Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbankshönor  (läst 2761 gånger)

bondtjejen

  • Inlägg: 32
Genbankshönor
« skrivet: 20 jul-07 kl 22:30 »
Hejsan! nu har jag köppt några genbanks kycklingar!
undrade lite om någon av er gott med i det är det jobbig. Hur mycket krävs  det av mig?

MVH

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Genbankshönor
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 22:49 »
Maila Lanthönsklubben så skickar de all information du behöver. Mailadressen finns på www.kackel.se
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Silverfallet

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 15:03 »
Fortsätter du med genbanken är det en hel del.
Ägg ska vägas liksom djuren själva.
Du måste avla på rikiga djur alltså avliva dom med färgfel mm. (Inte sälja dom i vidare alltså)

Man skriver upp antal ägg, vikt på ägg liksom på djuren detta sänds in varje vår.

Blomme

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 17:13 »
Silverfallet

Genbankshöns/lantras har väl ingen färgstandard?

Silverfallet

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #4 skrivet: 21 jul-07 kl 20:16 »
Silverfallet

Genbankshöns/lantras har väl ingen färgstandard?
Nej så skrev jag inte. Om man har ankor tex, så får gula ej ha vitt bröst så menar jag.
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 20:18 av Silverfallet »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Genbankshönor
« Svar #5 skrivet: 21 jul-07 kl 21:24 »
Hej!

Det är inte alls särskilt jobbigt att ha sina lantrashöns, gäss eller ankor anslutna till genbanken. Man måste givetvis ha rasrena djur med intyg från en genbank och sen pratar man med den genbanksansvarige för den ras man har. Då får man papper hemskickade för underskrift och i och med det så ingår man ett avtal med Svenska LanthönsKlubben där man förbinder sej att hålla djuren efter föreningens regler. Dom är inte särskilt hårda eller konstiga utan tvärtom enkla att följa och är till för att djuren ska ha det bra och dessutom hållas rasrena även i fortsättningen.

Förutom det så krävs det av dej att du fyller i en årsrapport varje år i januari-februari där du anger hur många djur du har haft under året som gått och vad dom väger. Du ska alltså väga dom en gång om året. Sen ska du även hålla koll på hur många ruvningar du haft och hur många ungar dina djur har kläckt fram. Allt för att det ska föras statistik så att man har koll på ifall något förändras inom någon av raserna.
När det gäller att räkna ägg och väga dom så är det frivilligt än så länge och alltså inget som krävs av dej som genbanksansluten djurägare men för min egen del så tycker jag att det bara är roligt att hjälpa till med den statistiken också. :)

Och när det gäller olika fel hos vissa individer så måste det gallras i flockarna eftersom det finns en del variationer som inte är önskvärda. Man vill t ex inte att raserna ska förändras nu när dom förökas upp i antal. Lantraserna ska bevaras som dom var när dom återupptäcktes och än så länge vill man att dom ska fortsätta se ut så. Det finns ingen rasstandard men däremot en rasram för varje ras som är ganska bred och med riktlinjer för hur dom olika raserna ska vara och bevaras.
Djuren får variera ganska mycket men om dom är alldeles för stora eller för små ska just dom individerna tas bort och inte användas i aveln.

Svensk blå och Svensk gul anka, ölandsgås och skånegås räknas som STANDARDISERADE lantraser eftersom dom hade avlats efter en standard under lång tid när dom började bevaras som lantraser och har lite strängare regler. Man vill ju att dom också bevaras så som dom var tidigare och inte förändras för mycket. Så gässen ska ha vit gråbrokig fjäderdräkt och ingen annan färg. Hos både svensk blå och svensk gul förekommer rent vita och vilttecknade individer ibland och dom ska inte heller användas i aveln.
Sen ska inte djur som har andra avvikelser som kan bero på genetiska sjukliga förändringar heller användas i aveln förstås.

Hoppas det blev lite klarare nu och att du ansluter dina kycklingar till genbanken för varje liten flock behövs. :)

/Tedarix
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 21:26 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Genbankshönor
« Svar #6 skrivet: 21 jul-07 kl 22:37 »
Vadå färg fel  ??? ??? ???

det unika me lantrashönsen är just färgvariationen... jag har inte hört att jag ska avliva någon av mina hedemoror oavsett färg...

sen så ska man inte väga varje ägg som hönsen lägger räkan dom kan man göra om man vill..... jag har sparat ca 12 ägg vägt dom och räknat ut genomsnittet.. likså med hönsen.. inte jobbigt alls.. detta ska göras en gång om året...
 lycka till med dina höns bli gemnbank du behövs oavsett vilka lantrashöns du valt...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Silverfallet

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #7 skrivet: 21 jul-07 kl 23:29 »
Vadå färg fel  ??? ??? ???

det unika me lantrashönsen är just färgvariationen... jag har inte hört att jag ska avliva någon av mina hedemoror oavsett färg...

sen så ska man inte väga varje ägg som hönsen lägger räkan dom kan man göra om man vill..... jag har sparat ca 12 ägg vägt dom och räknat ut genomsnittet.. likså med hönsen.. inte jobbigt alls.. detta ska göras en gång om året...
 lycka till med dina höns bli gemnbank du behövs oavsett vilka lantrashöns du valt...

lev väl...
Jag har svensk gul dom har lite hårdare krav än hönsen inom genbanken.
Jag väger alla mina djur + äggen för att få en så bra statistik som möjligt.

Hedemora är det väl bara ullhönsen som ska bort eller ??? Har som sagt inte genbanks höns utan ankor.

Silverfallet

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #8 skrivet: 21 jul-07 kl 23:38 »
De är helt kalrt värt besväret att ha en genbanksbesättning.
Men har man lite djur är allt enklare än en sån som jag som samlar på mig djur i alla vrår som finns att fylla.  ;D

Silverfallet

  • Gäst
Re:Genbankshönor
« Svar #9 skrivet: 21 jul-07 kl 23:40 »
Hej!

Det är inte alls särskilt jobbigt att ha sina lantrashöns, gäss eller ankor anslutna till genbanken. Man måste givetvis ha rasrena djur med intyg från en genbank och sen pratar man med den genbanksansvarige för den ras man har. Då får man papper hemskickade för underskrift och i och med det så ingår man ett avtal med Svenska LanthönsKlubben där man förbinder sej att hålla djuren efter föreningens regler. Dom är inte särskilt hårda eller konstiga utan tvärtom enkla att följa och är till för att djuren ska ha det bra och dessutom hållas rasrena även i fortsättningen.

Förutom det så krävs det av dej att du fyller i en årsrapport varje år i januari-februari där du anger hur många djur du har haft under året som gått och vad dom väger. Du ska alltså väga dom en gång om året. Sen ska du även hålla koll på hur många ruvningar du haft och hur många ungar dina djur har kläckt fram. Allt för att det ska föras statistik så att man har koll på ifall något förändras inom någon av raserna.
När det gäller att räkna ägg och väga dom så är det frivilligt än så länge och alltså inget som krävs av dej som genbanksansluten djurägare men för min egen del så tycker jag att det bara är roligt att hjälpa till med den statistiken också. :)

Och när det gäller olika fel hos vissa individer så måste det gallras i flockarna eftersom det finns en del variationer som inte är önskvärda. Man vill t ex inte att raserna ska förändras nu när dom förökas upp i antal. Lantraserna ska bevaras som dom var när dom återupptäcktes och än så länge vill man att dom ska fortsätta se ut så. Det finns ingen rasstandard men däremot en rasram för varje ras som är ganska bred och med riktlinjer för hur dom olika raserna ska vara och bevaras.
Djuren får variera ganska mycket men om dom är alldeles för stora eller för små ska just dom individerna tas bort och inte användas i aveln.

Svensk blå och Svensk gul anka, ölandsgås och skånegås räknas som STANDARDISERADE lantraser eftersom dom hade avlats efter en standard under lång tid när dom började bevaras som lantraser och har lite strängare regler. Man vill ju att dom också bevaras så som dom var tidigare och inte förändras för mycket. Så gässen ska ha vit gråbrokig fjäderdräkt och ingen annan färg. Hos både svensk blå och svensk gul förekommer rent vita och vilttecknade individer ibland och dom ska inte heller användas i aveln.
Sen ska inte djur som har andra avvikelser som kan bero på genetiska sjukliga förändringar heller användas i aveln förstås.

Hoppas det blev lite klarare nu och att du ansluter dina kycklingar till genbanken för varje liten flock behövs. :)

/Tedarix
Jätte bra svarat, jag var nog för kort i mitt svar. ::)

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Genbankshönor
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 00:14 »

Hedemora är det väl bara ullhönsen som ska bort eller ???

Vadå ska bort ? Både fjädrar och ulliga är "tillåtna"
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Genbankshönor
« Svar #11 skrivet: 22 jul-07 kl 00:22 »
Men, visst måste man köpa gebanksdjur för att "kommma igång"? Jag har svarthöns (som är VÄLDIGT fina) som inte är "genbankade" & dom kan jag väl inte avla på annat än för nöjes skull? Eller?

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Genbankshönor
« Svar #12 skrivet: 22 jul-07 kl 21:36 »
Jag har ull bland mina hedemoror har aldrig hört att dom ska bort... ull-rika är ju bland de bästa av mödrarna... jag har oxå gula ankor har aldrig hört att det ska vara något spec med dom och aveln...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

bondtjejen

  • Inlägg: 32
Re:Genbankshönor
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 01:01 »
 :)  Hej tack för alla bra svar.

Jag har svarthöns.   Funderar lite till innan jag sickar mailet om att ansluta mig..

Kram


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser