Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Albark. Hur gör man?  (läst 6405 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Albark. Hur gör man?
« skrivet: 02 jul-09 kl 13:45 »
Jag har en annons inne under övrigt sökes ang. albark. Och fick frågan om jag viste hur man skördar? Och nää.....det visste jag junte  :-[

Så hur GÖR man?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 14:39 »
Jo, vad jag har fått lärt mig är att barken ska tas på våren när den savar. Enligt gammal sed ska barken tas på ökande måne. Nederdelen på stammen ger bäst färg( har jag själv kommit fram till). Jag både garvar och växtfärgar med albark. Behöver du bara nåt kg kanske jag kan skrapa ihop lite åt dej.   / Karin

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 14:59 »
Det vore vänligt. Hur pass färgstarkt är det? Menar, om man ska färga 500g garn t.ex?

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 15:02 »
Innerbark eller ytterbark? och när slutar alen sava? ge gärna fler detaljer om hur man gör. Detta var ju intressant!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 15:05 »
Innerbark eller ytterbark? och när slutar alen sava? ge gärna fler detaljer om hur man gör. Detta var ju intressant!!

Dito.  ;D
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 15:24 »
Nu är jag tillbaka igen...1,5 kg borde räcka till en skaplig brun färg.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 15:43 »
Jag PM:ar dig.

Maggie1234

  • Inlägg: 1
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 18 jul-09 kl 13:51 »
Hejsan
Är ny här men har mycket erfarenhet av att garva fiskskinn.
Albarken är väldigt stark för alla skinn. Jag använde den mest för att få en rödton på skinnet, alltså uppblandad med annan bark tex sälg.
När jag mjukgör fiskskinn så får jag inte sluta innan det är helt torrt då blir det inte mjukt. Men sedan beror det ju på vad du ska ha det till, alltså hur hårt du vill ha det.
När mag blir trött i fingrarna rullar jag ihop skinnet och lägger det i en plastpåse i frysen där det är lätt att ta ut det igen och fortsätta mjukgäringe.
Sydde en ålskinnsplånbok åt min far för ca 10 år sedan, det var renskinn runt kanterna, och den är lika fin i dag som när jag gjorde den och han använder den dagligen.
Kul med fiskskinn, det går att göra så mkt av så lite.
Har gjort lampor, ok på västar av sportfiskarnas fiskar, kepsar, smycken mm.
Lycka till med din garvning

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #8 skrivet: 18 jul-09 kl 15:34 »
Det är till en kvinna i USA som ska färga garn. Det finns ingen al där hon bor :)  Men då jag själv garvar ibland, så är ditt svar väldigt intressant ändå. För 17 år sedan så sydde jag en plånbok till mor i någon slags flundraskinn. Mörkt bruna skinn, stora som rödspättor. Jag hade inte garvat dom själv, utan dom hängde på läderverkstaden på allaktivitetshuset Nortullsgatan 12K i Stockholm. Plånboken är "nästan" som den vore sydd i förra veckan och används varje dag den med. Fiskens egna teckingar, ger sannerligen en effekt. Jag önskar att jag hade lagt beslag på hela bunten.

Fling

  • Inlägg: 12
SV: Albark. Hur gör man?
« Svar #9 skrivet: 30 aug-09 kl 22:40 »
Är trädet grovt så ta bara innerbarken, d.v.s. den som blir röd en stund efter att den exponerats för luften eller ljuset eller vad det nu är. Är det ett klent träd, så är det antagligen lättast att ta ytterbarken också.
Nog är det grymt VÄRT.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser