Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dax att mata våra små vänner småfåglarna..  (läst 13375 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #20 skrivet: 10 nov-10 kl 09:11 »
Ska ut med spättet nu och sätta ner en påle och hänga upp den egentillverkade atomaten. Jag ger solrosfrön och talgbollar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Markim

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #21 skrivet: 10 nov-10 kl 09:35 »
Här är det bara solrosfrön som gäller..
Har provat med fågelvildmixen men den sorterar dom bara ut solorosfröna..
Kan man ge dom blå lusern oxå kanske??
Det är ju strö det med..

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #22 skrivet: 10 nov-10 kl 09:53 »
Jag brukar hänga ut en kokosnöt (tillsammans med bollar och frön). Den brukar bli jättepopulär, och räcker ändå ganska länge.

Ta en bottmaskin, och borra ett hål i skalet. Sen tar du en skruvmejsel och en hammare. Sätt skruvmejseln i hålet du borrade, och slå å¨skruvmejseln som om den var en mejsel. Sen är det bara att knacka sig hela vägen runt.
Jag brukar bara knyta ett (bomulls-)snöre runt halvan när jag hänger upp den. Tänk på försöka hänga ytterskalet på nöten uppåt för att skydda lite med väder och vind.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #23 skrivet: 10 nov-10 kl 11:09 »
Kokosnötter är skir bra. Hackspetten gillar dem. Bra att du sa det ska köpa två. Förra året räckte två nötter genom hela säsongen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #24 skrivet: 10 nov-10 kl 11:20 »
Mina fråglar här ute äter allt :) ger dem sådanna bollar, vildmix, kokosnöt, bröd och lite annat me  ;) är det någon som vet va dessa små blå heter, de klättrar på träden, ser jättesöta ut?  :D
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #25 skrivet: 10 nov-10 kl 11:31 »
har kollat i min fågelbok och hittade dessa som besöker min trädgård just nu  :D

nötväcka (den lille blåe som är så söt)
Blåmes
hackspett (väcker mig 5 på morgonen varje morgon)
talgoxe
koltrast (de älskar äpplen)
nötskrika

sen brukar det komma lite andra med men de brukar oftast komma senare i vinter.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #26 skrivet: 10 nov-10 kl 11:49 »
Har börjat med solrosfrön, lite talgbollar och så spiller jag lite havre vid utfodringen av övriga djur.
Än så länge mest mesar som varit framme.
  • Talgoxe
  • Blåmes
  • Entita (tror jag, kan vara talltita oxå)
  • Svartmes
  • Domherre
  • Skata
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #27 skrivet: 10 nov-10 kl 12:48 »
Jag började också sent men intensivt när jag märkte att småfåglarna flyger in i stallet och hönshusen efter mat... de skall äta på eget ställe en bit bort!

De får hemgjord vildfågelblandning på 2 skopor havre, en skopa av korn, vete, hampa och solrosfrö. Blandas väl och det blitr betydligt billigare än färdigmixade.
De får också jordnötter och talgbollar (hängde ut förra årets talgbollar köpt på rea och de gick åt utan problem). Talltitan älskar hampafrö så jag har en automat med bara hampafrö.  Äpplen hänger jag ute för det mesta också men jag var för sent i år så koltrastarna upptäckte inte dem. Småfåglarna gillar dem skarpt också!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #28 skrivet: 10 nov-10 kl 15:18 »
hitta en hel bärkasse med förra årets talgbollar i hallgarderoben...får la se om de duger...
Fjäderfän och kaniner

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #29 skrivet: 10 nov-10 kl 16:24 »
hitta en hel bärkasse med förra årets talgbollar i hallgarderoben...får la se om de duger...

Det blir de säkert glada för...
Trög tänkt var jag då jag läste inlägget. BÄRkasse... o lyxigt till fåglarna med bär, tänkte jag... sen läste jag vidare ;D
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Neiklot

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #30 skrivet: 13 nov-10 kl 22:45 »
Grimbart: du får nog mata med annat än brödsmulor och talgbollar  om du vill ha korsnäbben till bords.
;D
Korsnäbben är till största del barrfröätare och kommer knappast till ett fågelbord !?
Har för mig att den mindre äter granfrö och den större äter tallfrö.

Den större var på besök här i våras. vackra fåglar.

---

Här matas med solrosfrön som jag köper nere på kvarnen. (öh, typ en bit härifrån..) :)

Mest talgoxe, entita och nötväcka.
Längre fram på vintern kommer svartmes och har man tur även ett par stjärtmesar. (likaså tofsmes men mest för att kolla läget).


Utöver mesarna och oxen så har vi även haft en mus till bords.
Men jag och barnen tog denna med en spann och grymt nog gav vi den till katten.

Runt kl 07:40 brukar det komma förbi en korp och kolla läget. Han sätter sig i en grantopp bortanför brunnen och spanar.

Vet inte om det är fåglarna han tittar på eller om han håller ett öga på Neiklot när han är ute och rör sig under morgonkvisten....




Huggorm

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #31 skrivet: 13 nov-10 kl 22:51 »
Nötväckan är en av mina favoriter, men den har en irriterande vana att sprätta frön runt sig. Den kastar först ner ett antal solrosfrön på marken innan den hittar ett som den är nöjd med.

Sedan har jag konstaterat att nötskrikor är ruskigt stora jämfört med småfåglarna. Jag har en som brukar hoppa omkring på marken och plocka bland fröna som nötväckan kasserat. Inte bra att dom får äta från marken på grund av smittspridning, men vet inte riktigt vad jag skall göra åt det.

Bedajji

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #32 skrivet: 13 nov-10 kl 23:01 »
Började mata småfåglarna för ca 3 veckor sedan, och de stormtrivs med käket de får. 2 automater med solrosfrön som får fyllas på i en rasande fart, samt 5-6 talgbollar som gillas massor av de små liven...även av skator och kajor.
Har kommit på att vildfågelblandning inte är någon höjdare här hos mig iaf, de petar bort allt utom solrosfröna vilka de gladeligen äter. Men om jag däremot serverar dem havre och hampfrön i enskilda behållare så vill de ha dem...tror de är ute efter en buffé där de själva får välja och vraka bland automaterna.  :)
En kokosnöt där jag sågar bort en bit, borrar hål för ett rep, fyller med frön och smält ister och hänger den upp och ner brukar också vara en höjdare och den räcker rätt länge åt dem.

Blåmes, talgoxe, grönfink, svartmes, större hackspett, pilfink, nötväcka, domherre mfl. samlas runt fågelautomaterna här hos mig.
Tror på det småskaliga och lokalproducerade.

Bedajji

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #33 skrivet: 13 nov-10 kl 23:06 »
Tidigare när jag haft mycket solrosor på sommaren så brukar jag låta en del av dem stå kvar tills fåglarna rensat dem från fröna på hösten.
Resten av dem brukar jag klippa av själva blomman och torka dem för att ha under vintern och spika upp så får småfåglrna picka ut fröna ur dem...brukar vara uppskattat.
Tror på det småskaliga och lokalproducerade.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #34 skrivet: 15 nov-10 kl 22:12 »
jaså..korsnäbben är en barrfröätare? då duger väl inte hampfrön,jordnötter solrosfrön mm?
vacker fågel... här är det mest talgoxe,nötskrikor,blåmesar och nötväckor.. och den lille kungsfågeln har jag inte sett på flera år..den var vanlig här förr... nu inväntar jag domherrarna och sidensvansarna..de är vackra...
Fjäderfän och kaniner

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #35 skrivet: 17 nov-10 kl 17:02 »
Har hängt ut talgbollar idag, ska sätta upp frö automaten i morgon.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Gunilla52

  • Inlägg: 27
    • Västmanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #36 skrivet: 17 nov-10 kl 17:51 »
Jag matar fåglarna året om. Många olika sorters fåglar här, även hackspettar som jag tycker är så fina. Solrosfrön+ skalade solrosfrön, nötter, havrekross, talgbollar. Många ekorrar kommer också.
Sen matar jag rävarna, de får mat som är utgånget från affären, samt att jag får även utgånget bröd därifrån som stora pippina får :)

Grävlingarna få nötter varje kväll men nu har de nog gått i ide för vintern, fast jag läste någonstans att hanen kan gå ut och leta efter mat, så jag lägger ut en hög varje kväll ifall.

Förra vintern hade jag 13 rådjur som fick havrekross, renfor, äpplen och knäckebröd, men än har det bara kommit 4 st, men det dyker säkerligen upp fler.

Ca 1-2 km härifrån så är det en gubbe som matar vildsvin ca 20 st men jag har inte sett någon här som tur är för de är jag lite rädda för. Frågade en jägare vad jag skulle göra om jag mötte ett vildsvin, han svarade "spring uti helvete"

En vår så landade det en hel mängd fåglar här, de var små, bruna med rosa-rött huvud, det var ett liv utan dess like, folk kom och tittade och lyssnade. Det gick åt 2 hinkar med solrosfrön och nötter varje dag. Efter 3 veckor försvann de upp till Norrland, som tur var annars har jag fått levat på knäcke och vatten ;)Nu kommer jag inte ihåg vad de hette, har gått igenom flera sidor med fågelbilder här på internet men inte hittat dem. Någon som vet vad de heter?

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #37 skrivet: 17 nov-10 kl 18:47 »
Har jag rester över så kastar jag ut det till fåglarna året om, men nu matar jag dem varje dag, bollarna vara väl 2dagar och foderautomaten jag har får jag fylla på varje dag, det går åt mycket mat till dem.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Neiklot

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #38 skrivet: 18 nov-10 kl 12:44 »
I vintras (2009-2010) hade vi så mycket snö här nere att rådjuren dog i svält.

Vi hade flera gånger rådjur som var och åt solrosfrö och vi la även ut hö till dom.
Ett av rådjuren som var här var så magert att när min fru kom ut och skulle fylla på fågelmat stod han bredvid henne hela tiden och orkade inte ens springa (gå, kravla, krypa..) iväg.

Hela fågellistan för en vinter ser ut såhär ungefär:
Talgoxe (Tillsammans med blåmesen den talrikaste hela året)
Blåmes
Nötväcka (Häckar på tomten varje år)
Svartmes
Entita
Koltrast
Större hackspett (Har häckat här förut, men iår kom bara en ensam hane till boet)
Gråsparv
Bofink
Grönsiska
Bergfink (Ofta tillsammans med bofinken, ibland i stora svärmar)
Gulsparv
Pilfink
Domherre
Gråsiska
Grönfink
Nötskrika (Skygg och nervös fågel)
Rödhake
Gärdssmyg (äter oftast inget alls, tittar bara)
Stenknäck.

Sparv och duvhök kommer förbi någon enstaka gång, och då är sparvhöken den som oftast syns här. (Men sista tiden nu, sen syns dom inte igen förrens framåt våren) Kråka samt korp kommer på morgonen men sitter en bit ifrån i någon grantopp och kikar.
Ormvråk besöker oss regelbundet och brukar kunna ses ifrån dasset. Någon enstaka gång har någon glada kommit förbi av bara farten, han håller annars till nere på åkrarna.

Utslaget på hela året brukar vi totalt se ungefär 30-45arter vid och runt omkring vår tomt. Vi bor mitt emellan granskog, bokskog och en björdunge med lite "kärrmark".

Tyvärr har vi inga svalor här men det skulle behövas för myggen!
Däremot har vi gott om fladdermöss.

:-)


Lägger till en fågel som jag glömde: Stjärtmesen såklart!
Ett par gånger varje vinter kommer denna vackra fågel. :)
« Senast ändrad: 18 nov-10 kl 19:42 av Neiklot »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #39 skrivet: 18 nov-10 kl 14:24 »
Krossat äggskal gillar småfåglarna för det innehåller mycket kalcium vilket gör bland annat deras egna äggskal tjockare och därmed tåligare ägg som resulterar i att fler fåglar kläcks. Om jag inte blivit lurad...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser