Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lära mig svetsa, nån?  (läst 10502 gånger)

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
lära mig svetsa, nån?
« skrivet: 08 feb-05 kl 11:36 »
Finns här ngn inom vettigt avstånd från mina bopålar i centrala Skåne som skulle vilja lära mig grunderna. På det att jag själv sen kan förkovra mig ytterligare på egen hand

hälsningar

torparn
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-05 kl 19:46 »
Vad är det du vill kunna svetsa då? Det finns ju en del att välja bland.

Jag kan svetsa avgassystem till Toyota Celica -74  ;D men det känns ju lite begränsat...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-05 kl 11:08 »
det är ju en fin början!! ;D  själv kan jag inte ens det... men jag tänkte nog OXÅ på lite grövre grejer.

Frånsett den uppenbara nyttoaspekten att kunna laga och konstruera lite saker, har jag lite planer på att göra skulpturer av skrot.

s-Skrot har jag gott om-s

 8)

avgassystem på Toyota låter som en god början, när ska vi prova?
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-05 kl 19:22 »
avgassystem på Toyota låter som en god början, när ska vi prova?

... när du har skaffat fram en Celica -74...  ;) Jag har nämligen inte kvar den längre. Men om det duger med Citroên Padda, så finns det att göra hos brorsan! Om större variation önskas, så hoppar du över staketet och sällskapar med farbror i hans verkstad.

Vi får boka en träff och gå på studiebesök!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

måns

  • Gäst
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-05 kl 08:59 »
Finns det plats för en till på kursen? Behöver svetsa ett roder till en skärgårdkryssare och lite delar till en såmaskin.

Måns

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #5 skrivet: 11 feb-05 kl 10:36 »
manna! det låter fint. Just nu har däckat i nån slags influensa så lusten att lägga mig under bil i uthus är något nedsatt... :P
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-05 kl 20:09 »
flunsan var visst inte så farlig- eller så har jag fortfarande nån slags fungerande immunförsvar!?    :o  ..så studiebesöket kan nog snart vara av intresse.

du med skärgårdskryssaren, var har du den nånstans?
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-05 kl 21:17 »
finns det inga gropar närmare v götaland?  ;D

men det är klart, det är FETT att lära sig denna ädla konst av en dam som Manna  :-[
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

måns

  • Gäst
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-05 kl 12:19 »
Kryssaren  i Skåne, såmaskinen i Jämtland och jag själv både här och där. Fast inte samtidigt.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-05 kl 21:19 »
måns- har själv haft en gammal skärgårds-22a fär sisådär 25 år sen. Det var min första egna båt, ihågkommen med en stor portion nostalgi..  suck å stön

navigare necesse est
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #10 skrivet: 19 feb-05 kl 01:21 »
ja det var ju just det!

Men ok jag skall hålla mej till mitt landskap, ådå blir det väl nån Sune i skitig oljerock som får lära mej. ;)

Nä, det tycker jag inte! Du är så välkommen så! Det är ju bara mysigt när det är trångt!  ;) Dumpa Sune!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #11 skrivet: 21 feb-05 kl 06:34 »
Manna:
Visst är det härligt när svaren blir som man hoppas att dom skall bli.... ;)Trots det väntar jag tills det blir behagliga sommargrader i gropen.Du får hålla dej med skåningar så länge.

Tja, skåningar är inte de sämsta att umgås med, och du kan vara lugn för att det blir sommargrader i gropen när som helst på året!!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #12 skrivet: 24 okt-05 kl 21:02 »
Hej,

roligt, att återupliva gamla tråder ;) Blev det någon kurs?

jag undrar, om det finns även i Uppland/Roslagen någon som kan lära ut lite om husbrukssvetsning och hårdlödning.
Är inte helt ohändig, men har mest jobbat med trä och det verkar om som jag inte längre kan undvika att jobba med metall längre. Svetsning verkar vara en utmärkt bra-att-ha kunskap ;)

/droliver


Mikeyse

  • Gäst
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #13 skrivet: 29 dec-05 kl 14:46 »
Det finns en bra bok om ex el svetsning o ävenmig/mag svetsning jag lärde mig själv genom att läsa boken/häftet o köpte lite bond-stål som jag arbetade o prövad emig frma till.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #14 skrivet: 29 dec-05 kl 15:38 »
Jag gick en helgkurs i svetsning på Skeppsholmsgården (Skeppsholmen, Stockholm) för några år sedan. Det var jättekul. Bra lärare också. Tyvärr tappade jag tråden efter det och har inte övat mig...

Droliver, kanske nåt för dig?
http://www.skeppsholmsgarden.org/
Kolla under kurser

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #15 skrivet: 30 dec-05 kl 12:31 »
Svetstråden då eller...?  ;D

He hee ;D

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #16 skrivet: 06 feb-06 kl 03:50 »
Är du väldigt desperat finns det en svetsarutbildning via AF i sjöbo kommun, eller var det tomelilla..?

blessings
*lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
Re:lära mig svetsa, nån?
« Svar #17 skrivet: 22 feb-06 kl 10:45 »
Hej på dej Torparn !....hur går det ?har du fått kläm på svetsningen ...eller ? jag vill till fullo instämma med Mickeys inlägg
det finns bra literatur att tillgå.........du tillgodogör dej nog bäst  kunnskaperna genom att varva teori o praktik paralellt,
Jag förmodar att det är en pinnsvets du syftar på ?
en sådan kan du få billigt,om du inte redan har en

Lycka till med svettsningen, icko/smed,hantverkare
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 4 användare (2 dolda)
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser