Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför gör hon så??  (läst 1974 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Varför gör hon så??
« skrivet: 20 okt-04 kl 13:55 »
???

En av våra getter har upp huvudet och tittar upp i luften samtidigt som hon svänger på halsen och böjer sedan huvudet långt bakåt.

Hon ser ut som hon tittar efter något ovanför sej.
 
Hon gör bara så när hon står stilla i hagen.Aldrig när vi är ute och går eller när hon äter.

Hon har någon gång gjort så här inne i stallet men det sker mest när hon är utomhus.

Har någon en idee om vad det kan vara??Hon ser helt borta ut och jag börjar undra om det är något fel på henne.(Har ringt vet. 4 gånger utan att komma i kontakt med någon,ska försöka  igen imorgon.)
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Varför gör hon så??
« Svar #1 skrivet: 21 okt-04 kl 20:45 »
Hej på dej!

Vi har två getter och ibland gör dom precis som du beskriver och jag undrade verkligen i början vad dom gjorde tills jag såg att de kliar sej med hornen i nacken och på ryggen! Kan det vara så även för din get?

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

janek

  • Gäst
Re:Varför gör hon så??
« Svar #2 skrivet: 23 jan-05 kl 23:09 »
Vad kul! Vi har också undrat om det är nåt fel på våran Blenda för hon gör precis som du beskriver!!! Men det kanske är vanligt? vi har två jämtgetter och en bock men det är bara just hon som håller på så där...
Må gott alla getvänner! ;D

 

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Varför gör hon så??
« Svar #3 skrivet: 17 feb-05 kl 22:31 »
Ville bara säga: åååååh, vad fina getter du har:)

jiba

  • Gäst
Re:Varför gör hon så??
« Svar #4 skrivet: 17 feb-05 kl 22:53 »
Har ni fått reda på varför getterna gör sådär med huvudet än? Det är ganska längesen jag hade getter själv, men jag saknar dem fortfarande. Roligare djur får man leta efter (förutom när de rymde, då var man mindre glad  >:(). Det kan inte vara så att getterna börjar idissla när de gör så? Ibland har jag för mig att det nästan såg ut som om de ville "kräkas" (det såg ut så alltså, jag tror inte ens att de kan kräkas) när de hostade upp en gräsboll som de sedan började idissla? Eller så är det som Kobbe skriver, att de helt enkelt kliar sig. Som sagt, det är några år sen jag sålde mina getter så mitt minne kan svika, men jag vet precis hur det ser ut när de sätter igång med huvudet!
Mvh Jiba


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser