Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1kg nöt kött = 100 000liter vatten  (läst 17181 gånger)

Avatar

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #20 skrivet: 08 maj-07 kl 10:08 »
Har hittat svenska siffror om vatten förbrukningen. Som säger betydligt mindre än 100 000 liter vatten.

Så mycket vatten går det åt för att producera vår mat
1 kilo potatis: 160 liter
1 liter öl: 400 liter
1 liter mjölk: 900 liter
1 kilo vete: 1 200 liter
1 kilo ris: 2 700 liter
1 kilo ägg: 4 700 liter
1 kilo ost: 5 300 liter
1 kilo fläskkött: 5 900 liter
1 kilo nötkött: 16 000 liter

Problemet är att 40 procent av världens totala spannmålsproduktion går till foder åt djur. Maten skulle räcka bättre om vi åt spannmålen direkt.


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,532229,00.html
http://www.swedishwaterhouse.se/swh/resources/20061128153455Fredrik-Moberg-Albaeco.pdf
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 10:10 av Avatar »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #21 skrivet: 08 maj-07 kl 12:47 »
Maten skulle räcka bättre om vi åt spannmålen direkt.

Problemet är att människor inte är spannmåls-/grädfröätare. Kost med mycket spannmål och komjölk misstänks spela stor roll för utvecklandet av välfärdssjukdomar. En del klarar mycket spannmål och mjölk utmärkt, andra mår bäst om de får äta sån mat som vi evolutionärt är anpassade för, nämligen, kött och fisk, frukt och grönt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #22 skrivet: 08 maj-07 kl 15:23 »
Fred, när man är så klarsynt som du så kanske man måste vara lite cynisk för att inte bryta ihop?  ;)
En annan kan ju inte låta bli att _hoppas_ att det inte ska gå åt helvete för barn och barnbarn...
Ja ibland får man bara ta sig tid att luta sig bakåt och le åt eländet ;).

-----------------------------

Citera
Så mycket vatten går det åt för att producera vår mat
1 kilo potatis: 160 liter
1 liter öl: 400 liter
1 liter mjölk: 900 liter
1 kilo vete: 1 200 liter
1 kilo ris: 2 700 liter
1 kilo ägg: 4 700 liter
1 kilo ost: 5 300 liter
1 kilo fläskkött: 5 900 liter
1 kilo nötkött: 16 000 liter
Ja visst går det åt vatten. Men inte fan behöver det gå åt nästan 5000 liter för att få fram ett dussin ägg.
Eller räknar du med vatteninnehållet i fodret hönsen söker upp själva?
Allt liv innehåller vatten, du består själv av 70% vatten, en gurka innehåller 98%vatten.
Och vattnet försvinner inte. I princip dricker du samma vatten som dinosaurierna pissade ut en gång i tiden. Det kallas kretslopp.
Problemet är att om man odlar för storskaligt och pumpar upp för mycket grundvatten på en gång så sänks grundvattennivån vilket påverkar naturen som behöver vattnet nära marknivån.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #23 skrivet: 08 maj-07 kl 21:19 »
Men inte fan behöver det gå åt nästan 5000 liter för att få fram ett dussin ägg.
Eller räknar du med vatteninnehållet i fodret hönsen söker upp själva?
Håller med du, Fred, det där stämmer inte på en fläck!
Mina hönor värper rätt små ägg, så 1 kg är ungefär 17-18 stycken, m a o  ungefär 2 dagars produktion. Och (kan här lova på både heder och samvete) inte en möjlighet att mina små hönsakräk bälgar i sej nästan 5 kubik vatten på två dagar ;D (inte ens om man räknar med det vatten som går åt för att odla deras foder) !
Dom där siffrorna verkar synnerligen överdrivna ::) .

Dessutom är väl inte det stora problemet djurens och odlingarnas vattenförbrukning, det vattnet renas ju naturligt i ekosystemet. Värre däremot med stadsbor som är inkopplade på kommunalt VA, och duschar, tvättar och skiter i vattnet. Att göra det vattnet drickbart igen i ett reningsverk kostar både en massa energi, pengar och mänskligt arbete.

Så, gott folk med kommunalt VA: ät kött - men duscha måttligt och skit med andakt; sparar ni miljön :P !

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #24 skrivet: 08 maj-07 kl 22:42 »
Min tomt är på 3000 kvm, en mm regn ger 1 liter per kvm alltså om det regnar 200 mm under en kortare tid  blir det 600000 liter vatten, detta sker om det går höns kor eller det växer potatis där.

Har jag trettio 3-kilosankor  på bete, kan en siffernisse komma fram till att det går åt 10000 liter för en portion anka.

Förstör vi inte jord vattentäkter med det moderna livets föroreningar, kommer vattnet att kretsa från hav till sötvatten av vädersystemet år efter år.

Det moderna jordbrukets vegetabilier och animalier förstör mycket vatten, liksom vår prylkonsumtion, och  det är inte vad vi äter kött, fisk eller bönor, utan metoderna som är förödande.

För tusen år sen födde 1kvkm ca 1000 människor i södra Kina, på ett icke mekaniserat jordbruk, detta går knappt att fixa med det modernaste jordbruk, med miljöräkningen betald.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

SvenS

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #25 skrivet: 08 maj-07 kl 22:58 »
David Pimentel, USA så krävs det 100 000 liter vatten för att producera 1 kg nöt kött.

http://www.drinfo.se/klimathotet.htm
http://webext.motala.se/mariebergsskolan/miljo/meat.htm

Oj jag kanske borde tänka i andra bannor vad det gäller kött nu när det är så mycket med klimatet. hmmm   :-\

Hur ser ni på detta?


Näppeligen kommer människor att vilja offra dyrbart dricksvatten för egen skull och istället ge till sitt boskap där det är brist på regn.
Här uppe i norr finns det mer än nog av färskvatten. Globala klimatet är inte rättvist fördelat, men det är ju ingen nyhet precis.

SvenS

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #26 skrivet: 08 maj-07 kl 23:10 »
Visst finns det mer att göra och allt är inte köttes fel, men kött industrin avger 18% koldioxid utsläpp vilket nästa är en femte del hur vi vrider och vänder på det.
I Indien är 880 miljoner människor vegtarianer sen tusentals år tillbaks då dom föredrar att se djur vid liv istället för dött. Varför kan inte vi Svenska följa samma spår och sluta äta kött på grund av begär till någonting den inte behöver.

Jag själv är uppvuxen av att äta kött, men idag frågar jag mig varför?
Jag kan ju faktiskt få mitt dagliga protein tillskott från annat håll.


Indierna fördrar att se djur vid liv istället för döda av för mig rätt uppenbara orsaker : Den "Heliga" kon ger gödsel och bränsle (förhindrar att skog huggs ner till matlagning och inköp av dyrbart gödsel utifrån)  .
Det är alltid lättare att ta till religion för en analfabet än rena fakta. Därför, enligt min mening, är Indien snart redo för köttätande också, allteftersom en tradition ersätter en annan i en handomvändning, som sig bör i historien.
Men, andra kan ha olika synpunkter på detta.
Problemet är - som Fred redan varit inne på - Hur många människor kan bli försörjada samtidigt på vårt klot. Det går inte idag av handelshinderskäl, det kommer inte att bli bättre. Så långt kan man nog tryggt säga.
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 23:17 av Lucky Luke De Brina »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #27 skrivet: 08 maj-07 kl 23:19 »


För tusen år sen födde 1kvkm ca 1000 människor i södra Kina, på ett icke mekaniserat jordbruk, detta går knappt att fixa med det modernaste jordbruk, med miljöräkningen betald.


Helt riktigt.
Tekniken har gjort det möjligt för en man att utföra det som krävde 20 arbetsinsattser förr.
Effektivare? Ja det beror på hur man räknar och vilken hänsyn som skall tas till bieffekter.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Björno

  • Inlägg: 89
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #28 skrivet: 09 maj-07 kl 17:19 »
Hej!

Jag har ägnat mej en del åt att rena vatten och att odla fisk och måste hävda att det finns metoder att producera mat som inte är speciellt vattenkrävande. Att odla växtätande fiskar är ett mycket effektivt sätt att producera protein eftersom fiskarna är växelvarma och inte behöver lägga massa energi på att hålla sig varma utan lägger energin på att växa istället. Fiskar kan dessutom utnyttja födoämnen som varken människor eller djur kan överleva på. Dessutom kan man ha en fiskodling mitt inne i stan utan problem.

Kolla "aquaponics. com" om ni är nyfikna/Björno

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #29 skrivet: 15 maj-07 kl 15:53 »
Hej!

Jag har ägnat mej en del åt att rena vatten och att odla fisk och måste hävda att det finns metoder att producera mat som inte är speciellt vattenkrävande. Att odla växtätande fiskar är ett mycket effektivt sätt att producera protein eftersom fiskarna är växelvarma och inte behöver lägga massa energi på att hålla sig varma utan lägger energin på att växa istället. Fiskar kan dessutom utnyttja födoämnen som varken människor eller djur kan överleva på. Dessutom kan man ha en fiskodling mitt inne i stan utan problem.

Kolla "aquaponics. com" om ni är nyfikna/Björno
Helt riktigt.....och fiskodlingar kommer med största sannolikhet bli nästa steg i "jordbruket" för att klara av att föda ett allt ökande proteinbehov.
Häröver är det redan många som gräver fiskdammar i sina gamla majsfält.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #30 skrivet: 04 jun-07 kl 23:03 »
F ö kan man väl till en början göra de miljöinsatser som känns bra för en själv. Såg i ett annat forum en hypotes om att om man lät bli att äta kött så kunde man unna sig fler flygresor i sitt liv för samma milljöpåverkan.

Varför skall man flyga? Det är ju hemma på kökstrappen som man finner lugn och ro. ;)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Henning

  • Inlägg: 706
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #32 skrivet: 15 sep-07 kl 12:53 »
Länk om fiskodling:
http://rainbow.konto.itv.se/
http://rainbow.konto.itv.se/bilder/manual_kretsloppsodling.doc


Att kalla det kretsloppsodling är ju lite väl magstarkt. Växterna får sin näring av fisken som i sin tur får den utifrån.
Ändå är det lysande att vattnet kan renas så effektivt. Fiskodling är annars en tvivelaktig produktion eftersom det går åt långt mer fisk (av andra sorter) än vad man producerar i odlingen och en hel del energi vid tillverkningen av fodret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, larbri, per.martinsson, malbo, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser