Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyfta tunga stockar  (läst 4676 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Lyfta tunga stockar
« skrivet: 10 okt-05 kl 11:53 »
Att lyfta tunga stockar är en tävlingsgren, jag knappast platsar i, när de börjar väga lite. Finns det någon som har tips på ett bra och inte alltför dyrt hjälpmedel som man kan oberoende av el eller motor lyfta en stockända upp till ca en halv meter. Ett par hundra kilo bör den palla.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

dan_t

  • Gäst
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #1 skrivet: 10 okt-05 kl 12:15 »
Finns olika sorters vajer-vinschar med vev.
Vi har en gammal en som är fristående,  inte monterbar på vagn. har ett kugghjul med spärr så att veven inte ska slå tillbaka.
Vet inte om sådana tillverkas nuförtiden.
Vajerkranar för vagn med vev nytillverkas fortfarande det vet jag.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #2 skrivet: 10 okt-05 kl 12:19 »
Hej,

en nicktalja är en bra grej att ha ;) Enklast är att pallar ihop tre längre stockar som en tre-ben, hänga en (nick-)talja in och försöker lira en spänrem under stocken som ska lyftas.
hmmm... svårare att förklara i ord, än att göra det :(

Ska kolla om jag hitta några bra bilder
/droliver

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #3 skrivet: 10 okt-05 kl 16:37 »
Tack för tipsen, jag har kollat runt lite, men inte hittat vad jag behövde till ett rimligt pris.
Jag har varit och pratat med en mek. verkstad som vanligtvis kan fixa det mesta. Beställde en monteringsbar bock som har en vinch och en stockklo. Den väger ca 50 kg och ska monteras ihop på plats. Tror att den blir bra, och kommer att kosta under 1500:-. 1400 kg ska den palla.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

dan_t

  • Gäst
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #4 skrivet: 11 okt-05 kl 23:07 »
Låter som en rejäl sak!

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #5 skrivet: 14 okt-05 kl 21:19 »
en spak är ju enklast

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #6 skrivet: 08 nov-05 kl 23:26 »
Nu har jag fått min lyftkran, ser ut som Kockumskranen, fast LITE mindre. Den funkar bra, och den lyfter betydligt högre än vad jag hade räknat med. Kan tom lasta stocken på en släp utan att  anstränga mig (Det får man ju om stocken väger 100 tals kilo)(Jag tar ett halvt ton efter moppen). Vikten blev lite högre än tänkt, ca 50 kilo, men varje bit väger under 10 kg. De riktigt stora stockarna blir lätt att hantera, mindre än 100 kilos tas snabbare för hand.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

miki

  • Inlägg: 1
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #7 skrivet: 28 maj-06 kl 16:22 »
Hej!

Vad blev det för vinsch du köpte? Skulle själv vara intresserad av något liknande och undrar var man får tag på det.

Vilda hälsningar
Miki

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Lyfta tunga stockar
« Svar #8 skrivet: 29 maj-06 kl 15:28 »
Lyftdonet finns överallt där "prylar säljs" en talja som lyfter ett ton om man drar i länken - pris ett par hundra.

Vill du ha en elektrisk 12v går det på ca 600 och finns på många ställen (biltema, ruste öb osv).
« Senast ändrad: 29 maj-06 kl 15:29 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser