Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste kaninerna sitta själva?  (läst 2491 gånger)

Måste kaninerna sitta själva?
« skrivet: 04 aug-05 kl 00:10 »
Börjar så smått med Gotlandskaniner... har idag en hanne och en hona (än så länge i samma bur). Imorgon kommer en hona till och så ytterligare två honor under hösten. Nu till min fråga... med fyra honor måste väl hannen kunna alternera mellan dessa för att slippa sitta själv?

Honorna känner inte varandra så de kommer få egna burar allihopa - och de kommer givetvis inte ha hannen stressandes dem då de ska föda. Men annars... då måste väl hannen kunna vara med honorna?

Vi har (och ska bygga fler) stora vinterburar på ben, samt sommarburar för att de ska kunna beta. Burarna är mellan 150-275 cm långa, 70-80 cm breda och väl tilltagna på höjden. I burarna finns bolådor.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Tjotten

  • Gäst
Re:Måste kaninerna sitta själva?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-05 kl 10:43 »
Det låter väldigt bra och väl tilltagna burar (se under "vad behöver man tänka på" där skrev jag av reglerna för burstorlekar samt om att ha dem tillsammans)

Vissa honor går ihop och vissa inte.
Mina honor får besök av hanen i ca. 3 veckor (om han inte behöver flytta till en annan hona innan dess, hanen har ialla fall sälskap ;D, jag har onödigt många hanar just nu).

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Måste kaninerna sitta själva?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-05 kl 20:26 »
Hej
Som jag har skrivit tidigare under en annan rubrik tycker jag inte man har kaniner ihop. Förr eller senare blir det problem. Enda gången kaniner ska sitta ihop är när de är ungar (innan de blir könsmogna) och när en hona ska paras, vilket tar några min, sedan skiljs paret åt igen. Honan vill inte bli parad efter en lyckad befruktning, men hanen vill ju såklart, mycket stressande för honan.

Blir en kanin biten eller stressad har man redan låtit det gå för långt. Ta inte risken! Det är djurplågeri att ha djur ihop som biter , jagar eller försöker para sig med ett underlägset djur som inte har en chans att undkomma sin plågoande.

Lycka till med kaninerna!
Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Måste kaninerna sitta själva?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-05 kl 11:11 »
Hej!

Jag har en del honor ensamma och en del med döttrar så länge ingen av de är dräktig (t-ex. övervintring). Honorna kan vara ihop med hanen om de gillar varandra.. då tar jag hanen ut ca. en vecka före födseln.

Systrar som inte blri sålda har jag haft i grupp i utehägn flera månader utan att det blev problem.. andra gånger var det en bråkig hona som jag fick plocka ut för att återställa lugnet.

Flerar hanar har jag inte ihop efter 12 veckors-ålders, det blir även i stora hägnar bara slagsmål.

Du får testa tycker jag.. är du uppmärksam ser du vad som gäller.

Januschka
 
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Måste kaninerna sitta själva?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-05 kl 17:46 »
Jag har också mina honor i en stor voljär ute i grupp när de inte har ungar.Det ha funkar bra med denna gruppen ,men har även haft en hona som inte funkar ihop med någon annan.
separerar även hanarna vid 12  veckors ålder så att de inte börjar slåss.När honorna ska ha ungar så sitter de i en varsin bur med bolåda./Anna.D

 

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Måste kaninerna sitta själva?
« Svar #5 skrivet: 10 aug-05 kl 17:45 »
Jag har en grupp med flera honor och en kastrerad hane och det har funkar bra!

Men däremot tycker inte jag att du ska låta en hane hela tiden få sitta med en hona! (eller hoppa runt) jag skulle tro att det blir väldigt stressigt för honom... Men du ser själv hur han mår!

Lycka till med dina kaniner!

Mvh//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser