Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop samhällen  (läst 6422 gånger)

brekille

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Slå ihop samhällen
« skrivet: 08 aug-06 kl 12:33 »
Jag har ett viselöst samhälle och en avläggare som har utvecklats bra. Är det nån som vet när bästa tiden är för att slå ihop dessa. Vid invintringen eller nu? Jag försökte få det viselösa samhället att få fram en egen drottning men det misslyckades. Samhället har alltså varit utan drottning mer än en månad.
Är metoden med tidningspapper säker eller bör jag fånga in drottningen i en bur och tillsätta henne om bina verkar godta henne? Tacksam för råd.

svartvest

  • Inlägg: 29
Re:Slå ihop samhällen
« Svar #1 skrivet: 10 aug-06 kl 00:24 »
Hej

Igår slog jag ihop en liten avläggare med några ramar yngel+pollen och ganska mycket bin från ett starkt samhälle.

Jag la ett papper emellan fuktade det lite och några hål har fungerat bra tidigare. Hoppas att större delen av bina vill stanna kvar i kupan.
Jag gör detta nu så slipper jag tänka på detta när jag skall övervintra dem.

Allt gott i morgon skall jag slunga. :D


ninaeklöf

  • Gäst
Re:Slå ihop samhällen
« Svar #2 skrivet: 15 aug-06 kl 10:04 »
Hej!

Kolla bara så att ditt viselösa samhälle inte har en "puckeldrottning", dvs et arbetarbi som har börjat producera obefruktade ägg. Du ser det på att det finn ägg lagda i cellerna, men flera ägg per cell och att äggen inte sitter i boten av cellen utan lite här och var i cellen. Plus att de täckta cellerna blir pucklar som sticker ut genom att alla ägg är obefruktade och kläcks som drönare.

Ett annat tecken på puckesamhälle är att de inte vill bygga ut viseceller på insata ramar med nylagda ägg.

Om du har ett "puckelsamhälle" med en "puckeldrottning" slår inte ihop samhället med din avläggare med drottning. Faran är stor att puckeldrottningen tar ihjäl din avläggaredrottning när de väl har ätit igenom tidingspaperet.

Om du har ett puckelsamhälle så är det egentligen endast en lösning kvar. Plocka isär kupan och lägg ut ramarna i terrängen, de flesta bina flyger in i andra kupor och du blir av med puckeldrottningen och tyvärr också ditt samhälle och alla ungbin som inte hittar hem.

/Nina
biodlare Wermdö Skeppslag BF

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Slå ihop samhällen
« Svar #3 skrivet: 23 aug-06 kl 18:13 »
Jag har ett viselöst samhälle och en avläggare som har utvecklats bra. Är det nån som vet när bästa tiden är för att slå ihop dessa. Vid invintringen eller nu? Jag försökte få det viselösa samhället att få fram en egen drottning men det misslyckades. Samhället har alltså varit utan drottning mer än en månad.
Är metoden med tidningspapper säker eller bör jag fånga in drottningen i en bur och tillsätta henne om bina verkar godta henne? Tacksam för råd.
Det samhälle, där det misslyckades att få en ny drottning frammatad. Detta bisamhälle har, hade troligvis en oparad undrottning och då så är fallet så drar inte bina upp någon ny drottning på de ramar med ägg som man sätter till dem. Ska detta samhälle förenas med ett annat så måste den oparade drottningen tas bort först. I annat fall tar hon död på den parade drottningen som samhället förenas med.  ;)
Mvh
Eyvind

brekille

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Re:Slå ihop samhällen
« Svar #4 skrivet: 25 aug-06 kl 21:26 »
Tack för svaren,
imorgon ska jag verkligen se efter om det verkar finnas en oparad drottning eller ett arbetsbi som lägger ägg. Kanske är det inte värt att riskera livet på drottningen i avläggaren genom att föra ihop samhällena.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Slå ihop samhällen
« Svar #5 skrivet: 02 sep-06 kl 16:48 »
Tack för svaren,
imorgon ska jag verkligen se efter om det verkar finnas en oparad drottning eller ett arbetsbi som lägger ägg. Kanske är det inte värt att riskera livet på drottningen i avläggaren genom att föra ihop samhällena.

Nå! Hur gick det! Var det en oparad Drottning där i bisamhället? ;)
« Senast ändrad: 02 sep-06 kl 16:50 av Eyvind »
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser