Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorbyte???  (läst 6165 gånger)

ancoblom

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Motorbyte???
« skrivet: 23 apr-12 kl 18:05 »
Har en T22 -49. Motorras
Är det någon som vet om det finns någon motor som passar mot växellådan tex B16, B18 eller någon annan motor?

Xoot

  • Gäst
SV: Motorbyte???
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 18:30 »
Ja du slipper ju iaf bygga en fram ram som man måste på grållen om utbytesmotor lockar.
Vet att B30:n har blivit aktuell för en del. Då blir det spännande om du kör med två eller tre förknasare.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Motorbyte???
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 19:04 »
På min T24 som är mycket lik T22 är motorn fastbultad i "ramen", dvs de två balkarna på sidorna. Jag uppfattar motorblocket som en bärande komponent.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Motorbyte???
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 21:14 »
Om du skriver och frågar på BM-sidan.se så finns det ett stort kunnande där ang äldre Volvo traktorer.
Själv har jag bara koll på T33 modellen.
Mvh anders

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorbyte???
« Svar #4 skrivet: 29 apr-12 kl 20:05 »
En B20 eller B30 volvomotor går inte speciellt enkelt att få i T22/T24, jag har provat :P
Kommer inte ihåg så mycket då detta var kring 1990-1991 men minns att startmotorn hamnar mitt i en av de feta rambalkarna, är på ''fel'' sida på B20.

För min del så gjorde svårigheterna att jag satte i en trimmad 1700 cc Saab V4-motor, den var mycket enklare att få dit.
Men fick ändå bygga om rätt mycket. Extern vattenpump fick det också bli. Minns att jag hade ett tunnsvarvat ford Granada svänghjul och en 17 M tryckplatta. Lamell från nåt helt annat.
Rambalkarna lät jag bara vara som de var, de behövde inga förstärkningar. Störtbåge är för fegisar så det hade jag ingen.
195/50 -15 däck fram ;D


Bortåt 130 hästar med vass kam gjorde den rätt högvarvig och iom att V4-motorn glatt varvade 7500 varv istället för originalets ca 2000 varv så blev toppfarten drygt 90 km/h >:D
Sjuuukt gott ljud i den maskinen!


Gjorde även lååååånga wheelies när jag allt som oftast fullgasväxlade >:D >:D

Många positiva minnen från den traktorn, framförallt folks reaktioner när otroligt skitiga långhåriga helt oansade helskäggsförsedda Misse körde om dom. Jag ser rätt gräslig å ovårdad ut nuförtiden med men då såg jag verkligen hemsk ut..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
polyamorista, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser