar inte så stor roll vad vi hittar på; bina gör som de vill. Så lite hokus pokus är nog bara bra...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #11 skrivet: 25 nov-05 kl 20:40 »
Kan bara hålla med Manna. Vissa minskar på flustret och täpper till i botten vilket bara skapat möjlighet för mögel etc. Fritt blås ner gäller. Däremot får det gärna vara helt tätt uppåt, vilket ju även bina försöker åstadkomma med deras kit (propolis).

Noterar att ingen svarat på frågan om möss. En åtgärd som fungerar är att sätta ett spärrgaller mellan botten och första lådan. Då kommer inte musen längre än till botten. Kanon! ;)

Första säsongen som jag använt Nackakupor och är helnöjd. Enkla och lätta att ha att göra med. Den enda avigsidan vad jag märkt hittils är att bina lättare kittar igen det lilla gapet mellan ram och lådvägg så att man inte kan få upp ramarna. Det problemet har jag aldrig haft i mina trälådor. Är det fler här som använder dem?

Är det någon som har erfarenhet från Carnicabin? Är de effektivare producenter än italienare?
Själv har jag och alla biodlare runtomkring mig italienare. Är det helt meningslöst att testa nya sorter då? Parning gör ju att förr eller senare går avkommorna mot rasen som är i majoritet. alternativet är ju att man inte gör avläggare utan köper drottningar hela tiden.

Tänkte ägna årets vinter till att bygga pollenfällor. Pollen säljs som hälsokost och kan väsentligt öka intäkterna från biodlingen mot att enbart sälja honung. Någon som har erfarenhet?

//Jens


stefans

  • Gäst
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #12 skrivet: 05 dec-05 kl 10:45 »

Problemet med fukt inne i kupan beror
nog för det mesta på kondens ( samma som
imma på rutan) uppstår när bina andas och förbränner vinterfodret.
Det blir flera liter vatten på en vinter.
Därför bör kupan ventileras väl.
Den kallaste delen av kupan bör vara längst ner så att kondensvattnet fäller ut där.
Om det fälls ut i toppen av kupan blir
hela kupan fuktig, kall och möglig
Dessutom blir det korsdrag
och det mår bina inte bra av.
Toppventilation är inte bra.
 

Om kupan är dåligt ventilerad kan man ibland
se hur kondensvattnet fryser till is och
liksom väller ut ur flusterhålet.

Stefan H.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Vinteraktiviteter
« Svar #13 skrivet: 19 mar-06 kl 12:52 »
Ställa i ordning alla grejor till våren, sommaren. Vad det angår biodling, så är det ett måste att vara ett steg före bina för att hinna med allt med alla biodlingssysslor.
Men är man ett steg efter så hinner man aldrig i fatt bina förren den kommande hösten.
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser