Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stålrör i skorsten  (läst 3085 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Stålrör i skorsten
« skrivet: 10 mar-18 kl 19:09 »
Vi får snart hem vår hett (!) efterlängtade nya kamin, och tänker sätta ett stålrör inne i den befintliga skorstenen av tegel.  Behöver vi sotarens godkännande innan vi kan elda?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #1 skrivet: 10 mar-18 kl 19:13 »
Hej  :D

Svar Ja de e så gången är. Är skorstenen otät? Även skorsten bes, om den int e godkänd sen innan.

Om skorsten e tät onödigt me rör.

Vh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #2 skrivet: 11 mar-18 kl 09:50 »
Vad är syftet med att sätta i stålröret i skorstenen?  Min uppfattning är att de oftast ställer till med problem med tiden - t ex att röret förr eller senare rostar av någonstans mitt på, så underdelen faller ner och blockerar rökgången eller slår sönder spjället.
Om det är en vanlig murad tegelskorsten som har blivit otät, så är det ofta enklare och billigare att glidgjuta än att sätta in ett rör.
En del skorstenar - t ex där rökgången är snett dragen eller konstigt byggd på andra sätt - kan det vara omöjligt att få in ett stålrör i.
Låt sotaren besiktiga skorstenen och bedöma om det är lämpligt eller nödvändigt att sätta in ett stålrör, i god tid INNAN jobbet görs.
Och låt sotaren tycka till om den tilltänkta kamininstallationen också - avstånd till brännbart material, eldstadsplanens utformning mm. Se till att ha all dokumentation för kaminen (typgodkännandeintyg, installationsanvisningar mm) till hands då sotaren kommer.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #3 skrivet: 11 mar-18 kl 11:22 »
Sotaren SKALL inspektera kamininstallationen, sotaren SKALL bedöma skorstenen.

Inget konstigt med det.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #4 skrivet: 11 mar-18 kl 12:26 »
Vad är syftet med att sätta i stålröret i skorstenen?  Min uppfattning är att de oftast ställer till med problem med tiden - t ex att röret förr eller senare rostar av någonstans mitt på, så underdelen faller ner och blockerar rökgången eller slår sönder spjället.
Om det är en vanlig murad tegelskorsten som har blivit otät, så är det ofta enklare och billigare att glidgjuta än att sätta in ett rör.
En del skorstenar - t ex där rökgången är snett dragen eller konstigt byggd på andra sätt - kan det vara omöjligt att få in ett stålrör i.
Låt sotaren besiktiga skorstenen och bedöma om det är lämpligt eller nödvändigt att sätta in ett stålrör, i god tid INNAN jobbet görs.
Och låt sotaren tycka till om den tilltänkta kamininstallationen också - avstånd till brännbart material, eldstadsplanens utformning mm. Se till att ha all dokumentation för kaminen (typgodkännandeintyg, installationsanvisningar mm) till hands då sotaren kommer.
har rör i min ,rostfritt stål.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #5 skrivet: 11 mar-18 kl 17:40 »
När vi köpte huset som vi  nu bor i (1997), var vi tvungna att låta besikta rökgångarna. Vi anlitade en man som hade sotar-behörighet. Den ena rökgången läckte. Rök pyste ut ur skorstenen på vinden. Vi anlitade ett företag som kom drog in ett rostfritt rör. Det fungerar i alla fall.

 

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #6 skrivet: 11 mar-18 kl 18:33 »
Hej

Jag har nu fem rör i min skorsten, fyra rökgångar plus ett rör med ventilation från köket. Vi hade inget val, skorstenen hade två pipor halvvägs upp på övervåningen och därifrån en pipa upp över taket. Sotaren var inte helnöjd med köksventilation och fyra eldstäder i samma kanal. för oss vart de mycket mer lätteldat och bättre drag efter rörinstallationen. På gott och ont är murstocken kallare på utsidan än tidigare. Att riva hela murstocken och mura en ny med tillräckligt med kanaler var inget rimligt alternativ.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Stålrör i skorsten
« Svar #7 skrivet: 14 mar-18 kl 21:59 »
Syftet är att få ut röken!  Det är en gammal ässja, och skorstenen är vid.  Jag tänkte att själva skorstenen inte behövde besiktigas om det ändå är ett rör innanför.  Inget brännbart finns i omedelbar närhet.

Men nu får vi kanske tänka om.  Tack allihop!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser