Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min MF30 startar inte  (läst 34744 gånger)

andtol

  • Gäst
Min MF30 startar inte
« skrivet: 13 sep-10 kl 10:34 »
Helo,

har en MF 30 -58 diesel som inte startar längre.

Så här är problemet:

Jag skulle starta den, och den gick igång som vanligt. Men när jag skulle köra ut den från garaget blir det motorstopp, dvs den dog direkt. Och sen gick den inte att starta. Startmotorn går fint. När jag förvärmer så kommer det ganska mycket rök ur avgasröret. annars puffar det bara lite...

Om det skulle varit slut på diesel till motorn så skulle väl det inte ryka ur avgasröret?

Hur ska jag felsöka?
« Senast ändrad: 30 sep-10 kl 08:08 av andtol »

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 09:01 »
Ping!

Någon som har en idée?


Snälla. ;)

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 15:45 »
Jag skulle ändå kolla om det kommer fram diesel vid spridarna. Det går väl att lossa ett rör där och då ska det kissa ut när motorn dras runt. 

Det är vanligare nu med RME-tillsats att få stopp pga dieselbakterier som bildar klumpar och sätter igen rören eller dieselfilter. Tanken kan då behöva rengöras från bottensats.

Du kan börja vid tanken och se om det rinner fram där. Sen kolla filtret osv.

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 16:49 »
om du har en mf-30 så vet jag vad felet är... dom tillverkades enbart med bensinmotor enligt
traktor tidningen nr 9/2010.
troligen har du en mf-35 och då har jag ett litet tips, börja med att rengöra dieselfiltret kolla tanken rengör spridarmunstyckerna. lycka till
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #4 skrivet: 28 sep-10 kl 16:51 »
glömde en liten sak, är dieselkranen på den sitter under en glasbehållare under tanken
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF35 startar inte
« Svar #5 skrivet: 28 sep-10 kl 17:19 »
Jaja. En MF 35. Jag har trott det var en MF 35 men så står det med fina bokstäver på sidan av traktorn: MF 30. Huven kan alltså inte vara orginal. :)


Defender

  • Inlägg: 20
SV: Min MF35 startar inte
« Svar #6 skrivet: 30 sep-10 kl 07:32 »
Jodå Mf 30 finns med dieselmotor. Sitter en perkins A4.107 fyrcylindrig burk i den. Har för mig att den tillverkades i frankrike.

Nåja åter till din fråga. som alla andra har sagt kolla att det kommer fram diesel. kolla även att matarpumpen fungerar som den skall.
Glöm inte att det troligen sitter en sill i tanken.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #7 skrivet: 30 sep-10 kl 08:09 »
En 30 då. ;)

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #8 skrivet: 02 nov-10 kl 07:08 »
Idag kommer en traktorman och ska kolla på skiten! Hurra!  ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Min MF35 startar inte
« Svar #9 skrivet: 02 nov-10 kl 07:28 »
Glöm inte att det troligen sitter en sill i tanken.

Om det sitter en sill i tanken, så har vi ett uppenbart problem :)

Detta att du kunde köra nån minut och sen stannade den, är klassiskt när det är skit i bränslesytemet, då går dom på det som är i pumpen, sen är det stopp. Nya filter och rengöring, sen är det nog löst, det är mitt tips.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #10 skrivet: 02 nov-10 kl 09:26 »
Vi fick igång den. Svårt att säga exakt vad som var fel. Vi plockade bort spridarna och inget kom i dem. Men plötsligt så kom det.. och den startade.

Däremot dog startmotorn.

Så startmotorn ska renoveras, en ny matarpump och lite packningar. Förhoppningvis inte för dyrt...  ::)


Det finns ju en gräns på hur många tusen man vill lägga på en traktor. Samtidigt som en ny beg traktor kostar många kronor. Men det får gå för den här gången.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 12:45 »
En uppdatering:

Vi hittade ingen startmotor så den gamla är monterad igen.

Däremot startar den fortfarande inte.

Nya filter och rengöring, sen är det nog löst, det är mitt tips.

Vi får titta på det. :)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 19:15 »
Samma startproblem eller något nytt?
Fungerar startmotorn nu?
eftersom traktorn stått sedan november så kolla batterispänningen också

Jag vet inget om mf 30-35, (har en DB) men när min DB inte startat har det varit dålig jordning  av startmotorn, lätt att åtgärda
tips: kolla dessutom jordning av batteri och generator.

Kolla dessutom om glödstiftet fungerar som det som det ska. enkla saker att kontrollera och kostar ingenting

Inget av det som jag föreslår förklarar varför det inte kommer fram någon disel till spridarna ;) men ibland är det mer än ett fel som spökar samtidigt >:(
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #13 skrivet: 18 jan-11 kl 19:17 »
Japp, startmotorn går (inte så ofta men tillräckligt) så det är inte fel på elen eller startmotorn...

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #14 skrivet: 18 jan-11 kl 19:20 »
Jag kan rekomendera dig www.maskinisten.net ett forum för maskintokiga, jag har fått mycket hjälp där
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #15 skrivet: 20 jan-11 kl 08:42 »
Efter ivriga hejarop av Existens?, Gångtrött och Pålle i chatten har jag nu plockat ner bränslefiltret och rengjort det så gott det går. Jag ska handla en kompressor så jag kan blåsa tryckluft i bränsleledningarna.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #16 skrivet: 20 jan-11 kl 13:06 »
Så. Nu har vi testat.

Först en bild innan jag plockade bort ledningar och filter.


Och efter:



Nu har jag testat att blåsa med tryckluft. Jag kan berätta att man kan bli ganska dieselaktig om man blåser på diesel... ;)

Däremot kan jag inte se någon skillnad efter blåsningen. Det som händer nu är att när jag öppnar kran 1 på bilden strömmar det diesel ur 2:an. Det verkar inte finnas något stopp, varken innan eller efter jag blåst.

Matarpumpen (heter det så), 3, är ju helt ny och borde fungera, tycker man. Hur drivs matarpumpen? Pålle, där hittade jag en fin handpump. Kan det vara fel på drivningen till matarpumpen?

Ledningen från matarpumpen till filtret, kan man skymta på första bilden och också bortplockad och rengjord. Såg inget som åkte ut men det vet man aldrig.

Frågan är om jag också ska gå igenom ledningarna/rören efter filtret? Kan det vara stopp i dem också?

Existens?

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #17 skrivet: 20 jan-11 kl 13:14 »
Om du lossar luftskruven uppepå filtret och pumpar med handpumpen, kommer det nåt där då?
Känns handpumpningen konstig, så vrid motorn för han ett halvt varv, har man otur står matarpumpen precis på en 'nock' och då gör inte handpumpen nån verkan.

Tillägg.  jag utgår från att du blåste bakåt också? In i tanken så du hörde att det bubblade där inne..med tanklocket öppet för säkerhetsskull.
« Senast ändrad: 20 jan-11 kl 13:21 av Existens? »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #18 skrivet: 20 jan-11 kl 21:10 »
Det är inte möjligen så att handspaken på matarpumpen måste lyftas upp till ändläget och "snäppa fast" för att den mekaniska drivningen från motorn ska fungera?

Drivningen från motorn sker med en extra nock på kamaxeln, troligen sticker det ut en arm från pumpen som ligger an mot den nocken. Möjligen kan det vara gjort så att nocken påverkar en tryckstång som sticker ut från motorn och påverkar pumpen.
För att såna där mekaniskt drivna bränslepumpar ska fungera bra är det viktigt att mellanlägget mellan pump och motorblock har rätt tjocklek. I vissa fall måste man kolla upp och justera det (t ex genom att lägga dit fler eller färre packningar) i samband med byte av pump. I så fall, följ inte hörsägen eller rykten om hur justeringen ska gå till utan läs själv innantill i motortillverkarens verkstadshandbok!

pålle

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #19 skrivet: 20 jan-11 kl 22:08 »
Så. Nu har vi testat.

Först en bild innan jag plockade bort ledningar och filter.


Och efter:



Nu har jag testat att blåsa med tryckluft. Jag kan berätta att man kan bli ganska dieselaktig om man blåser på diesel... ;)

Däremot kan jag inte se någon skillnad efter blåsningen. Det som händer nu är att när jag öppnar kran 1 på bilden strömmar det diesel ur 2:an. Det verkar inte finnas något stopp, varken innan eller efter jag blåst.

Matarpumpen (heter det så), 3, är ju helt ny och borde fungera, tycker man. Hur drivs matarpumpen? Pålle, där hittade jag en fin handpump. Kan det vara fel på drivningen till matarpumpen?

Ledningen från matarpumpen till filtret, kan man skymta på första bilden och också bortplockad och rengjord. Såg inget som åkte ut men det vet man aldrig.

Frågan är om jag också ska gå igenom ledningarna/rören efter filtret? Kan det vara stopp i dem också?
matar pumpen sitter ju på andra sidan den behöver du inte bryr  dej om för än du har bränsle fram genom filtret och den siiter på andra sidan tror det är en cavas pump den som fördelar upp till insprutarna ta fram en bild på den sen är du har skruva i hop det övriga så ska du öppna på en luft skruv där och han uppa tills du har en ren jämn stråle utan luft i då ska den sen gå att starta har om inte upprepa proceduren.ps 3. är bränslepump med hand matning som du konstatera


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare
Kastanjegården Ekosmåbruk, Hantverkaren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser