Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Torrdass är bäst - när man inte har kommunalt avlopp!!!!

Förbränningstoa
0 (0%)
Frystoa
0 (0%)
Mulltoa
9 (81.8%)
Hink
2 (18.2%)

Antal personer som röstat: 11

Författare Ämne:  Torrdass  (läst 4768 gånger)

BusterNoOne

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
Torrdass
« skrivet: 10 dec-10 kl 22:38 »
Jag lovar att ett bra skött torrdass med urinseparering är det BÄSTA alternativet - om man inte har kommunalt avlopp.

Med gräsklipp/torvströ och urinseparering - blir det ingen lukt, inga flugor- du får urin som kan användas för gödsling direkt. Du får en komposterad fekalier efter vintern. Fekalierna skrymper ihop med 4/5 under vintern.
Jag tömmer mitt dass var tredje år!


Holger Wendt

  • Inlägg: 3
SV: Torrdass
« Svar #1 skrivet: 20 maj-19 kl 20:22 »
Jag håller med om att urinseparering är bäst. Vi har haft detta i många år. Det mest vidrigt luktande utedasset jag mött på var hos Mandelmanns. De kanske har ändrat det nu, för detta var innan de blev TV-kändisar.

Vi har av bekvämlighetsskäl täckt fekalierna med Nitos barkströ för torrdass. Det har funkat toppen, luktar gott och verkar snabba på nedbrytningen som de utlovar. Dock har det blivit dyrt, så vi letar efter billiga alternativ. Sågspån provade vit tidigare. Inte kul. Luktade och tog lång tid att bryta ned. Torv har vi inte. Och inte någon nämnvärd mängd med gräs. Idéer? En mekanisk barkkvarn? Fast så mycket bark har vi ju knte heller. Täckbark? 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Torrdass
« Svar #2 skrivet: 21 maj-19 kl 05:34 »
Håller med.
Har själv en tunna under som jag tömmer i en varmkompost jag byggt av isolerande lekastenar. Jag får dock nån fluga. Men det är nog hönsens fel.
Har 2 fack i komposten. Brukar sprida ut den ena varje år i skogen så mina ved träd växer.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Torrdass
« Svar #3 skrivet: 21 maj-19 kl 09:47 »
Vi har torrdass i fritidshuset.  Skiter i hink/tunna där.  Inget särskilt strö.  Men totalförbud mot kiss i tunnan. Har halvliters plastburk för damer att sätta mellan benen när ettan och tvåan vill komma rätt samtidigt.  Tunnan töms en till två ggr per år,  Grävs ner. I avvaktan på att kommunen ska komma med andra bud.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Torrdass
« Svar #4 skrivet: 21 maj-19 kl 09:48 »
Kul att se några entusiaster. Till mitt torp funderar jag på den där ECOdry modellen. Porslin att hålla rent istället för plast - är den största anledningen. SEn en låda under golvet som på något magiskt sätt ska bli tömd :) via golvet inne i torpet eller genom en yttervägg. Får klura lite mer på denna detalj.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Torrdass
« Svar #5 skrivet: 21 maj-19 kl 16:57 »
Jag undrar varför min erfarenhet skiljer sig så från eran. Jag har levt med torrdas eller multrumstoalett hette nog denna i åtta år, en stor plåtlåda för uppsamling monterad under toaletten. Vi hade urinseparering i toalettsitsen och detta urinrör som ledde bort urinen var bedrövligt äcklig att rengöra. Vi spolade igenom den med vatten efter varje urinering så vatten sparade vi kanske inte så mycket som vi önskade och ammoniaklukten kom tillbaka snabbt efter rengöring. Nu har vi en hyresgäst som bor i vårt hus med denna multrumstoalett och hon har tagit bort separeringen och istället rinner urinen ut i botten av plåtlådan när den gått igenom fekalierna. Det luktar inget där nu. Jag vet inte vilket strö hon använder men vet att en fläkt finns där nu. Det hade inte vi.. Är det någon som förstår vad jag skriver och har liknande erfarenhet.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Torrdass
« Svar #6 skrivet: 21 maj-19 kl 18:41 »
Jag undrar varför min erfarenhet skiljer sig så från eran. Jag har levt med torrdas eller multrumstoalett hette nog denna i åtta år, en stor plåtlåda för uppsamling monterad under toaletten. Vi hade urinseparering i toalettsitsen och detta urinrör som ledde bort urinen var bedrövligt äcklig att rengöra. Vi spolade igenom den med vatten efter varje urinering så vatten sparade vi kanske inte så mycket som vi önskade och ammoniaklukten kom tillbaka snabbt efter rengöring. Nu har vi en hyresgäst som bor i vårt hus med denna multrumstoalett och hon har tagit bort separeringen och istället rinner urinen ut i botten av plåtlådan när den gått igenom fekalierna. Det luktar inget där nu. Jag vet inte vilket strö hon använder men vet att en fläkt finns där nu. Det hade inte vi.. Är det någon som förstår vad jag skriver och har liknande erfarenhet.

Jag upplever att torv är det bästa att strö med. Torkar snabbare då.
Urinseprations området slaskar jag torv i också. Har små nervskador så ibland hamnar det överallt. Men för mig räcker det att hälla hetvatten. På vintern kan det dock frysa ibland. Något man inte märker ibland så man kan få en smärre chock när man råkar lägga pungen på en isklump.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Torrdass
« Svar #7 skrivet: 21 maj-19 kl 19:00 »
Första inlägget är nästan lika gammal som välås torrdass användning. Det måste vara fläkten som gör skillnaden och att det bara är en bråkdel av en persons daglig urin mängden vilket är ca en tiondel av ca 2 liter mer eller mindre, sedan kanske gör hyresgästen inte heller både och varje gång, annars finns ingen förklaring.

För Holger Wendt del, om du inte måste ta vara på all näring och kompostera kan du också prova följande varianten som är en av dem olika varianter vi kör med.

Man uträttar behovet i en aluminium hink som man har som uppsamlingskärl under urinseparerande toasitsen (eller varje kille kan ha var sin 10 kr ölbong från Dollarstore och tjejer kan ha större bong från en finare affär eller finns också en hitchhike kiss apparat som är gjort exklusiv för tjejer exempelvis på addnature)

Sedan täcker man fekalier med gårdagens aska från spisen eller kaminen som man har tömt i en ask hink inne i dasset. Detta för att minimera insekternas intresse. Sedan hamnar toa papper ovanpå och en till ask lager och sedan täcker kärlet med genomskinlig, ventilerad lock med insektsnät. Detta för att få solljus vilket tillsammans vinden hjälper vätskan försvinna. När man lämnar dasset tar man med sin egen urin och vattnar dem planteringar som har stått i kö för sin tur.

När hinken är ful ersätter man den med en annan hink och sedan när första hinken har varit på torkning i ett par dar till eldar man allt i den tillsammans med brännbara sopor som bränsle och lite plock ved vid behov, askan där blir kompost.

Man måste göra detta ca en gång per vecka och hinkar få inte vara alltför stora för enkel hanteringen. Man får inte mycket till kompost men slipper alla möjliga äckliga process med fekalier att göra.                 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Torrdass
« Svar #8 skrivet: 22 maj-19 kl 11:55 »
Jag har glömt att skriva, när man bajsar i hinken för första gången lägger man ett lager tidningspapper på botten och ovanpå pappret ett lager aska på så viss blir hinken aldrig smutsig och behöver inte tvätta med vatten heller. Om nån undrar hur tjej kiss apparaten ser ut det är ungefär så här https://www.outnorth.se/gogirl/gogirl#Khaki

Sedan förra årets långvariga eldningsförbudet har jag varit inne på att hitta en stor toppmatad kamin med ventilrör skorsten för att elda upp skiten på ett säkert sätt men har inte hittat en passande än, om nån har en sådan ståendes utan användning sälj gärna till mig.       

mosskullen

  • Gäst
SV: Torrdass
« Svar #9 skrivet: 10 dec-19 kl 01:11 »
Kul att se några entusiaster. Till mitt torp funderar jag på den där ECOdry modellen. Porslin att hålla rent istället för plast - är den största anledningen. SEn en låda under golvet som på något magiskt sätt ska bli tömd :) via golvet inne i torpet eller genom en yttervägg. Får klura lite mer på denna detalj.

Vi har precis satt in just en EcoDry här. Har bara hunnit använda den en vecka än så jag kan inte säga så mycket om den, men känns bra än så länge i alla fall. :-)
Vi har fixat ventilation med rör och en sån "fläkt" som rör sig av vinden.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Torrdass
« Svar #10 skrivet: 10 dec-19 kl 08:05 »
Vi har precis satt in just en EcoDry här. Har bara hunnit använda den en vecka än så jag kan inte säga så mycket om den, men känns bra än så länge i alla fall. :-)
Vi har fixat ventilation med rör och en sån "fläkt" som rör sig av vinden.
Spännande! Berätta gärna mer om ECOdry. Är det den i keramik med urinavskiljare? Har tittat lite på den modellen och tror att det är den vägen jag kommer gå i mitt torp.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torrdass
« Svar #11 skrivet: 10 dec-19 kl 10:18 »
Vi har ett traditionellt utedass som blev mycket använt 2018 för att det inte fanns spolvatten till innedasset. Vi bajsar direkt på betongplattan utan urinseparering, vi strör över med träspån. Tidigare kutterspån numera träpellets. Vi har inte haft problem med flugor eller lukt. Till våren var allt väl nedbrutet och luktade mest jord. Jag har använt dasset på det här viset i tretti år.
kretslopp

 

mosskullen

  • Gäst
SV: Torrdass
« Svar #12 skrivet: 10 dec-19 kl 11:08 »
Spännande! Berätta gärna mer om ECOdry. Är det den i keramik med urinavskiljare? Har tittat lite på den modellen och tror att det är den vägen jag kommer gå i mitt torp.

Japp, en sån här:
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/mulltoaletter/torrtoalett-med-urinseparering/ecodry-med-latrintunna-50-liter.html

Jag har ju precis börjat använda den, men jag gillar den so far i alla fall. Bekväm och stadig att sitta på och separeringen fungerar fint.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Torrdass
« Svar #13 skrivet: 10 dec-19 kl 20:59 »
Japp, en sån här:
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/mulltoaletter/torrtoalett-med-urinseparering/ecodry-med-latrintunna-50-liter.html

Jag har ju precis börjat använda den, men jag gillar den so far i alla fall. Bekväm och stadig att sitta på och separeringen fungerar fint.
Håll oss, (mig!) uppdaterad. Antingen här. Eller via min blogg. https://Sayerbyr.wordpress.com
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

mosskullen

  • Gäst
SV: Torrdass
« Svar #14 skrivet: 11 dec-19 kl 10:57 »
Håll oss, (mig!) uppdaterad. Antingen här. Eller via min blogg. https://Sayerbyr.wordpress.com

Det ska jag absolut göra!
(Läser redan din blogg och följer med stort intresse allt du gör. :-) )

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Torrdass
« Svar #15 skrivet: 11 dec-19 kl 20:38 »
Det ska jag absolut göra!
(Läser redan din blogg och följer med stort intresse allt du gör. :-) )
Oooh :) så roligt!
Ja då vet du var jag finns ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser