Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  persika på friland?  (läst 4866 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
persika på friland?
« skrivet: 14 apr-19 kl 09:34 »
Finns det någon som har erfareneht av att odla persika på friland? Jag har ett litet träd som jag draget upp av kärnor från ett stort amerikanskt träd som växer i en trädgård mitt i Massachusetts. De har massor av snö där och det kan bli rejält kallt på vintrarna men jag vet inte om jag vågar plantera ut mitt träd. Har ingen aning om sort heller. Hur gör ni som odlar persika?
Redigera inlägg
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: persika på friland?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-19 kl 09:40 »
Det finns vissa sorter av persika som klarar sig på gynnsamma ställen här uppe i norden. Man bör plantera dom vindskyddat och gärna mot en södervägg för att få maximalt med sommarvärme. Samtidigt får inte värmen locka dom att blomma för tidigt på våren, för då kan blommorna frysa bort... Sedan får persika ofta krussjuka. De odlas väl främst för att de är bland det mest exotiska man kan ha här, och inte för att de är lättodlade.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: persika på friland?
« Svar #2 skrivet: 14 apr-19 kl 09:45 »
Jo, jag känner till det. Om jag visste vad det var för sort kunde jag kanske lista ut hur jag ska hantera det. Men de som äger trädgården där "mammaträdet" står vet inte, det är ett gammalt och stort träd som ger massor av frukt. Vad jag undrade var hur de gör som faktiskt lyckats odla på friland. Hade jag ett växthus hade jag ställt in trädet där när det blir för stort men det har jag inte. Och jag har begränsat med plats inomhus.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: persika på friland?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-19 kl 13:55 »
Jag har två små persikoträd. De är satta på östra sidan av mitt lilla växthus. De har klarat två vintrar nu. Ingen frukt dock. Svårt det där med att de blommar tidigt. De har fullt med knoppar nu så gissar att de blommar kommande vecka då det ska bli 14 grader varmt dagtid flera dagar i rad enligt prognosen. Bara att hoppas att fler bin och humlor vaknat tills dess.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: persika på friland?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-19 kl 14:09 »
De här kan nog svara å dina frågor om du tar kontakt http://arboarkticum.blogspot.com/2009/09/vi-firar-froken-frost.html

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: persika på friland?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-19 kl 20:09 »
Jag var hemma hos en bekant som har ett stort, ganska gammalt, persikoträd spaljerat mot sydväst i zon 2 häromdagen. Hen berättade att förra årets varma sommar, innebar att det var rikligt med frukter som mognade bra på trädet.

Det trädet är en kärnsådd med lite oklar härstamning.

Hen sade också, att i synnerhet kalla vårar, så bör man hjälpa till med pollineringen genom att använda en pensel, eftersom trädet ofta blommar innan insekterna kommit igång tillräckligt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: persika på friland?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-19 kl 19:38 »
Tack alla för intressant respons! Jag måste väl bara våga plantera ut det. Eller skaffa växthus...
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: persika på friland?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-19 kl 23:55 »
Sorterna Olga och Riga är resistenta mot krussjuka. Även andra sorter kan klara vintern, men det är rätt meckigt att spruta svampgift mot krussjuka varje år

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: persika på friland?
« Svar #8 skrivet: 26 apr-19 kl 11:25 »
I Oslo så hade mina vänners granne ett fint persikoträd spaljerat mot en vägg, men jag vet inte vilket väderstreck. Han vattnade det ofta för det blev ju hemskt torrt där. Trädet mådde bra och gav frukt.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: persika på friland?
« Svar #9 skrivet: 26 apr-19 kl 12:06 »
För att undvika blomning vid ännu frostnätter kan man försöka täcka med säckväv.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: persika på friland?
« Svar #10 skrivet: 26 apr-19 kl 14:54 »
Här har de små persikoträden blommat över nu. Så jag hoppas att några av blommorna hann bli befruktade i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: persika på friland?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-19 kl 11:09 »
Här har de små persikoträden blommat över nu. Så jag hoppas att några av blommorna hann bli befruktade i alla fall.

Spännande! Berätta hur det går sen! Mina träd står fortfarande inne och har aldrig blommat men de ska få komma ut i sommar som vanligt så får vi se sen om jag vågar lämna dem ute över vintern.









 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: persika på friland?
« Svar #12 skrivet: 25 jul-19 kl 09:31 »
Jag planterade ett persikoträd här i höstas (Säffle, zon 2). Köpt på plantskolan i oktober när de hade halva priset på alla fruktträd. Det sitter 7 halvstora persikor på det nu. Fast det är ju av en tålig sort, där det stod till zon 3 på etiketten. En kärna från varmare land är troligen en mindre köldtålug sort. Sen har jag ingen koll på om man ympar persikor, i så fall kan en kärna bli till något träd med helt värdelösa frukter typ som med äpplen och plommon...

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: persika på friland?
« Svar #13 skrivet: 25 jul-19 kl 15:42 »
Mina små "träd" står fortfarande ute i kruka. De har inte blommat alls vad jag kunnat se. Det börjar snart bli dags att bestämma sig. Kan inte spaljera nu eftersom jag håller på renoverar fasaden på huset men det verkar ändå vara det bästa jag kan göra. Får nog ta till hängmattan en stund till för att klura ut en lösning på detta dilemma.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: persika på friland?
« Svar #14 skrivet: 13 aug-19 kl 23:03 »
Har flera olika sorter på friland. Halland.
Har inte stött på någon som inte klarat sig varken har eller i Skåne.


Problemet är den vinterburna krussjukan. Måste behandlas innan knoppning.
Har även nektarin, aprikos, guava, persimmon, mullbär, passionsfrukt, fikon mm och diverse palmer på friland.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: persika på friland?
« Svar #15 skrivet: 14 aug-19 kl 02:31 »
Har flera olika sorter på friland. Halland.
Har inte stött på någon som inte klarat sig varken har eller i Skåne.


Problemet är den vinterburna krussjukan. Måste behandlas innan knoppning.
Har även nektarin, aprikos, guava, persimmon, mullbär, passionsfrukt, fikon mm och diverse palmer på friland.

Wow, hur har du placerat dessa guldkorn , har du höga skyddshäckar och söderläge, eller mot södervägg? Hur gör du, berätta gärna.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: persika på friland?
« Svar #16 skrivet: 14 aug-19 kl 09:21 »
Södervägg är bra, annars får man försöka skapa ett mikroklimat med t.ex spaljé väggar, stenar, olika höga buskar och träd.
Jag har egentligen bara vindskydd av träd, utöver det så klarar sig växterna själva under förutsättning att de är friska och fått etablera gott rotsystem.
Kommer en extremvinter så är det rimligt att mycket tar skada.
Kylan är dock inte värst då det mesta klara det men kombinationen väta och kyla.


Nästa projekt är citrushybrider (utöver bitter apelsin som jag har).
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: persika på friland?
« Svar #17 skrivet: 14 aug-19 kl 16:34 »
Tack David! Det känns inspirerande.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

LuxAeterna

  • Inlägg: 6
  • kung över ängarna ~ utan keps & skor
    • -
SV: persika på friland?
« Svar #18 skrivet: 03 sep-19 kl 09:25 »
Täck med ensilage eller hö

Tjockt =D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser