Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda spad från burk med mjölksyrade grönsaker till dryck?  (läst 1765 gånger)

Botniapöjken

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
Hej, jag undrar om ngn har provat spad från burk med mjölksyrade grönsaker till att hälla i vattenflaskan.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Nej, inte än men det vore intressant att prova. Undrar vad som är lagom spädningsgrad, så att det inte blir för syrligt. Borde fungera som ett ypperligt ekonomiskt alternativ till proviva, om man tillsätter juice, färdig eller från juicecentrifugen.
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 08:23 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
Det är väl bara att testa? :)

Jag brukar använda spadet i grönsakssallader, tex kokta, kubade potatisar med dill, olja och spad. Fast det kanske inte var det svar du ville ha...

Men annars tänker jag på syrade drycker som kvass (av råg). I Ryssland gör man en kall sommarsoppa med kvass och tomat, gurka, dill etc.

I vilket fall, man ska inte hälla bort spadet, det är synd...

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
Här syras kimchi, Koreas nationalsurkål. (mkt vitlök, chili, ingefära i)
Spadet som blir är jättegott och fungerar lite utspätt som surdryck, eller som Kimchi-Mary, smarrig smakrik variant på Bloody-Mary.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Botniapöjken

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
Tack för feedback. Verkar inte vara brukligt att späda ut spadet med vatten för dryck. Men det låter schysst att lägga på sallad. Ska undvika att slänga bort spadet.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser