Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera vedspis - ens värt det?  (läst 5784 gånger)

Henke83

  • Inlägg: 6
    • Närke
Renovera vedspis - ens värt det?
« skrivet: 11 jan-19 kl 22:00 »
Köpt hus för två år sedan med gammal vedspis i tvättstugan. Har kollat igenom den och den är i hyfsat skick. Dock behöver sannolikt en del delar bytas då det ser ut som att rostret är helt trasigt och jag tror också att brännjärn och något mer behöver bytas.

Är den helt kaputt eller är det värt att lägga tid på den?

Alternativet kan vara att riva ut den och ersätta med en enklare ny variant med kokplatta men då tillkommer installationskostnader osv...

Lägger upp bilder här: https://www.icloud.com/photos/#0xJeoGnn3qZJGh8UpmSKWNY2A

Alla tips mottages med värme :)

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 22:37 »
 :D...gissar det går utmärkt att renovera spisen...Kolla efter delar...Finns delar att köpa...=renovera...

Henke83

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-19 kl 22:42 »
Har hittat cisternjärn, brännjärn och roster vilket är de "vanliga" delarna så att säga.

Det jag undrar är om någon kan se något uppenbart fel på spisen på bilderna, alternativt vad jag ska kolla efter och tänka på innan jag börjar slänga ut pengar.

Enligt sotaren så finns det en "rökkanal" som den är kopplad på iaf sedan förut.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-19 kl 13:02 »
Det ser inte ut som något anmärkningsvärt dåligt, så det är nog bara att ge den en liten uppryckning.
En sak som är värd att tänka på när du börjar skruva i spisen, är att tätningen mellan häll och resten av spisen förmodligen är gjord med ett asbestsnöre. Se till att inte andas in dammet från det när du river bort det och skrapar bort resterna. Kan vara bra att både använda skyddsutrustning och hålla det fuktigt så det inte dammar så mycket.

För övrigt ser jag att det där är en s k högerspis, alltså med eldstaden till höger om ugnen, vilket inte är så vanligt. Se upp med det när du beställer reservdelar, om det är några delar som avviker mellan höger- och vänsterutförande.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-19 kl 15:36 »
Jag  tror det är en bra spis. När du bytt ut dom förbrukningsdetaljer som är dåliga och lagt på lite ny lera på ugnen.
kretslopp

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-19 kl 17:15 »
Har hittat cisternjärn, brännjärn och roster vilket är de "vanliga" delarna så att säga.

Det jag undrar är om någon kan se något uppenbart fel på spisen på bilderna, alternativt vad jag ska kolla efter och tänka på innan jag börjar slänga ut pengar.


Jag hittar inte heller några andra fel än det du nämner. Det du skall kolla efter som det inte finns reservdelar till är om det är hål i sidan av spisen, dvs i ytterdelarna. Det är ju därför man har brännjärn och cisternjärn för att spisen inte ska gå sönder i sidorna eller i ugnen. Jag har en spis som är sprucken i sidan och då är det inget att göra.
Så skall du kolla att det inte är hål inne i ugnen nånstans. Det var ju inte hål i botten av ugnen men kan ju vara i taket av ugnen eller i sidan. Det är därför det är bra med lera på taket av ugnen för att skydda den från hettan. Spisen ser ju "ny" ut, från 1940-talet så då är den säkert i bra skick. De spisar som brukar vara helt ubrända är ju de som är från 1800-talet.

Henke83

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-19 kl 19:07 »
Stort tack för alla svar!

Jag ska kika vidare efter ev. sprickor i väggar/tak/botten.

Hur vet jag om den är tät? Vill gärna undvika att ta isär den helt då det känns som väldigt mycket jobb.

Går det att täta den utan att ta isär den?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-19 kl 22:01 »
Räkna med att lyfta hällen i alla fall. Stora otätheter ser man med blotta ögat (sprickor, rosthål, sidostycken i ugnen som har slagit sig etc).

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-19 kl 10:44 »
Mitt råd är att provelda. Då ser du hur otät den är. Jag har bott på ett ställe där dom satt in en renoverad spis, dom hade inte satt tillbaka någon tätning varken mot häll eller ugn. Det gick bra att elda i den ändå. Otätheterna sotade så småningom igen, så när jag flyttade tror jag spisen var tätad.
kretslopp

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-19 kl 16:22 »
Din spis ser hur bra ut som helst.

Byt slitdelarna och elda på. Har själv bytt samtliga järn i en annan 26-spis utan att ta isär hällen så det ska verkligen inte behövas.
Kan vara lite krångel att pussla in dem men det ska gå, går det ändå inte så fundera på om det inte är lönt att vinkelslipa nån millimeter nånstans så att det går. Betydligt enklare än att ta isär spisen

Lycka till
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #10 skrivet: 21 jan-19 kl 17:58 »
Mitt tips är att du börjar med att fundera på vad du skall ha den till.
Är det för att laga mat på så funkar det.
Är det för att värma med så skulle jag sälja spisen och köpa en kamin istället.
En kamin är betydligt bättre att elda i om man vill ha värme.

Spisen är så litet hål att peta i pinnar så du måste stoppa i nya pinnar var 15 minut.
Vilket blir rätt tröttsamt om du inte skall bo i tvättstugan.
 

Henke83

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #11 skrivet: 03 feb-19 kl 22:24 »
Mitt tips är att du börjar med att fundera på vad du skall ha den till.
Är det för att laga mat på så funkar det.
Är det för att värma med så skulle jag sälja spisen och köpa en kamin istället.
En kamin är betydligt bättre att elda i om man vill ha värme.

Spisen är så litet hål att peta i pinnar så du måste stoppa i nya pinnar var 15 minut.
Vilket blir rätt tröttsamt om du inte skall bo i tvättstugan.
Mycket bra tips! Tack!

Tanken är att kunna laga mat i den vid behov (i händelse av strömavbrott eller dylikt). Möjligen att i framtiden kunna bygga om tvättstugan till någon form av "relax" där man kan ha bastu och även kunna elda. Har en granne som har liknande hus där dom satt in en liten gjutjärnskamin som har kokplatta. Det kommer man långt på vid strömavbrott och så.

Det som tar emot något är att en ny kamin kostar ca 4-5000 och sedan åker vi på installation också så vi landar lätt på 10 000kr.

Vad kan man få för en begagnad vedspis?

ca

  • Inlägg: 248
SV: Renovera vedspis - ens värt det?
« Svar #12 skrivet: 09 mar-19 kl 14:36 »
Det går att få 2-4000 för en spis som är hel. Är brännjärn,cisternjärn eller roster slut så kostar de ca 500:-/st. Däremot får du ingen riktig kamin för 4-5000:-. En konservburk från bauhaus är ingen hållbar lösning och en begagnad har som regel ett såpass ineffektivt förbränningssystem att du lika gärna kan behålla vedspisen. Runt 10000:- finns däremot många att välja mellan och som lätt halverar vedhögen och med erforderliga vedinlägg varannan timme. Har du tur så har den du väljer rökuttaget på samma höjd som vedspisen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser