Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av villa.  (läst 3135 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #20 skrivet: 26 dec-18 kl 18:30 »
men om du har ett tvårörssystem så borde du inte kunna påverka temperaturen på annat element än det du vrider på?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det är sant, var kanske otydlig.
Om man öppnar kranarna på andra våningen och stänger kranarna på första våningen, så blir det varmare på andra våningen.
Om man stänger kranarna på andra våningen och öppnar kranarna på första våningen, så blir det varmare på första våningen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #21 skrivet: 26 dec-18 kl 18:56 »
"Det tar längre tid att få upp värmen och man måste upp i närmare 70 grader innan det börjar cirkulera."
de flesta moderna plåtpannor har en garanti som säger att de måste kopplas mot en laddomat el.  och de brukar ha en orginaltermostat som börjar släppa ut vid 72°. och detta för att pannan snabbare ska komma upp i arbetstemp och därmed få så ren rök som möjligt och att pannan håller bättre. jämför med att köra en bil utan termostat kontra med.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det är inte pannan som gör att det måste upp i närmare 70 grader för att självcirkulera, utan den röriga installationen med klena rör som går kors och tvärs och medför en strypning av flödet.
Det är en gjutjärnspanna och jag ska åtgärda rördragningen genom att ta bort alla onödiga och konstiga dragningar och sätta dit grova järnrör som det var från början.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #22 skrivet: 26 dec-18 kl 21:22 »
Det är inte pannan som gör att det måste upp i närmare 70 grader för att självcirkulera, utan den röriga installationen med klena rör som går kors och tvärs och medför en strypning av flödet.
Det är en gjutjärnspanna och jag ska åtgärda rördragningen genom att ta bort alla onödiga och konstiga dragningar och sätta dit grova järnrör som det var från början.
ja jag vet inte hur det ser ut hos dig, jag tänkte mer generellt tipsa ts så att den inte kör utan laddomat eller dylikt på ett nytt system och fördärvar pannan och/eller får sämre verkningsgrad än nödvändigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #23 skrivet: 26 dec-18 kl 23:31 »
Ohoj va många bra svar - här är något att fundera på. En sak är säker - inget ska göras mera komplicerat än nödvändigt! 8).
Som et av de första förslagen - jag ska visst liera mig med nån proffis - som tur är, min näst-granne är "gammal" rörmokare, så han ska få lov att konsulta "big time"  ;D.

Har redan elverk så avbrott o dyl ska nog överlevas... :D Batteribank o annan backup ska fixas åxå.


Jag tackar för trevlig o givande dialog.


Gott Nyttår alla



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare
reimersro, xaelanar, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser